מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בודק את התנהלות הקבינט המדיני-ביטחוני מלפני פרוץ המלחמה בעזה רק מתקופת כהונת הממשלה שבראשה עמד נפתלי בנט ב-2022 והלאה - מבלי לבדוק את ההתנהלות בממשלות נתניהו הקודמות. אנגלמן פנה ללשכתו של ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו, וביקש "לאסוף תיעוד ומסמכים" לצורך הביקורת בנושאי המלחמה, תחת הכותרת "תפקוד הקבינט המדיני-ביטחוני לפני פרוץ המלחמה בשנים 2023-2022".
2 צפייה בגלריה
 נתניהו, בנט, לפיד ואנגלמן
 נתניהו, בנט, לפיד ואנגלמן
נתניהו, בנט, לפיד ואנגלמן
(צילום: יאיר שגיא, Brendan Smialowski/AFP, אביגיל עוזי, אלכס קולומויסקי)
בעקבות כך, פנה ראש הסגל של נתניהו צחי ברוורמן לראשי הממשלה לשעבר בנט ויאיר לפיד, וציין בפניהם כי "ב-20 בינואר פנתה אליי הגברת דגנית שי, מנהלת אגף א' במשרד מבקר המדינה, בנושא שבנדון. בפנייתה, ביקשה לקבל את יומני הפגישות של ראשי הממשלה שכיהנו מתחילת 2022 ועד 7 באוקטובר 2023, לרבות ציון נושאי הפגישות והמשתתפים בהן".
ברוורמן כתב עוד לבנט ולפיד: "בהתאם להנחיית הייעוץ המשפטי במשרד ראש הממשלה, יש למסור למשרד מבקר המדינה את יומני הפגישות. ניתן להשחיר פגישות/מידע אישיים אשר אינם קשורים כלל לתפקיד ראש הממשלה".
יו"ר האופוזיציה לפיד מסרב נכון לעכשיו למסור למבקר המדינה אנגלמן את יומני הפגישות שלו מהתקופה שבה כיהן כראש מממשלה. לדברי ח"כ לפיד, "למרות שמדובר בבדיקה מטעם של מבקר שאינו ראוי לאמון ומבצע את הבדיקה רק כדי לסייע לראש הממשלה לחמוק מוועידת החקירה הממלכתית המתחייבת, אני מאשר את מסירת היומנים בהתאם לחוק וזאת בתנאי שראש הממשלה המכהן ימסור גם הוא את יומניו".
ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה לדברי לפיד: "ככל שהאמירה שצוטטה מיור האופוזיציה נכונה - מדובר באמירה חמורה כלפי מוסד ממלכתי שמבצע ביקורת נוקבת ומקיפה על כלל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי.
"האמירה אינה עולה בקנה עם העובדה שיו"ר הוועדה לביקורת המדינה מטעם מפלגתו של יו"ר האופוזיציה היה הפוליטיקאי היחיד שדרש ממבקר המדינה לפתוח בביקורת המדוברת. משרד מבקר המדינה ימשיך לבצע את הביקורת באופן מקצועי ואובייקטיבי, תוך התעלמות מרחשים פוליטיים שאינם ענייניים".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בהתייחסות ראשונה למבצע חילוץ החטופים מעזה: ״זה היה לילה מורכב ומתוח״
הרמטכ״ל בהתייחסות ראשונה למבצע חילוץ החטופים מעזה: ״זה היה לילה מורכב ומתוח״
הרמטכ"ל הלוי
(צילום: דובר צה"ל )
בחודש שעבר נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי המבקר אנגלמן דרש מהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, בעיצומה של המלחמה בעזה, גישה מיידית לחומרים צבאיים ומאגרי מידע שנוגעים לעשרות נושאים, לרבות כאלה שנמצאים בתפר שבין צה"ל לבין הדרג הפוליטי.
על רקע המתיחות בין לשכותיהם, אנגלמן והלוי נפגשו בשבוע שעבר. בתום הפגישה מסרו השניים כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה מתוך רצון משותף לפעול מבלי לפגוע בלחימה. לשם כך יתקיים שיח בין דרגי העבודה, ולאחריו השניים ישוחחו בשנית".
הרמטכ"ל והמבקר סיכמו כי הביקורת על התנהלות צה"ל לקראת ובעת המלחמה תחל רק לאחר שדרגי הצבא וצוות המבקר יתאמו מתווה מוסכם לביקורת. בימים הקרובים יתקיימו ישיבות משותפות בין הממונה על הביקורת על מערכת הביטחון במשרד המבקר לבין צוות שימנה הרמטכ"ל לסכם את מתווה הבדיקה. מיד לאחר הסיכום ייוועדו שוב אנגלמן והלוי לפגישה מסכמת.
לפי המתווה המסתמן, תתאפשר למשרד המבקר גישה למסמכים וסיכומי דיונים סודיים של צה"ל, אבל אף גורם הנתון כיום בניהול המלחמה לא יידרש לתשאול.
הלוי מחה בפני אנגלמן בחודש שעבר על עריכת הביקורת במהלך הלחימה, והתריע בפניו כי בקשתו לחקור תחומים שקשורים לצה"ל עלולה לפגוע בתפקוד הצבא בזמן המלחמה. עוד ציין הלוי כי "הביקורת במתכונתה המתוכננת, תוך כדי הלחימה, עומדת בסתירה לעקרון שאותו הדרת. היא תסיט את קשב המפקדים מהלחימה, היא תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו, והיא לא תאפשר את הפקת הלקחים לשם השגת יעדי המלחמה. לא בכדי, אין תקדים לקיום ביקורת במתכונת שהגדרת בעת המלחמה".