לאור ההסלמה בגדה המערבית שמוביל חמאס, צה"ל ביצע הלילה (בין רביעי לחמישי) גל מעצרים באזורים שונים ביהודה ושומרון. כ-40 נעצרו, מספר גבוה מאוד ללילה אחד, ומרביתם אנשי חמאס. בין העצורים גם בכירים בהנהגת חמאס בגדה, ופעילים שהיו ברשימת הארגון לבחירות לפרלמנט הפלסטיני. אחד העצורים הוא בכיר חמאס בגדה נאיף רג'וב, אחיו של ג'יבריל רג'וב.
בעזה, בינתיים, תקפו מטוסי קרב של צה"ל עשרות יעדי טרור תת-קרקעיים נוספים, כחלק מהמבצע הנרחב של צה"ל לתקיפת ה"מטרו" של חמאס ברחבי רצועת עזה. בדובר צה"ל אמרו כי גם הבוקר ממשיכים מטוסי קרב של צה"ל לתקוף יעדי טרור תת-קרקעיים. לפי הודעת צה"ל, בלילה הותקפו גם תשתית צבאית לניהול לחימה בביתו של מ"פ בגדוד צפון חאן יונס, אתרים לייצור אמל"ח ועמדות שיגור.
הפעם, בניגוד למערכות קודמות בעזה שבהן היה שקט ביהודה ושומרון, חמאס הצליח להניע גם את המחאה בגדה במקביל לאירועים בירושלים ובקרב ערביי ישראל. חמאס החל להוביל למחאה בתוך הערים הפלסטיניות עם צעדות שכללו דגלי חמאס, כולל צעדה שהתקיימה צמוד למוקטעה ברמאללה.
4 צפייה בגלריה
נאיף רג'וב
נאיף רג'וב
נאיף רג'וב
במקביל חמאס החל להוביל יציאה לנקודות חיכוך עם צה"ל. ביום שישי נהרגו עשרה פלסטינים באותם עימותים - מספר חריג במיוחד. שלשום חלה עליית מדרגה כאשר בוצע ירי אל עבר כוחות צה"ל מתוך הקהל המפגין ליד מחסום בית אל.
4 צפייה בגלריה
מפגינים פלסטיניים בגדה המערבית
מפגינים פלסטיניים בגדה המערבית
מפגינים פלסטיניים בגדה המערבית
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
עימותים בין כוחות צה"ל למתפרעים פלסטינים בגדה המערבית
עימותים בין כוחות צה"ל למתפרעים פלסטינים בגדה המערבית
גל מעצרים ביהודה ושומרון. ארכיון
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
מהומות בחווארה
מהומות בחווארה
מהומות ביהודה ושומרון
(צילום: EPA)
הרשות הפלסטינית הבינה בשבוע האחרון שהאירועים הרבים יוצרים סיר לחץ בגדה שקשה לה להתמודד איתו, סיר לחץ שיצר חמאס. ההנהגה ברמאללה הבינה שהיא צריכה להפוך מנגרר למוביל ולכן הכריזה על שביתה כללית שלשום. העימותים שלשום הסתיימו עם שלושה הרוגים. מספר נמוך בהרבה ממה שהתרחש בגדה ביום שישי.
כעת נראה שהרשות מנסה להדק את כוחותיה כדי שהאירוע לא יזלוג לכיוון של אובדן שליטה. מנגנוני הביטחון הפלסטינים נכנסו לפעולה לא כדי להגיע לשקט מיידי, אלא על מנת לדאוג שהמים המבעבעים לא יגלשו מהסיר. במנגנונים זיהו את החמושים של התנזים במחנות הפליטים כאיום המרכזי בשלב זה, לפיכך החלו לשוחח עם אותם חמושים ולעתים אף לאיים עליהם.
עוד לפני גל המעצרים הלילי, החלה ישראל במעצר פלסטינים שהיא מזהה שהם מנסים להתסיס את השטח - אך עד הלילה זה לא היה בעצימות גבוהה. במקביל ישראל אינה פועלת נגד מי שתוקף את הרשות הפלסטינית, ולמעשה משאירה זאת למנגנוני הביטחון הפלסטינים.