בית המשפט המחוזי בלוד גזר הבוקר (שלישי) מאסר עולם ושש שנות מאסר על הרוצח אמיר רז, השוטר שירה למוות באשתו דיאנה דדבייב ז"ל לפני יותר משנתיים וחצי לעיני ילדיהם ביישוב נעלה שבשומרון. רז גם יפצה את משפחת המנוחה ב-258 אלף שקלים.
3 צפייה בגלריה
אמיר רז
אמיר רז
הודה ברצח אשתו ובתקיפה ובהתעללות בקטין וחסר ישע. אמיר רז ודיאנה דדבייב
(צילום: בראל אפרים)
השופטת רות לורך, נשיאת בית המשפט וראש ההרכב, ציינה בגזר הדין כשמשפחת המנוחה נכחה באולם: "הנאשם הורשע ברצח בנסיבות מחמירות תקיפת קטין והתעללות בקטין בידי אחראי. כשהמנוחה מתחננת על חייה, הוא ירה בה בירך ואז ירייה נוספת בראשה. בנוסף לעבירת הרצח, הוא ביצע תקיפה והתעללות בילדיו - כלפי ארבעה קטינים רכים בשנים באירוע מתמשך ואכזרי.
"החלטנו שמעבר לעונש מאסר עולם חובה נטיל עליו עונש נוסף מצטבר אף מעבר- שש שנות מאסר עולם שירצה במצטבר למאסר עולם. כולנו תקווה כי בני המשפחה ימצאו את הכוחות להתמודד ולטפל בארבעת הילדים היקרים. התרשמנו עמוקות מתעצומות הנפש של אמה של המנוחה ואופן התמודדותה עם הקושי בגידול נכדיה".

מריאנה דיין, אחותה של דיאנה, אמרה: "נלחמנו בו שלוש שנים, והיום גזר הדין שהוא קיבל הוא גזר דין תקדימי. עוד לה היה מאסר עולם ועוד שש שנים במצטבר על הפגיעה בילדים. השופטים הבינו את האכזריות המטורפת שהייתה בתוך האירוע ברצח המזעזע. גזר הדין הוא לא רק תקדימי בשבילנו אלא בשל כל מקרי הרצח. עכשיו נהיה פנויים באמת לרפא את הילדים ואת המשפחה אחרי שלוש שנים. אני באנחת רווחה שהדבר הזה נגמר, הוא מפלצת נוראית".
נלי, אמה של דיאנה, אמרה: "ציפינו לרגע הזה זמן רב, אחרי מפגשים קשים מול הרוצח של דיאנה שלנו שפעם היה בעלה ואב לארבעה ילדים אבל הוא רוצח אכזרי ששינה לכולנו את החיים ובעיקר בילדים שנאלצו גם לצפות ברצח. לרז הרוצח האכזר מגיע שלא יזכה לראות אור יום ולא יטיל איימה עוד על ילדיו. הוא קשר את ילדיו לכיסאות ואילץ אותם לצפות.
"שום צדק לא יחזיר את דיאנה שלנו, אבל גזר הדין חייב להעביר מסר שמי שלוקח חיים באכזריות משלם ביוקר, בעיקר לכל הגברים האלימים או פוטנציאליים אלימים שיבינו שבישראל רוצה אשתו או זוגתו לא יראה אור יום. אני מודה לבית המשפט על גזר הדין. כעת נוכל קצת לנשום לרווחה, זה לא יחזיר את דיאנה אבל לפחות לא נראה את פני הרוצח שפעם היה החתן שלי, בעלה של הבת שלי. הילדים נותרו ללא ההורים ועם לב שבור ועם הטראומה שהוא גרם להם, אני ובעלי האפוטרופסים מתמודדים כל יום עם הילדים ויש לנו דרך ארוכה".
3 צפייה בגלריה
גזר דינו של אמיר רז  המואשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב, בבית משפט מחוזי לוד
גזר דינו של אמיר רז  המואשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב, בבית משפט מחוזי לוד
אמיר רז בבית המשפט
(צילום: חגי דקל )
אבנר, אביה של המנוחה, אמר: "המכה שקיבלנו - בחיים דור שלנו לא קיבל מכה כזו. קשה לנו לגדל את הילדים הקטנים. לילה ויום אנחנו לא ישנים. סוף סוף הוא קיבל מה שמגיע לו. הוא צריך לשבת כל חייו בבית סוהר".
עו"ד משה אלון, סנגורו של רז, אמר: "גזר הדין לא מקל, נגזרו עליו שש שנות מאסר נוספות, לשמחתי בנסיבות העניין. העתירה של המדינה להכריז על המעשה כרצח חריג בחומרתו לא התקבלה. הראינו שבמקרים חריגים יותר ממעשה זה לא נגזר דבר כזה. בית המשפט קיבל את עתירתנו. אני רוצה להשתתף בצער המשפחה".
מנגד, התובעת עו"ד נטלי חגי מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, אמרה: "אני מקווה שסיום ההליך המשפטי יעזור למשפחה במסע החלמה. הוא ציין את הנזק הנפשי שנגרם להם. אנחנו עתרנו וביקשנו גם שיוכרז רצח חריג בחומרתו, בקשתנו לא התקבלה. נלמד את הכרעת הדין. העונש שכן ניתן מהווה מסר בתיקים שמעורבים בהם גם קטינים גם לתיקים אחרים".
עונש חריג בחומרתו קובע כי שבע שנים אחרי מתן גזר דין של מאסר עולם, תתכנס ועדת קציבה ותקצוב את עונשו של המורשע, כלומר תקבע מספר סופי של שנות מאסר שירצה בפועל. במקרה של הכרזה על רצח חריג בחומרתו, רק לאחר 15 שנה ייקצב העונש, והמשמעות לכך היא מאסר ממושך יותר.

