כ-300 בני אדם השתתפו אמש (יום א') בהפגנה בכניסה לירושלים במחאה על מותו של הנער אהוביה סנדק (16), תושב ההתנחלות בת עין שנהרג בשבוע שעבר בהתהפכות מכונית במהלך מרדף משטרתי. מהמשטרה נמסר כי שישה מפגינים עוכבו לחקירה או נעצרו בגין הפרת הסדר וחסימת הכביש.
במהלך המחאה סמוך לגשר המיתרים, נעשו ניסיונות לחסום את ציר התנועה הראשי. כוחות המשטרה שנכחו במקום העלו את המפגינים חזרה למדרכה. בזירה עצמה נראו סימני נזק על ציוד של חברת נתיבי ישראל ועל כמה גדרות.
עם התפזרות המוחים ופתיחת הכביש לתנועה מלאה נמסר מהמשטרה כי "המפגינים חסמו לסירוגין את כביש הכניסה לעיר וכוחות המשטרה פעלו תוך הפעלת אמצעים להשבת הסדר ונרשמו כמה מקרים של יידויי אבנים לעברם".
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
הפגנת המחאה בירושלים, הערב
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בגשר המיתרים
ההפגנה בגשר המיתרים
(צילום: עמית שאבי)
מוקדם יותר נערך מפגש טעון בין הוריו של הנער לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה שהגיע לביתם לניחום אבלים. האם איילת סנדק הטיחה בשר: "יהודי לא רוצח יהודי. הגענו לשפל. בגלל שאתם לא מאוחדים, הממשלה המטומטמת שלכם מתפרקת עד כדי כך ששוטר יהרוג בנאדם. שוטרים שהם בני משפחה שלי אומרים לי 'מי מנגח רכב?'. גם כשרודפים אחרי סוחרי סמים בחיים לא מנגחים רכב".
האם טענה שאף גורם מרשויות החוק לא יצר קשר עם המשפחה בנוגע לחקירה: "שלושה ימים עברו עד שלקחו את השוטרים לחקירה אחרי שהתנגשו בסובארו מסכנה. אחרי מי הם רדפו? מישהו יודע למה רדפו אחריהם? אני לא יודעת מה קרה שם".

עוד אמרה האם איילת לשר אוחנה: "איפה היו שלושת השוטרים שלושה ימים? הם הלכו לעבודה? הם לקחו חופש? איפה המשטרה שלך? אני באמת שואלת. בן אדם יודע שהוא הרג בן אדם, מה הוא עושה שלושה ימים? קורא תהילים בבית? זה גיהינום. למה אנחנו צריכים להפעיל לחץ ציבורי כדי שייקחו אותם לחקירת מח"ש? מה הם עשו? תיאמו עמדות? מה זה המשטרה הזאת? שנים זה ככה, שנים הם רודפים אחרי ילדים שתוקעים בעצים מסמרים".
השר אוחנה הודה שהוא לא יודע להשיב לה על חלק מהדברים שהעלתה סנדק: "אני לא יודע להגיד לך למה לא יצרו קשר מהמשטרה איתך. הגוף שאחראי על חקירות השוטרים הוא מח"ש, וזה שייך לשר המשפטים. יש לי המון ביקורת על מח"ש. כשר משפטים הקמתי ועדה שתבדוק את מח"ש אבל בית המשפט העליון טרפד את זה ושר המשפטים הנוכחי (אבי ניסנקורן - ח"ג וג"כ) בולם את זה. אני כמובן לא יודע מה עלה בחקירה בינתיים, אבל אני מבטיח לגלות את האמת על מה שקרה".
6 צפייה בגלריה
השר אמיר אוחנה ביקר בבית משפחת סנדק
השר אמיר אוחנה ביקר בבית משפחת סנדק
"מבטיח לגלות את מה שקרה". השר אוחנה בבית האבלים
התקרית שבה מצא את מותו אהוביה סנדק אירעה ביום שני שעבר. בעקבות כמה דיווחים על רכב שממנו מיידים צעירים אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות בבנימין, הגיעו למקום שני קצינים ובלשים של היחידה המרכזית במחוז ש"י שהיו בפעילות אחרת.
לפי החשד, הצעירים לא שעו להוראותיהם של הקצינים ועקפו מחסום. בשלב זה החל מרדף אחרי הצעירים. השוטרים מצדם טוענים כי ניסו לעקוף את רכב הנערים כמה פעמים, אך אלה חסמו אותם וניסו להימלט. בשלב מסוים, כך לפי גרסת השוטרים, כלי הרכב התנגשו באחד מניסיונות העקיפה - והאירוע הסתיים בהתהפכות ברכב שבו ישב סנדק.
בדיון הראשון שבו ביקשה המשטרה להאריך את מעצר ארבעת הנוסעים האחרים ברכב בגין גרימת מוות ברשלנות, נטען כי הצעירים נסעו בפראות והמגע בין שני כלי הרכב כלל לא הוזכר. רק לאחר כמה ימים נחשף ב-ynet כי השוטרים שמעורבים בתקרית סיפרו על ההתנגשות, כפי שהצעירים טענו מלכתחילה. בעקבות כך נפתחה חקירה במח"ש לבירור נסיבות מעורבות השוטרים בגרימת התאונה.
מאז התקרית נערכו כמה הפגנות נגד המשטרה, מול המטה הארצי בירושלים ובמקומות נוספים. חלק מהמחאות גלשו לאלימות שבה נפצעו כמה שוטרים מאבנים שהושלכו לעברם. מנגד דיווחו המפגינים על כמה מקרים של אלימות שוטרים כלפיהם. חלק מהמקרים תועדו.
פורסם לראשונה: 23:01, 27.12.20