מאז פריצת המלחמה דרך כוכבו של האלוף במיל' יצחק בריק, שהתקבע בתור נביא הזעם שהתריע מפני האסון המממש ובא. דבריו מועברים ברשתות במהירות ובבאז, אותם כלי תקשורת שלעגו לו ולתחזיותיו מצאו עצמם עומדים בתור כדי לראיין אותו, ומקבלי ההחלטות נועדים איתו על הצעדים הבאים.
אבל היה עוד מי שהזהיר. פעם אחר פעם אחר פעם. והיו מי שבחרו להתעלם. שוב ושוב ושוב.
מאז פריצת המלחמה, צוות של חסידי חב"ד מטעם חברת JEM האמריקאית מכין מידי יום קטעי וידאו ארכיוניים של הרבי מלובביץ', הרב מנחם מענדל שניאורסון, עם הלימה מדהימה למצב הנוכחי. כי מסתבר שכשמדברים דברי אמת המעוגנים במציאות מהשטח, חלוף הזמן לא משנה אם למרצחים קוראים חמאס או אש"ף, אם הזירה היא בביירות או בעזה, האם האזרחים הם במעלות או בבארי ואם לראש הממשלה קוראים גולדה או ביבי.
להבדיל מאצל בריק, כאן מדובר בדברים מלפני 40, 50 ו-60 שנה, והם פשוט מדהימים. כאילו דבר לא השתנה. החל מכמה חשוב לשמור על המוראל והרוח, עבור במהו הנשק הייחודי של עם ישראל, וכלה בדרך הטיפול במחבלים ובשעת מלחמה. בין לבין משולבות עדויות מכלל ראשי הביטחון בעבר כמו ראש המוסד אפרים הלוי, ראש אמ"ן יהושע שגיא, ראש השב"כ יעקב פרי ועוד עשרות שמספרים מכלי ראשון על ההוראות והניתוחים המבריקים שנתן להם הרבי. לצער כולנו, הם לא תמיד מולאו.
ממשרדו הקטן שבמרכז חב"ד הידוע, '770' שבלב שכונת ברוקלין, ניהל הרבי עם הדאגה העצומה לכל יהודי מערכת קשרים הדוקה וסנסציונית עם צמרת ההנהגה המדינית והביטחונית בישראל. הוא היה מעודכן בזמן אמת בדיונים החסויים ביותר, הביע את דעתו בשאלות הקיומיות של המדינה, והציג משנה סדורה ונבואית ממש לעתידה של ישראל.
הסרטונים מועברים גם ללוחמים בשטח, לאנשים בעורף ולמקבלי ההחלטות ונותנים פרספקטיבה מדהימה למצב המאתגר שאנחנו שרויים בו.
כך למשל במלחמת ההתשה השקיע ממשל ניקסון מאמצים ניכרים כדי לתווך בין הצדדים ולהשיג הפסקת אש. לאורך המשא ומתן הארוך הזהיר הרבי את ישראל מתוצאותיו והסביר שמצרים מעוניינת בהפסקת אש אך ורק כדי שתוכל להתכונן למלחמה הבאה. "עוד לפני שיבש הדיו על ההסכם", הזהיר הרבי, "מצרים תפר את הפסקת האש, ומי יודע כמה חיים יאבדו במלחמה הבאה בשל כך". ואכן, יום אחד (!) לאחר החתימה כבר הפרו אותו המצרים וקידמו סוללות טילי קרקע-אוויר לקרבת התעלה, באופן כזה שמערך ההגנה האווירית המצרית היה כעת עם רדיוס של עשרה קילומטרים מזרחית לתעלה לתוך שטח ישראל. ביום פריצת מלחמת יום הכיפורים אותו נ"מ מצרי הפיל עשרות פנטומים ישראליים ומנע חיפוי אווירי למעוזי התעלה.
בקיץ 73', בזמן שראשי המדינה התרברבו שבתעלת סואץ יותר שקט מאשר בריביירה הצרפתית, ביקש הרבי לערוך כינוסי תפילה ברחבת הכותל המערבי כדי "להשבית אויב ומתנקם", וכשגולדה ודיין חששו לגייס מילואים או להטיל מכת מנע - מה שהיה מונע את המלחמה כולה - כדי לא להרגיז את דעת הקהל, זעק הרבי כי יש לנו ציווי מוסרי בן אלפי שנים להשכים ולהרוג את מי שבא להרגנו, ובשל הגלותיות של הפוליטיקאים שמפחדים מהצל של עצמם נוספו ברחובות ישראל עוד אלפי אלמנות ויתומים!
לקראת תום המלחמה כשצה"ל היה בפאתי דמשק הוא הפציר בדיין לכבוש את עיר הבירה ולו באופן סמלי ולפרק זמן קצרצר כדי לייצר אצל הערבים הרתעה לדורות – אך נפל על אוזניים ערלות. הרבי מצדו הגיב בשלוש מילים בלבד: "זו טעות גדולה".
במלחמת לבנון ב-82', קרא הרבי "לסיים את מה שהתחילו". אין תועלת רבה הוא הסביר, בלהקריב כל כך הרבה קורבנות, בלצאת למלחמה, ואז ברגע האמת לעשות 'אחורה פנה' ולהסתפק בתוצאות ביניים שיגרמו לחזרתה של הלחימה שוב ושוב בהמשך. כשהמחבלים הסתתרו בתוך אוכלוסייה אזרחית ו"משכו" את החיילים להיכנס לקרבות קשים, שלל זאת הרבי וקרא שלא לסכן את החיילים: יש לאפשר לאזרחים לעזוב, וחמש דקות אחר כך להפגיז את המקום ממרחק עד שיהיה לתל חרבות. וכשצה"ל הטיל מצור על ביירות והיה כפסע מלהשמיד את ערפאת וחבורת הרוצחים שלו, הסכים בגין לוותר ולאפשר להם לצאת לטוניס. "אין תבונה רבה", אמר הרבי, "בזה שמנהלים את המלחמה ומותירים מאחור פתח פתוח למחבלים לברוח ולהיעלם ולחזור אחר כך במשנה כוח כדי לפגוע בך". עוד החלטה מדינית שעלתה לנו מאז באלפי קורבנות.
"לרבי היה חזון ברור והוא לא נטש אותו אפילו לרגע, גם אם לא היה מי שרוצה לשמוע", אמר ראש המוסד אפרים הלוי, והרבי הסביר מדוע איננו מתייאש מלהתריע ולהזהיר: "כשכואב – צועקים! האדם יודע שהצעקה לא תעזור להפחתת הכאב, אבל היא אוטומטית. עד שישראל תעמיד בראש סדר העדיפויות שלה את הדאגה לביטחון הגרים בה, יהודים ושאינם, מתוך בטחון בה' שהוא שומר ישראל שלא ינום ולא יישן".
וכמו שסיכם משה לוי, בעל עיטור הגבורה מיום הכיפורים, את פגישתו עם הרבי:
"הוא לא דיבר כמו רב, הוא דיבר כמו גנרל".
האם הפעם, לאחר מחיר דמים עצום שטלטל מדינה שלימה יהיה מי שישמע את קולו?
מוני אנדר הוא מנהל אגף דוברות חב"ד שבצעירי אגודת חב"ד