משרד המשפטים פרסם הבוקר (רביעי) את רשימת 300 האסירים והעצורים שמיועדים להשתחרר מהכלא הישראלי בעקבות ההסכם לשחרור חטופים ישראלים משבי חמאס ברצועת עזה. ישראל העבירה רשימה של 98 חטופים, אולם נכון לעכשיו העסקה מדברת על שחרור של לפחות 50 מהם. אם בארבעת ימי ההפוגה ישחרר חמאס רק 50 חטופים, מהכלא הישראלי ישוחררו 150 אסירים ועצורים פלסטינים.
לעיון ברשימת המיועדים להשתחרר מהכלא הישראלי - לחצו כאן
כל הפלסטינים שמיועדים לשחרור במסגרת העסקה לא הורשעו ברצח, הבנים שישוחררו הם בני 18 ומטה, הבנות בכל הגילים. הצעירים ביותר הם בני 14, המבוגרת בת 59. עוד עולה מהרשימה כי 74 מהנכללים בה הם תושבי מזרח ירושלים.
מרבית המשוחררים הם פלסטינים מיהודה ושומרון, אחרים תושבי ירושלים ואחדים תושבי עזה שהסתננו לישראל בחודשים האחרונים. המשוחררים מזוהים עם חמאס, הג'יהאד האיסלאמי, פתח וארגונים אחרים. כמה מהם ללא שיוך ארגוני. מרבית הנערים המיועדים לשחרור בסטטוס מעצר מפני שמשפטם עדיין לא החל.
4 צפייה בגלריה
חנאן ברגותי
חנאן ברגותי
חנאן ברגותי
אחת המיועדים לשחרור היא שרוק דוויאת, תושבת צור באהר שהורשעה בניסיון רצח בעיר העתיקה בירושלים אחרי שדקרה באוקטובר 2015 שני יהודים ופצעה אחד מהם. בנוסף לעונש המאסר, בית המשפט הורה לה לפצות את שני הנפגעים בסכום של 80 אלף שקלים.
עוד ברשימה: בתחילת השבוע שעבר גזר בית המשפט המחוזי בירושלים 12 שנות מאסר על נערה (16) ממזרח ירושלים שדקרה בדצמבר 2021 את מוריה כהן לעיני חמשת ילדיה. הנערה, שצפויה להשתחרר מהכלא הישראלי, הורשעה בביצוע מעשה טרור של ניסיון רצח ובשיבוש מהלכי משפט.
מיועדת נוספת לשחרור היא פטמה בדר, שניסתה לדקור מאבטחים בפברואר השנה בכניסה למעלה אדומים. בדר התקדמה אל המאבטחים כשבידה סכין, והם ירו לעבר רגליה ופצעו אותה באורח קל.
ברשימה גם מוחמד אבו קטיש, נער בן 17, שבשנה שעברה דקר צעיר בן 20 ברחוב ששת הימים בירושלים ופצע אותו קשה. אבו קטיש, שנורה על-ידי שוטר בשכונת שייח ג'ראח בעיר בתום מרדף, נידון ל-15 שנות מאסר.
משוחררת אפשרית נוספת היא נאוורה עוואד (24) שלפני שמונה שנים הייתה מעורבת בפיגוע דקירת עוברי אורח בירושלים עם מספריים יחד עם בת דודתה הדיל עוואד (14). השתיים נופפו במספריים מול אנשי ביטחון שנטרלו אותן. הדיל נורתה למוות על-ידי שוטרים, נאוורה נשלחה למאסר של 13 שנים וחצי.
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
4 צפייה בגלריה
אסראא ג'אבעס
אסראא ג'אבעס
אסראא ג'אבעס
במיועדים לשחרור גם אסראא ג'אבעס (38), שנשלחה ל-11 שנות מאסר אחרי שהורשעה בפיצוץ בלון גז שהוביל לפציעת שוטר באורח קל במחסום א-זעים ליד מעלה אדומים ב-2015. במהלך ריצוי עונשה ג'אבעס ביקשה לעבור ניתוח אף קוסמטי על חשבון המדינה, אחרי שנפצעה בעצמה מפיצוץ בלון הגז. בקשתה נענתה בסירוב.
המשוחררת האפשרית המבוגרת ביותר מהכלא הישראלי היא חנאן ברגותי (59) שנעצרה בחשד לתמיכה בטרור. אחרי מעצרה בספטמבר השנה, פרסם "מועדון השבויים" בפתח כי "ברגותי קיבלה לאחרונה מספר איומים מהכיבוש במהלך הפשיטות שנערכו על ביתה מספר פעמים. היא סובלת מכמה בעיות בריאות, כולל לחץ וסוכרת".

