הצעת חוק "פירות העץ המורעל" אושרה אתמול (יום ב') פה אחד בקריאה ראשונה בכנסת. ההצעה, של שר המשפטים גדעון סער, אמורה להרחיב את שיקול הדעת השיפוטי בכל הנוגע לפסילת ראיה שהושגה בניגוד לדין. ההצעה קובעת כי הכלל יחול על כל ראיה - בין אם הודאת נאשם, הודעת עד או ראיה חפצית.
1 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס למשפט של הפקולטה למשפטים באונ' חיפה
גדעון סער בכנס למשפט של הפקולטה למשפטים באונ' חיפה
שר המשפטים גדעון סער. סגירת מעגל מ-2005
(צילום: שרון צור )
הצעת החוק הוגשה לאחר שהצעת חוק פרטית של סער שהוגשה עוד בכנסת הקודמת נבחנה במשך כשנה על-ידי הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות. בראש הוועדה עומדת שופטת העליון בדימוס עדנה ארבל.
"מבחינתי מדובר בסגירת מעגל לאחר שאת הצעת החוק הראשונה שלי בנושא זה הגשתי עוד בשנת 2005", אמר סער אתמול במליאת הכנסת. "מדובר על מהלך חשוב המגן על שלושה ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק. אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו. כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד - אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אמשיך לעשות".
הוועדה בראשות ארבל המליצה לעגן בחקיקה את הכלל המסמיך לפסול ראיה שהושגה שלא כדין בתום עבודתה. סער, שבחן את ההמלצות, החליט להרחיב את מתחם שיקול הדעת השיפוטי מעבר לנוסח שהומלץ על ידי הוועדה. לפי נוסח הוועדה, נדרשה "פגיעה מהותית" בזכות להליך הוגן כדי שתתאפשר פסילת ראיה בשקלול עם אינטרסים אחרים. שר המשפטים סבר כי לא נדרש מבחן קשיח כזה, וכי די בפגיעה בזכות להליך הוגן כדי להקים סמכות לבית המשפט לפסול ראיה שהושגה שלא כדין (כמובן, בשקלול הקבוע בתזכיר מול האינטרס הציבורי בקבלת הראיה, ט.צ).