צעירים במחנה הפליטים שועפט שבמזרח ירושלים חסמו הלילה (בין שבת לראשון) כבישים והבעירו צמיגים כדי שתושבים באזור לא יוכלו לצאת לעבודתם מחוץ למחנה.
2 צפייה בגלריה
צעירים חוסמים כבישים במחנה הפליטים שועפט
צעירים חוסמים כבישים במחנה הפליטים שועפט
צעירים חוסמים כבישים במחנה הפליטים שועפט
(צילום: מוחמד תורקמאן)
האירועים מגיעים בעקבות הכרזה אתמול על שביתה מקיפה ומרי אזרחי, משום שלטענת המוחים מאז הפיגוע במחסום במחנה הפליטים, שבו נהרג סמ"ר אסיל סואעד, יש בידוק קפדני יותר במקום מצדה של ישראל.
לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד (22), תושב חוסנייה שבגליל, נהרג ביום שני בשבוע שעבר במהלך בידוק באוטובוס במחסום שועפט שבמזרח ירושלים, לאחר שנדקר על ידי מחבל פלסטיני בן 13, תושב מחנה הפליטים. המחבל שלף סכין לעבר סואעד ומאבטח אזרחי נוסף שביצעו את הבידוק, ואחרי שדקר את הלוחם נורה על ידי המאבטח.
בתגובה לפיגוע, כוחות משטרה גדולים של מחוז ירושלים ומשמר הגבול הגיעו לזירה וסגרו את המעבר לתנועה. במקום התקיימה הערכת מצב, וזמן מה אחריה כוחות נכנסו לשועפט וביצעו מעצרים במחנה הפליטים. בין היתר נעצרו הוריו ואחיו של המחבל.
2 צפייה בגלריה
מכונית הפוכה במחאה במחנה הפליטים שועפט
מכונית הפוכה במחאה במחנה הפליטים שועפט
הפרות הסדר במחנה הפליטים שועפט
מארגני המרי פועלים מטעם "כוחות לאומיים ואסלאמיים", קבוצה שהוקמה זמן קצר לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה באישורו של יאסר ערפאת, ובראשה עמד מרואן ברגותי. היא מרכזת את סדר היום של חבריה ומסייעת בתכנון ויישום פעולות פוליטיות משותפות נגד ישראל, אך מאז בחירתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ב-2005, היא פחות פעילה. הקבוצה כוללת את הארגון לשחרור פלסטין, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית.
בתוך כך, לפנות בוקר החלו הפרות סדר וחסימות צירי תנועה באמצעות צמיגים, בזנטים פחי זבל וחפצים נוספים גם בעיסאוויה, ג'בל מוכבר וסילוואן. בהנחיית מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, כוחות משטרה פעלו עם צוותי הרשות המקומית לפתיחת החסימות ולטיפול והדיפת מפרי הסדר. במקביל, הבוקר אירעה קטטה בין אותם מפרי הסדר ובין תושבים שביקשו לצאת לעבודתם, שטופלה על ידי המשטרה.

בתגובות שנראו בקבוצות הסגורות של תושבי מחנה הפליטים, כתב סטודנט: "אני חייב לנסוע לאוניברסיטה, יש לי מבחן חשוב היום". בתגובה, השיבו לו המארגנים כי מכיוון שאינו עובד, יש באפשרותו לצאת ממחנה הפליטים. הוא ענה: "השבתתם את כל התחבורה, העיקר למכור לנו סיסמאות לאומיות". אמא אחרת כתבה: "אתם סוגרים את הדרך בפני פועלים שמרוויחים 300 שקל ביום, זה משמעותי עבורם". אחד המארגנים השיב: "אני מוכן לשלם, אף אחד לא ימות מרעב". היא ענתה: "לך תשלם לכל אלה החיים מתחת לקו העוני במחנה, חוצפנים". בתגובה ל"אי-הציות" לשביתה, כאיום ולעג לתושבים המבקשים לצאת מהמחנה, צלו המארגנים תפוחי אדמה וחילקו פיתות ברחובות. כלל התושבים שבו לבתיהם.
יוסף מחימר, תושב שועפט, הוסיף: "בן גביר מחפש איך לנקום בתושבים במזרח ירושלים ואיך להקשות על חייהם. אני מסכים שהמצב פה בוער מדי פעם, אבל אני לא חושב שלתת דוחות תנועה, וזה שבן גביר יושב במשרד שלו ביום חמישי ואומר 'השבוע הרסנו ככה וככה בתים' - זו מלחמה בטרור".
המשטרה מסרה: "נמשיך לפעול לקיום מרקם חיים תקין במזרח ירושלים לצד שמירת הביטחון והסדר ואכיפת החוק עם יתר הרשויות. לא נאפשר לפורעי חוק ומפרי סדר לפגוע בשלום הציבור ובשגרת חייו ולייצר ענישה קולקטיבית לעשרות אלפי אנשים בגלל מחאתו האלימה. כל ניסיון לפגוע באזרחים או בשוטרים יטופל בהתאם ובכל הכלים שברשותנו. נמשיך לפעול לשמירה על שלום הציבור וביטחונו".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ציין: "הנחיתי את המשטרה להמשיך במבצע 'ריכוז מאמץ' במזרח ירושלים. המשטרה פועלת משעות הבוקר המוקדמות להסיר את החסימות - והערכתי הרבה לשוטרים וללוחמים".
לדבריו, "מדינת ישראל לא תתקפל בפני קומץ טרוריסטים. העבריינים החוסמים את השכונות הם מסיתים, פועלים בניגוד לחוק ורוצים אנרכיה במזרח - ואסור לנו לאפשר להם את זה. יש כמובן להפריד בין הקולקטיב לבין אותם עבריינים, אך משטרת ישראל צריכה לגלות יד קשה ואפס סובלנות מול אותם פורעי חוק והמבצע יימשך".