3 צפייה בגלריה
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
(צילום: אוהד צויגנברג)
מקורבי שופט העליון יוסף אלרון, שהצהיר כי יתמודד לתפקיד נשיא בית המשפט העליון אחרי פרישת אסתר חיות, אומרים כי מאז ומתמיד חשב שעיקרון הסניוריטי צריך להתבטל. זמן רב לפני ששר המשפטים יריב לוין הציג את המהפכה המשפטית שלו בינואר האחרון, ביקש אלרון להגיש את מועמדתו - ועתה כשהמערכת עומדת בפני שינוי, זה הזמן שלו. כך הם מעריכים בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות".

דרמה בעליון - כתבות נוספות

הם דוחים את הטענה כי גורמים בכירים במערכת דחפו אותו להציג את מועמדותו - ואומרים כי החליט ביוזמתו להתמודד על התפקיד באופן חסר תקדים. הם השיבו למתקפות נגדו מתוך המערכת ("סוס טרויאני" - ט"צ) וטענו כי "לא ייתכן שכל מי שמבקש לשנות משהו ייחשב כמי שחותר תחת המערכת". לדבריהם, לנוכח האתגרים הקשים הניצבים בפני המערכת אין ספק שכישוריו טובים בהרבה מהמועמד לכהן כנשיא העליון בשיטת הסניוריטי - יצחק עמית.
שנתיים לפני פרישתו לגמלאות, אלרון סבור שהוא יכול עדיין להשיא תרומה גדולה למערכת המשפט המצויה בשעת משבר. לדעת מקורביו, בשעה זו רבת האתגרים, כשהפוליטיקאים מבקשים לערוך שינויים כה גדולים במערכת המשפט, הוא הדמות היחידה בעליון בעלת הניסיון הניהולי והיכולת לעמוד מול הפוליטיקאים ולקדם את הרפורמות הנדרשות.

3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
""אלרון רצה להתמודד הרבה לפני יריב לוין והמהפכה המשפטית". שר המשפטים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הם מוסיפים כי היום אלרון יכול להיות "הפרזנטור הטוב ביותר של העליון". בשיחות מסבירים המקורבים כי "אם צריך לעמוד אל מול המגדפים את העליון, המגנים אותו ובעיקר מי שאין לו מושג כיצד המערכת פועלת - אלרון הוא הדמות שיכולה לעשות זאת". הם מזכירים את עברו לזכותו ואומרים כי "מדובר באדם שגדל במעברה, בן לעולים ממוסול בעיראק, שעבר את כל המסלולים הקשים עד לעליון תוך התגברות לא אחת על התנשאות של עמיתיו לעבודה".
לדבריהם, מדובר באיש ציבור בעל תודעת שירות ושייכות לאזרח. "כל שהוא רוצה זה רק לטייב ולייעל את המערכת", הם מתעקשים בניסיון להדוף שהינו משתף פעולה של שר המשפטים לוין, "אמון הציבור במערכת חשוב לו מאוד, הוא מרבה לכתוב על השיהוי במתן פסקי דין והעוול שנגרם לאזרחים. הוא נחשב לאחד הפליליסטים המומחים בעליון, השופט בתיקים מורכבים, רבי קלסרים ומול תביעה ועורכי דין מן הטובים שיש".
אתמול בצהריים הודיע השופט אלרון לשר המשפטים יריב לוין ולנשיאת העליון אסתר חיות כי יציג את מועמדותו לנשיא בית המשפט העליון. מדובר בצעד חסר תקדים מקום המדינה, שכן עד כה נשיא העליון נבחר על פי "שיטת הסניוריטי" - השופט הוותיק ביותר מתמנה, לאחר הליך פורמלי של הצבעה בוועדה לבחירת שופטים. במכתב ששלח ללוין וחיות, כתב השופט אלרון כי "לקראת סיום כהונתה של השופטת חיות כנשיאת בית המשפט העליון, ב-16 באוקטובר 2023, הריני להודיעכם כי אני מציג את מועמדותי לכהונת נשיא בית המשפט העליון הבא". לדבריו, "הצגת מועמדותי זו אינה תלוית מבנה והרכב הוועדה".
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
"אלרון הוא האיש לעמוד מול אלה שמגדפים את בג"ץ"
(צילום: שלו שלום)
חיות תפרוש לגמלאות באמצע חודש אוקטובר בהגיעה לגיל 70, ומי שאמור להחליפה לפי שיטת הסניוריטי הוא השופט יצחק עמית. במידה והוועדה לא תכונס עד לפרישתה של חיות - יכהן כממלא מקום המשנה לנשיאה השופט עוזי פוגלמן. אם ייבחר אלרון, הוא צפוי לכהן בתפקיד קצת פחות משנתיים - עד ספטמבר 2025. לעומת זאת, השופט עמית יוכל לכהן בתפקיד עד צאתו לגמלאות באוקטובר 2028.
נכון לעת עתה, לוין לא מוכן לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כל עוד לא ישונה הרכבה, ועתירה בנושא תידון ב-7 בספטמבר. בעקבות הודעתו של אלרון, החליטה הנשיאה חיות להוציא אותו מההרכב שידון בעתירה נגד אי-כינוס הוועדה.
בעבר, שר המשפטים כבר הודיע כי ברצונו לבטל את הסניוריטי בבית המשפט העליון, ואף לפתוח את ההתמודדות לנשיאות לדמויות שלא כיהנו קודם לכן כשופטי עליון. בהרכב הנוכחי, לא ברור האם יש רוב למינוי אלרון - מאחר שנדרש רוב של חמישה חברים מתוך תשעה, ואם הוועדה תתכנס יכהנו בה שלושה נציגי קואליציה, נציגת אופוזיציה, שלושה שופטי בית המשפט העליון ושני נציגים של לשכת עורכי הדין.