ידעה שבנה יבצע פיגוע ירי

ברשימה גם עטאף ג'ראדאת (50), שידעה מראש כי בנה מוחמד ג'ראדאת עתיד לבצע פיגוע ירי שבו נרצח יהודה דימנטמן (25) ליד חומש. לאחר הפיגוע ב-2021 האם סייעה בהסתרת הנשק.
עוד משוחררת צפויה להיות יסמין שעבאן (40) מג'נין, שב-2014 תכננה להתחזות לאישה יהודייה הרה ולעשות שימוש בחגורת נפץ. היא נעצרה אז עם כמה תושבי ג'נין וטול כרם שתכננו לבצע פיגועי תופת בתל אביב ובמקומות אחרים. המחבלים הודו גם בתכנון של פיגוע ירי, תכנון פיגוע מטען לעבר אוטובוס חיילים ואף בתכנון פיגוע חטיפת חייל. שעבאן ריצתה קודם לכן עונש מאסר, השתחררה, נאסרה שוב - ועכשיו מופיעה ברשימת המשוחררים בעסקה.
לתחריר אבו סריה (29), שנמנית גם היא עם רשימת עסקת החטופים, מיוחס ניסיון רצח בשנה שעברה. היא נעצרה על-ידי שירות הביטחון הכללי לאחר תכנון פיגועי ירי נגד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון. אבו סריה וחברותיה ירו על פילבוקס של צה"ל, וברשותה נמצא רובה.
אמאני חשים (38) מכפר עקב נשלחה ל-10 שנות מאסר בגין פיגוע דריסת חייל במחסום קלנדיה ב-2016. היא כתבה פוסט שבו נפרדה מחבריה ובני משפחתה, ולאחר מכן הגיעה למחסום, הבחינה בחייל - ואז האיצה את רכבה ופגעה בו. החייל נפצע קל. חשים נמצאת אף היא ברשימת המשוחררים.
4 צפייה בגלריה
בנות הדודות הדיל ונווארה עוואד
בנות הדודות הדיל ונווארה עוואד
בנות הדודות הדיל ונווארה עוואד
מיועדת נוספת לשחרור היא אסיל טיטי (24), שלפני שנה דקרה במספריים סוהרת בכלא רמון, כשהגיעה לבקר את אחיה האסיר הביטחוני. טיטי הוציאה מספריים בעת הליך הבידוק הביטחוני, דקרה את הסוהרת ופצעה אותה באורח קל. בחקירתה סיפרה כי עשתה זאת "למען פלסטין ולמען אחי".
ברשימת העתידים להשתחרר גם אבראהים זמר (15) ממחנה הפליטים עסכר בשכם, שביצע פיגוע ירי באפריל השנה ליד קבר שמעון הצדיק בירושלים ופצע שני ישראלים בינוני וקל. זמר נמלט חזרה לשכם ונתפס כעבור כמה שעות. המחבל שהכווין אותו חוסל בידי צה"ל כמה ימים לאחר מכן בתקיפה אווירית בבלאטה.

ההחלטה שאישרה הממשלה מגבילה את מתווה שחרור בחטופים בלא יאוחר מחלוף 10 ימים ממועד סיום הפעימה הראשונה. אסירים ביטחוניים שלא שוחררו עד מועד ההחלטה על סיום ביצוע המתווה לא ישוחררו ממאסר והחלטת הממשלה בעניינם תהיה בטלה. הממשלה אישרה עקרונית שחרור 300 מחבלים אם ישוחררו 98 חטופים משבי חמאס. המשמעות שאם חמאס לא ישחרר תוך פרק הזמן הזה את כל החטופים - חלק מהמחבלים שהממשלה אישרה את שחרורם יישארו בכלא. משמעות נוספת היא שעם סיום ביצוע המתווה - ישראל חוזרת ללחימה.
לפי העסקה, הממשלה למעשה מעבירה לחמאס רשימה של 98 חטופים מתוכם חמאס אמור לשחרר 50 בארבעת הימים הראשונים, בפעימות של 12 ביום. לפי הסיכום, לא יהיה מצב שישחררו משפחות חלקיות בהקשר של ילדים ואימהות. כלומר, שלא ישחררו רק אמא בלי ילדים או ההפך.
לפי הסיכום, אחרי ארבעה ימים, אם לחמאס יהיו עוד שמות מתוך הפול של ה-98, הוא יוכל לקבל כפי שכמובן כבר פורסם עוד מחבלים ועוד ימי הפוגה. רשימת 98 החטופים לא נחשפה לשרים ומי שלמעשה יקבע מי מתוכם ישוחררו זה חמאס. כך גם לגבי שחרור המחבלים - ישראל היא זו שקובעת מי מהם ישוחררו לפי הקריטריונים שנקבעו: נשים בכל הגילים וצעירים ונערים מתחת לגיל 18.