המשמעת מתפוררת - וחילופי ההאשמות מתגברים: אחרי שההצעה להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל בשעה אושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת, הקרב המרכזי נמצא כעת בתוך הקואליציה המסוכסכת בעקבות מרד הח"כים שסירבו להתנגד למהלך.
על ההצעה, אותה העלו חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) כדי להביך את הקואליציה אחרי ההפסדים האחרונים, הצביעו בעד וואליד טאהא, מאזן גנאים ואימאן חטיב יאסין מרע"מ, וכך גם הח"כית הסוררת ממרצ ג'אידה רינאווי-זועבי. יתר חברי הקואליציה משמאל לא נכחו בהצבעה.
4 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
השמאל תוקפים את סער - ולהפך
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס)
במפלגות השמאל בקואליציה האשימו את שר המשפטים גדעון סער שהתחרט ברגע האחרון על ההתנהלות במליאה, וטענו כי הנהלת הקואליציה החליטה לאפשר חופש הצבעה, בעיקר כדי שיוכלו לצאת מהאולם, והאשימו את יו"ר תקווה חדשה בכך שהוא זה שמרד כשהטיל וטו על ההחלטה לאחר תחילת הדיון.
גורם בקואליציה אמר כי "גדעון סער ידע על החלטת הקואליציה, והחליט להתנגד לה רק שניות ספורות לפני ההצבעה, הוא מנסה לייצר כאוס בקואליציה", בעוד שגורמים בתקווה חדשה דחו את ההאשמות והתעקשו ששר המשפטים נותר עקבי. "סער לא התהפך", טענו הגורמים. "החלטת הקואליציה הייתה להצביע נגד החוק. הם פועלים באופן שיטתי בצורה פופוליסטית וחסרת אחריות נגד החלטות ממשלה, מפרים משמעת קואליציונית ופועלים לפירוק הממשלה".
יצוין כי החוק שעלה היום במליאה כבר נידון בוועדת השרים לענייני חקיקה בתחילת השבוע - ונפל בהצבעה בין השרים. כלומר, ההצעה אמורה הייתה ליפול אוטומטית במליאה - אך מרד הח"כים מנע זאת.
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
החליט להביך את הקואליציה. אחמד טיבי
(צילום: יואב דודקביץ' )
בתוך כך, סגן השר אביר קארה האשים את תומכי החוק בפגיעה בחלשים בניגוד לעמדת הממשלה, וכינה את הח"כים שלא נשמעו לסער "חברי כנסת פופוליסטים מנסים לעשות קמפיין על חשבון הציבור". בדיון שנערך במליאה עלה קארה לדוכן כדי להגיב בשם הממשלה ואמר כי האופן שבו מציעה הרשימה המשותפת להעלות את השכר תתדלק את האינפלציה ואת עליית המחירים".
בשיחות סגורות עם ראשי הקואליציה קארה אף החריף את הטון ואמר: "הגורמים הקומוניסטיים שמנסים לקדם את החוק מתוך הקואליציה שוחטים את העסקים. ההצעה להשית על העסקים בישראל, שהם נשמת אפה של הכלכלה, שכר מינימום גבוה ולא פרופורציונלי - היא פופוליזם כלכלי לצרכי קמפיין בחירות שיפגע בראש ובראשונה בחלשים ביותר בחברה שעשויים למצוא עצמם ללא עבודה. לא אתן לזה יד".
4 צפייה בגלריה
אביר קרא
אביר קרא
"הקומוניסטים שוחטים את העסקים". סגן השר אביר קרא
(צילום: יואב דודקביץ')
קארה הוסיף כי "אם מפלגות השמאל רוצות להקל על השכבות החלשות שייקחו חלק ברפורמות הענק שאנחנו מובילים לפתיחת השווקים לתחרות, החלשת כוחם של המונופולים, הורדת המכסים והורדת מחירי המזון על ידי חשיפת המשק לייבוא. לא על ידי פתרונות פופוליסטיים לצרכי בחירות שכל בר דעת יודע שישפכו דלק למדורת האינפלציה ויפגעו בעובדים החלשים ביותר".

יוזמת ההצעה בקואליציה: "שורף לי בנשמה"

עוד קודם לכן נאמה חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה), שהייתה זו שקידמה את הצעת החוק מול משרד האוצר בשם הקואליציה, ובקול שבור מדמעות הסבירה שלא תוכל להצביע בעדו. "הכי חשוב בסוף שהחוק הזה יעבור היום בטרומית, למרות הכאב הגדול שלי לא להצביע בעדו. אבל אני יודעת שעדיין במהלך הזה אני עושה את הדבר הנכון, הנכון גם לשמירה על הקואליציה וגם עבור ציבור העובדים בישראל שחי בעוני, עובדים בשכר מינימום היום הם עובדים עניים".
4 צפייה בגלריה
רם שפע נעמה לזימי
רם שפע נעמה לזימי
רם שפע מחבק את לזימי לאחר הנאום
(צילום: יואב דודקביץ' )
לזימי הוסיפה כי "זה המאבק שלנו. המאבק על החוק הזה הוא כדי שתהיה עסקת חבילה ראויה שלא פוגעת בעובדים, ומה שקורה פה היום עם הלחץ שלנו מפלגת העבודה, מרצ ורע"מ - זה לחץ למען ציבור העובדים שיחיו בכבוד, לשיפור עסקת החבילה, הלחץ שהפעלנו פה היום, גם אם שורף לי בנשמה לצאת כשאני רוצה להצביע בעד, הוא מה שישפר את העסקה הזו להיות עסקה מכבדת, טובה".