רז הציג טענות להגנה עצמית

רז הורשע כאמור ברצח בנסיבות מחמירות של דיאנה ובתקיפה ובהתעללות בקטין וחסר ישע – בילדתו הקטנה. תחילה סנגוריו ניסו לשכנע את השופטים, הנשיאה לורך, עמי קובו ודבורה עטר, כי הרצח שביצע לא היה רצח בכוונה תחילה ובנסיבות מחמירות, ורז הציג טענות להגנה עצמית וסעיף נפשי וטען כי לא תכנן את הרצח מראש. אך לבסוף, הודה בעבירות ללא הסדר טיעון, לאחר שהבין כי לא יצליח לחמוק מהאישום באמצעות הסעיף הנפשי.
לפי כתב האישום שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה בפברואר 2021, עולה כי בחודשים שקדמו לרצח התערערה מערכת היחסים בין בני הזוג, וביולי 2020 אף עזב רז את הבית למשך שלושה שבועות. ביום הרצח, יום שישי 5 בפברואר 2021, פרץ ויכוח מילולי בין השניים בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. במהלך הוויכוח שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר, ובשלב זה עלה רז לחדר והוציא מהכספת את אקדחו.
3 צפייה בגלריה
אמה של דיאנה דדבייב
אמה של דיאנה דדבייב
אמה של דיאנה דדבייב
(צילום: בראל אפרים)
רז הוציא גם חבל באורך 8.20 מטרים, קרא לילדיהם והושיב את שלושת הגדולים על כיסאות בסלון כדי לקשור אותם, בעוד שהתינוק ישב בכיסא אוכל צמוד אליהם. הוא לקח סכין מטבח עם להב מחודד באורך 20 סנטימטרים והניח על שולחן פינת האוכל. כשדדבייב הבחינה בילדים על הכיסאות היא צעקה לעברו, והוא החל להכות אותה לעיניהם. רז תפס אותה בחולצתה באזור הצוואר בשתי ידיו, משך לכיוון דלת הכניסה, הצמיד את ידו לצווארה וחנק בחוזקה.
בזמן המאבק דדבייב צעקה לילדה בת השבע לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות, אך רז משך אותה וגרם לה לחבלות, נכתב באישום. דדבייב ניסתה לפתוח את הדלת כדי לברוח, אך רז מנע ממנה, לקח את סכין המטבח ודקר אותה שתי דקירות בירך. היא המשיכה להיאבק, ניסתה לקחת את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שדדבייב מתחננת על חייה - וירה כדור בירך ובראשה.
אחרי הירי רז צעק לעבר הילדים: "יש! עכשיו אין אמא". לאחר מכן שחרר אותם והתקשר לאמו ומפקדו, וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם. את רז מייצג עו"ד משה אלון.
עורך הדין משה אלון המייצג את אמיר רז בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלודעו"ד אלוןצילום: מוטי קמחי
בשלב הטיעונים לעונש, מריאנה, אחותה של דיאנה, פנתה לרז בעדותה ואמרה לו: "כפית עלינו חיים של בדידות קשה וגיהנום רצוף בכאב שאין לו סוף". מריאנה סיפרה על אחותה דיאנה כי "ההגדרה של 'סופר-מאם' במילון זו היא. ניתן לה הכוח לרפא ולהעצים אחרים, ואמיר לקח את זה מהמשפחה ומהעולם. לכן הרצח שלה זה נזק בכל כך הרבה מעגלים, זה שבר את האמון של כולנו".
גם האם נלי סיפרה בעדותה על הקשיים לאחר רצח בתה: "חיינו נעצרו. מסבא וסבתא הפכנו לאמא ואבא לארבעה ילדים כל כך קטנים. עזבתי את העבודה והיינו צריכים לחשוב איך לטפל בילדים ולדאוג להם".