צה"ל נערך לימים של הסלמה: בפיקוד דרום הסתיים בצהריים (שישי) דיון הערכת מצב בראשות שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ובכירי צה"ל ושב"כ, בעקבות ליל ההסלמה האחרון שבמהלכו שוגרו 12 רקטות לעבר ישראל – ואחת מהן פגעה ישירות בבית בשדרות, פגיעה שהסתיימה בנס ללא נפגעים.
5 צפייה בגלריה
צה"ל תוקף ברצועת עזה
צה"ל תוקף ברצועת עזה
תקיפת צה"ל בעזה, בלילה האחרון
(צילום: רויטרס)

בתום הדיון הוחלט לקדם מספר צעדי מוכנות של פיקוד הדרום, חיל האוויר ואמ"ן, לקראת אפשרות של מספר ימי קרב, שיכללו מאות יעדים שיותקפו ברצועה לצד מאות מטחי רקטות לעבר יישובי הדרום.
מערך סוללות כיפת ברזל בדרום עובה וצה"ל הנחה את האזרחים שלא להתקרב לגדר הגבול עם הרצועה. בשלב זה אין הגבלות נוספות על האוכלוסייה בעוטף עזה, וטרם הוחלט על תגבור כוחות לאוגדה המרחבית האחראית על הגזרה.
לראשונה בשבועות האחרונים, כך מעריכים בצה"ל, את עיקר הרקטות הלילה שיגר ככל הנראה חמאס בעצמו, ולא באמצעות שלוחיו. הסיבה לירי הנרחב נוגעת לחשיבות הנכסים הצבאיים שצה"ל השמיד לחמאס בשבוע האחרון, לרבות אמש, בתגובה לעשרות בלוני הנפץ והתבערה שמופרחים מדי יום לעבר העוטף. היום הציתו בלונים שכאלו עוד 22 שריפות באזור העוטף.
5 צפייה בגלריה
פגיעה בית שדרות
פגיעה בית שדרות
הנזק לבית שנפגע במטח לשדרות
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
הנזק בבית בשדרות בעקבות פגיעת הרקטה
הנזק בבית בשדרות בעקבות פגיעת הרקטה
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
רסיסים מהרקטה שנורתה לשדרות
רסיסים מהרקטה שנורתה לשדרות
(צילום: בראל אפרים)
המשלחת המצרית שמתווכת בין ישראל לחמאס כבר שבה לקהיר, אך ממשיכה במאמצי התיווך במטרה להגיע להבנה שתסיים את המתיחות. עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגע לסוגיות אזרחיות: ישראל מוכנה להמשיך לקדם תכנון פרויקטים אזרחיים גדולים לטובת הציבור העזתי, אך את ביצועם בפועל כורכת בקידום שחרור שני האזרחים הישראלים השבויים ברצועה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד ושתי גופות חללי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל.
בנוסף, בחמאס דורשים להגדיל מחדש את מרחב הדיג ל-15 מיילים ימיים, להרחיב את אספקת החשמל והסולר ולהבטיח, מסוף ספטמבר, את חידוש והמשך המענק הקטארי החודשי.
בצבא מעריכים כי הפרחות בלוני התבערה יימשכו גם בימים הקרובים כל עוד סוגיות אלו לא ייפתרו, אך דינמיקת התגובה של צה"ל – להמשך פגיעה ביעדים צבאיים של חמאס – עלולה להוביל להמשך ירי הרקטות ומשם הדרך להסלמה כוללת קצרה.
5 צפייה בגלריה
יירוט של כיפת ברזל
יירוט של כיפת ברזל
יירוטים של כיפת ברזל. אחת הרקטות חדרה את המערכת
(צילום: רויטרס)
בתום הערכת המצב היום הזהיר גנץ כי חמאס "יספוג פגיעה קשה מאוד" אם ההסלמה תימשך. לדברי גנץ, "צה"ל ערוך, מגן וימשיך להגן על תושבי הדרום, יתקוף את התוקפים אותנו, ויפגע בהם פגיעה קשה מאוד. תושבי עזה סובלים מחמאס. אנחנו נמשיך להגן על תושבי הדרום ואזרחי ישראל".
לפני כן איימו גם בעזה בתגובה למתקפות של צה"ל, על פי משוואת "הפצצה תיענה בהפצצה". הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה פרסמו הצהרה משותפת שלפיה "ההתנגדות הגיבה ותגיב על כל פגיעה של ישראל במתקניה או כל כל תוקפנות נגד בני עמנו".
עוד נמסר מטעם ארגוני הטרור כי "לא נסכים לכך שהאויב משתמש באמצעים בדרכי שלום כגון הבלונים כתירוץ להפציץ יעדים של ההתנגדות. לא נאפשר לאויב להמשיך את המצור והעושק של עמנו, וזוהי זכותו של עמנו להביע בכל הדרכים המתאימות את סירובו למצור הזה".

בלילה האחרון תקף חיל האוויר פירי כניסה למנהרות חמאס ומתקן לייצור רקטות. בחיל האוויר מתחקרים כיצד אחת מרקטות חמאס, שוגרו במטח הלילי לעבר שדרות, חדרה את מערך ההגנה האווירית ופגעה בבית בעיר. יחד עם זאת, מזכירים בצה"ל, גם פגיעה אחת מתוך שבע רקטות ששוגרו לשטחים בנויים, כאשר כל היתר כן יורטו, משמרת את אחוז ההצלחה הגבוה של כיפת ברזל, סביב 90%.
במקביל, בצבא ממשיכים לשמור על כוננות גבוהה גם בגזרה הצפונית, מחשש שחיזבאללה יממש את כוונתו מלפני כחודש לבצע פיגוע נקמה על הריגת פעיל שלו בפעולה שיוחסה לישראל באזור דמשק בחודש שעבר. חרף דילול הכוחות והורדת מרבית המחסומים בכבישים הסמוכים לגבול הצפון, הדריכות הגבוהה עדיין נשמרת ולא הופסקה.
מתן צורי השתתף בהכנת הידיעה