צעיר בן 27 הואשם הלילה (בין רביעי לחמישי) באוהיו באונס ילדה בת 10 בחודש שעבר, שהרתה בשל כך ונאלצה לנסוע למדינה אחרת בארה"ב כדי לעבור הפלה. הפרשה שמזעזעת את האמריקנים זוכה שם לסיקור נרחב בצל הוויכוח הסוער על ההפלות בארה"ב, שפרץ מחדש אחרי שבית המשפט העליון ביטל את הזכות החוקתית לבצע אותה והתיר למדינות השונות לאסור או להגביל משמעותית את ההליך. החשוד, מהגר לא חוקי מגואטמלה, נעצר ביום שלישי האחרון, אך דבר מעצרו לא פורסם עד הגשת האישומים נגדו הלילה – אישומים שמזימים טענות שהשמיעו בימים האחרונים בכירים רפובליקנים ולפיהן כלל לא היה אונס שכזה.
2 צפייה בגלריה
גרסון פואנטס שחשוד ב אונס ילדה בת 10 ב אוהיו ארה"ב שנאלצה לאחר מכן לעבור הפלה במדינה אחרת בגלל האיסור באוהיו
גרסון פואנטס שחשוד ב אונס ילדה בת 10 ב אוהיו ארה"ב שנאלצה לאחר מכן לעבור הפלה במדינה אחרת בגלל האיסור באוהיו
גרסון פואנטס, החשוד שנעצר והודה במעשה לפי הרשויות באוהיו
(צילום: רויטרס )
החשוד הינו גרסון פואנטס, ובדיון ראשון בעניינו בבית משפט באוהיו העיד אחד מחוקרי משטרת העיר קולומבוס שפואנטס הודה כי אנס את הילדה לפחות פעמיים. החקירה נפתחה לדברי החוקר אחרי שאמה של הילדה דיווחה על כך לרשויות ב-22 ביוני. הילדה, שייתכן כי הייתה בכלל בת תשע בזמן האונס, עברה לדבריו הפלה ב-30 ביוני, בעיר אינדיאנפוליס שבמדינת אינדיאנה, שכנתה של אוהיו.
החוקר ציין כי נלקחה מהחשוד בדיקת DNA על מנת להשוות אותה לממצאים שנלקחו מהמרפאה שבה עברה הילדה את ההפלה, וכך לקבוע אם הוא אכן האב של העובר שהופל. בדיון הלילה קבע בית המשפט שפואנטס יישאר במעצר כיוון שיש חשש שינסה להימלט, והעמיד את סכום הערבות הנדרש לשחרורו על 2 מיליון דולר.
אוהיו היא אחת המדינות שמיהרו להגביל את האפשרות לבצע הפלה בשטחן מיד לאחר פסיקת העליון בחודש שעבר, שבה הוא ביטל את פסק הדין "רו נגד ווייד" מ-1973. אותו פסק דין קבע כי החוקה האמריקנית מגנה על זכותן של נשים לבצע הפלה, כחלק מהזכות הכוללת יותר לפרטיות, ואסר על המדינות השונות בארה"ב לאסור או להטיל הגבלות משמעותיות על ההליך. בהחלטתם בחודש שעבר קבעו השופטים השמרנים, שנהנים מרוב מוצק בעליון, כי הזכות לפרטיות לא כוללת בתוכה את הזכות לבצע הפלות.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
מפגינות נגד ביטול הזכות החוקתית להפלות מול בית המשפט העליון, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
לפי החוק שנכנס לתוקף באוהיו בתוך שעות מפסיקת העליון, הפלות אסורות שם מהשבוע השישי להריון, תקופה שבה נשים רבות כלל לא יודעות שהן נושאות בגופן עובר. החוק שהעבירו הרפובליקנים באוהיו לא מאפשר לבצע הפלות גם במקרים של אונס או של גילוי עריות. לפי הדיווחים באוהיו, הילדה שנאלצה לנסוע לאינדיאנה כדי לעבור את ההפלה לא הורשתה לעבור את ההליך באוהיו כיוון שאיחרה בשלושה ימים בלבד את מגבלת ששת השבועות במדינה.
באינדיאנה ההליך מותר גם לאחר שישה שבועות, אם כי גם שם מתכוונים הרפובליקנים ששולטים בקונגרס ובממשל המקומי להטיל הגבלות על ביצוע הפלות בהמשך החודש. בסך הכול, 26 מדינות בארה"ב כבר הטילו הגבלות נוקשות על ההליך או צפויות להטיל הגבלות שכאלו בשבועות ובחודשים הקרובים.
סיפורה של הילדה דווח כבר מוקדם יותר החודש על ידי התקשורת המקומית באוהיו, וזכה לסיקור בינלאומי. גם הנשיא ג'ו ביידן התייחס אליו בנאום שנשא ביום שישי האחרון, אז חתם על צו מוגבל-ביכולותיו במטרה להגן על יכולתן של נשים לעבור הפלה. "רק תדמיינו מה זה להיות בת ה-10 הקטנה הזאת", אמר אז ביידן.
מאז דווח על הסיפור לראשונה בעיתון Indianapolis Star התקשו כלי תקשורת אחרים לאמת אותו, ולא ניתנה לו גושפנקה מהרשויות כפי שנעשה כעת, ובכירים רפובליקנים מאוהיו ניסו לטעון שהסיפור שקרי ומקודם על ידי הדמוקרטים במסגרת פולמוס ההפלות. אחד מהם היה ג'ים ג'ורדן, חבר בית הנבחרים מטעם אוהיו, שצייץ בטוויטר רק ביום שלישי כי מדובר ב"עוד שקר". בעקבות חשיפת דבר המעצר הלילה מחק ג'ורדן את הציוץ הזה, ובמקום זאת העלה ציוץ חדש שבו נכתב כי יש למצות את מלוא חומרת הדין עם החשוד.
את הציוץ הראשון שלו פרסם ג'ורדן בתגובה לראיון של התובע הכללי באוהיו בערוץ פוקס ניוז, שבו טען גם הוא כי ייתכן שכלל לא הייתה ילדה בת 10 שנאנסה. התובע, דייב יוסט הרפובליקני, אמר בראיון שלשום כי לא שמע דבר ממערכת אכיפת החוק שעליה הוא מופקד בנוגע לפרשה. בראיון אחר שהעניק ביום שלישי לעיתון USA TODAY, הוא הוסיף כי סביר להניח שהפרשה "מפוברקת".
בין היתר טען יוסט שגם אם הייתה ילדה שנאנסה, היא הייתה יכולה לקבל פטור מאיסור ההפלות באוהיו כיוון שהחוק שם עדיין מאפשר לקיים את ההליך במקרה של חירום רפואי. מומחים משפטיים שללו את הטענה הזו, וציינו כי החוק באוהיו מגדיר מצב חירום רפואי רק ככזה שבו יש סכנה של ממש לחיים או ל"נזק משמעותי ובלתי הפיך לתפקוד גופני מרכזי". הלילה, בעקבות הדיון בבית המשפט בעניינו של החשוד, מסרה לשכתו של התובע יוסט כי היא נכונה לסייע לרשויות בעיר קולומבוס בהעמדת החשוד לדין. בהודעה לא הייתה התייחסות לטענות הקודמות של יוסט.