ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ראשון) מתן חופש הצבעה על הצעת החוק של ח"כ אלי כהן מהליכוד, שבה הוא מציע לאסור הנפת דגלי מדינות אויב, לרבות דגלי הרשות הפלסטינית, במוסדות שממומנים על ידי המדינה, כולל אוניברסיטאות.
4 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
בן גוריון בשבוע שעבר. לפי הצעת החוק, גם הרשות הפלסטינית נחשבת אויב
(צילום: הרצל יוסף)
שני שרים הצביעו נגד ההצעה – השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ממרצ, והשר נחמן שי ממפלגת העבודה. ההחלטה על מתן חופש ההצבעה לחברי הקואליציה ביחס להצעה נחשבת חריגה.
"את הצביעות וההסתה של חלק מערביי ישראל יש לעצור", אמר ח"כ אלי כהן. "הם רוצים ליהנות מתקציבי מדינת ישראל ובו בעת להתריס כנגד מדינת ישראל ולפגוע בריבונותה. לכן הצעת החוק שהגשתי תאסור על הנפת דגלי מדינות אויב לרבות הרשות הפלסטינית במוסדות המדינה. מי שאגב רואה את עצמו כפלסטיני יקבל מאיתנו את כל הסיוע הנדרש לעבור במסלול חד-כיווני לעזה".
הצעת החוק מגיעה אחרי התמונות מהעצרות לציון יום הנכבה באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת תל אביב. בבן גוריון השתתפו בשבוע שעבר מאות סטודנטים בדואים בעצרת, והניפו דגלי פלסטין – מה שעורר תרעומת מצד אישי ציבור וסטודנטים יהודים. מול העצרת באוניברסיטת בן גוריון התקיימה הפגנה של סטודנטים יהודים עם דגלי ישראל.
4 צפייה בגלריה
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
אירועי יום הנכבה באוניברסיטת ת"א. השרים נחמן שי ותמר זנדברג התנגדו לחופש הצבעה
(צילום: מוטי קמחי)
באוניברסיטת תל אביב הפגינו עשרות סטודנטים ערבים לפני שבועיים כשהם מנופפים בדגלי פלסטין, ומולם התקיימה הפגנת תמיכה בישראל. שני מפגינים יהודים נהדפו לאחר שניסו להגיע לצד של המפגינים הערבים בעקבות עימות שהתחיל בין שני הצדדים. המשטרה עצרה שלושה מפגינים למען הפלסטינים בחשד לתקיפת מפגינים ושוטרים, ובהפרת הסדר. גם ההפגנה באוניברסיטת תל אביב עוררה סערה – ונשמעו בין היתר קריאות למנוע הענקת תואר למי שמניף דגלי פלסטין בקמפוס.
ח"כ עופר כסיף מסיעת הרשימה המשותפת אמר כי "החלטת ועדת השרים לחקיקה לאפשר חופש הצבעה על 'חוק דיכוי הדגלים' היא המשך יישור הקו של ממשלת 'השינוי' עם הפשיזם הביביסטי במלחמתו נגד העם הפלסטיני וזהותו. לא יעזור להם - הדגל הפלסטיני יונף ושחרורו של העם הפלסטיני יושג".

"אם צריך לשנות את החוק המכיר בדגל פלסטין - עשו זאת"

במקביל, ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) קיימה הבוקר דיון בנוגע לחופש הביטוי, הסתה ואלימות בקמפוסים. נשיא אוניברסיטת בן גוריון פרופ' דניאל חיימוביץ אמר בדיון: "דגל פלסטין מאיים על חלק גדול מהיהודים. אני מבין וכואב את זה. אבל זה לא אומר שיש אלימות בקמפוס.
"השנה הונחו בפנינו בקשות של שני תאי סטודנטים משמאל ומימין לקיים הפגנות. כלקח משנה שעברה, ועל מנת למנוע אלימות וחלילה נפגעים, יצרנו דיאלוג והסכמות עם שני התאים, ואכן ההפגנות הסתיימו כחלוף שעה ללא כל גילויי אלימות.
"בבקשות שנדונו אצלנו לא נכללו הנפת דגלי פלסטין. משאלה הונפו, הבנו שהדבר הוא על פי חוק ולא ניתן לפעול להסרתם. פעלנו על פי חוק ועל פי חוות דעת של משרד המשפטים. אם אתם חושבים שצריך לשנות את החוק המכיר בדגל פלסטין - אנא עשו זאת. זה לא בידנו למרות שזה צרם לי ולרבים אחרים".
4 צפייה בגלריה
 פרופ' דניאל חיימוביץ
 פרופ' דניאל חיימוביץ
"הבנו שהדבר הוא על פי חוק ולא ניתן לפעול להסרתם של הדגלים". פרופ' חיימוביץ
( צילום: דני מכליס)
היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד נירה למאי-רלבסקי, אמרה: "לפי הנחיית היועמ"ש מ-2014, הנפה או הצגה בלבד של דגל הרשות הפלסטינית שהוא גם דגל אש"ף, לא מהווה עבירה כשלעצמה מאחר שמדובר ברשות שלמדינת ישראל יש הסכם מדיני עמה.
"יחד עם זאת, ולפי ההנחיה, כאשר יש חשש ממשי שההנפה מהווה עבירה של הזדהות עם ארגון טרור או אהדה אליו, או חשש בהסתברות גבוהה שההנפה תוביל להפרה חמורה של שלום הציבור - בנסיבות אלה על המשטרה לפעול בהתאם להוראת סעיף 82 לפקודת המשטרה. ככל הידוע, הפסיקה לא התייחסה ספציפית להנפה בתוספת המשפט 'בדם ואש נפדה את פלסטין'".
4 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
ח"כ השכל
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר הוועדה ח"כ השכל שאלה את נציג הפרקליטות עו"ד חן בן שלום, "האם נחשבת לעבירה קריאת 'בדם ואש' בעת הפגנה כשמניפים דגל אש"ף?". בן שלום לא השיב באופן ברור וח"כ השכל קבעה: "זאת התחמקות מוחלטת. לדיון הבא נבקש נציג משרד המשפטים שייתן תשובה לנושא". את אותה השאלה, הפנתה ח"כ השכל גם לנציגת המשטרה, היועצת המשפטית של אג"מ עו"ד מוריה בן משה. היא השיבה: "כשרואים הפרה חמורה לשלום הציבור, מורידים את הדגלים ומבצעים מעצרים".
יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר אמר בדיון: "אני מייצג 350 אלף סטודנטים. נראה שההסתה בקמפוסים הולכת ומתלקחת. צריך להיות גבול. כרגע השטח מרגיש שיש הפקרות מוחלטת. יש להטיל סנקציות גם על מי שאוסר הנפת דגלי ישראל בקמפוסים".
גליה אור מלכה, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון, שיתפה בקול רועד: "חברה שלי, סטודנטית, ילדה לפני חודש וחצי ואמרה שהיא לא יכולה להגיע ללימודים כי מי ישמור לה על התינוקת אם יקרה לה משהו. זה חשש אמיתי. יש פה תחושת מלחמה והשעון מתקתק עד שיקרה פה משהו".
מנגד, הסטודנטית וטן מאדי אמרה: "אני סטודנטית שסובלת מקמפיין הימין הקיצוני. זה לא אקראי שבחרו להפעיל קמפיין הסתה ורדיפה דווקא שתי סטודנטיות. כתבו עלינו 'שיאנסו אותה' ודברים קשים אחרים. מפחיד אתכם ששיש אישה ערבייה במאבק צודק?".