ההנחיות לקראת תפילה בתוך בתי הכנסת ביום כיפור היו די קשיחות, ראש העיר בחר להתפלל בפנים, נדבק בנגיף - אבל לא חוזר בו מהחלטתו. ראש העיר לוד יאיר רביבו אמר הבוקר (יום ג') כי למרות הידבקותו בקורונה, הוא לא מתחרט על בחירתו לפקוד את בית הכנסת של אביו ביום הקדוש: "אני לא מצטער, אני לא הדבקתי אף בן אדם כי אני כל הזמן עם מסכה", אמר רביבו בריאיון לאולפן ynet.
לפי הנחיות משרד הבריאות, אסור לערוך תפילות בתוך בתי הכנסת במהלך הסגר הכללי. לגבי יום כיפור הוחלט כי תפילות בשטח פתוח ייערכו בקבוצות קבועות של עד 20 איש, עם מרחק פיזי בין הקבוצות. עם זאת, הוחלט לקבוע החרגה שלפיה בתוך בתי הכנסת תותר ביום כיפור הושבה במתחמים בקבוצות קבועות של עד 10 או 25 אנשים בהתאם לצבע היישוב במודל "הרמזור".
2 צפייה בגלריה
יאיר רביבו
יאיר רביבו
"מחלה ארורה". רביבו לצד שר הבריאות אדלשטייןי
(באדיבות עיריית לוד )
רביבו, ראש עיר שמוגדרת "אדומה", אמר היום: "אני נחשב לאחד המחמירים בנושאי ההנחיות, אני לא מוריד את המסכה לשנייה אחת. לא הדבקתי את אשתי וילדיי, לא את הנהג והעוזר שלי, כי אני כל הזמן עם מסכה. עובדה שאני נפגש בשבוע עם הרבה אנשים ולא הדבקתי אף אחד. זה מוכיח שמסכה וקיום שמירה על ההנחיות מאוד חשובות. קיוויתי שלא אדבק, אבל הנה זה בכל זאת קרה".
- איך אתה מרגיש? "יותר טוב, קיבלתי את זה קל יחסית, תודה לאל. יש סימנים של שפעת, קצת שיעול, חולשה, אבל בסך הכול אני חושב שאני עובר את זה בסדר. נדבקתי בתפילה ביום כיפור בבית הכנסת של אבא שלי. שנינו נדבקנו כנראה מאחד המתפללים בקפסולה שהיינו בה. למרות שהיינו עם מסכה, ככה בתובנה שלי, גם כשאתה נמצא במסכה הרבה זמן במקום סגור, אז הנגיף ימצא דרך להיכנס גם מבעד לחרכים של המסכה".
- למה לא התפללת בחוץ? אתה הרי איש ציבור שמבין את הסכנות. "את התפילות המרכזיות, שזה 'כל נדרי' ו'נעילה', התפללנו בחוץ. ידעו מלכתחילה שזה לא ריאלי להיות 12 שעות בשמש הקופחת, אז לפי הכללים עשינו את זה במקום ממוזג וגדול, שתי קפסולות של 20 איש, בית כנסת שביום רגיל יכול להכיל 300 איש. זה היה לפי הכללים וההנחיות. מה שכן עשינו בעיר שלנו, הקמנו למעלה מ-50 מנייני רחוב שהעירייה סיפקה להם הצללות ומסננים, אבל זה היה בעיקר עבור התפילות ההמוניות".
- האם עכשיו תהיה הרבה יותר קפדן? "עמדתי הייתה שאחרי יום כיפור צריך לסגור את כל בתי הכנסת ואני עדיין דבק בה וככה אני חושב שצריך להיות. בחורף הקרוב אין מה לדבר בכלל על פתיחת בתי הכנסת, זה מסוכן. הרבה מבוגרים מגיעים לבתי הכנסת וצריך לסגור אותם עד שימצאו חיסון למחלה הארורה הזאת".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו. "אמרתי לו שאני מאוד חושש מהחורף"
ראש הממשלה נתניהו. "אמרתי לו שאני מאוד חושש מהחורף"
ראש הממשלה נתניהו. "אמרתי לו שאני מאוד חושש מהחורף"
(צילום: לע"מ)
- ומה בכל זאת למדת? "יש הרבה תובנות. ראשית, מי שלא צריך לצאת החוצה - שלא ייצא. אנחנו אנשי ציבור, מנהלים את האירוע הזה. אני בעיר 'אדומה' עם 600 חולים פעילים, צריך לנשוך שפתיים. שוחחתי שלשום עם ראש הממשלה, אני בגישה קצת יותר מחמירה ואני חושב שאחרי החגים צריך לצאת ל-14 ימים של עוצר ולא סגר. בסגר הזה אני לא חושב שיש ישראלי אחד שלא הסתובב מחוץ לבית.
"אני חושב ש-14 ימים של עוצר, כמו שעשו בהרבה ממדינות העולם, אפילו יהיו טובים לעסקים, כי היום עסקים כמו מסעדות נפגעים מהסגר הארוך והמחורר. אם יהיה עוצר ממוקד ל-14 יום אתה יכול להבטיח שניתקת את הגל הקודם ומנעת את הגל הבא. אם כולם יישארו בבית, מקסימום תהיה הדבקה בתוך הבית. אמרתי לראש הממשלה שאני מאוד חושש מהחורף ואני חושב שלא כולנו מבינים את המשמעות".
- ומה שלום אביך? "אבי בן 76, שיהיה בריא. שנינו התפללנו בבית הכנסת אחד ליד השני ומשם נדבקנו. אבא הוא הגבאי הראשי בבית הכנסת, הוא מקפיד מאוד על מסכות וכשמתפלל אחד רק מוריד את המסכה וחושף את אפו הוא מיד מוציא אותו מהתפילה. לכן התפלאנו שנינו שככה נדבקנו, אבל גם הוא קיבל את זה קל, ברוך השם. אני לפעמים עולה חזן, וגם כשאני חזן אני עולה עם מסכה".