3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
אלכסיי נבלני ופוטין
(צילום: רויטרס)
בית המשפט ברוסיה קבע אתמול (רביעי) כי הארגונים שהקים איש האופוזיציה אלכסיי נבלני, ובהם "הקרן למאבק בשחיתות", מוגדרים כ"קיצוניים", ובכך למעשה הם הוצאו אל מחוץ לחוק. באירופה ובארה"ב גינו את ההחלטה והמהלך צפוי להגביר את המתח בין וושינגטון למוסקבה. זאת כאשר בשבוע הבא מתוכננת פגישה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא האמריקני ג'ו ביידן בז'נבה.
פסק הדין, שנכנס לתוקף באופן מיידי, מונע מאנשים הקשורים לארגונים שהקים נבלני להיבחר לתפקידים ציבוריים. זאת לקראת הבחירות לפרלמנט שייערכו בספטמבר, בחירות שרבים מבעלי בריתו של נבלני קיוו להתמודד בהן. גם עונשי מאסר עשויים להיגזר על מקורבים לארגונים בעקבות החלטת בית המשפט.
3 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא ארה"ב
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא ארה"ב
יגביר את המתח בין וושינגטון למוסקבה. ביידן ופוטין
(צילום: AP ,EPA)
פסק הדין הוא חלק ממאבק ממושך של פוטין נגד יריבו החריף ביותר בתוך רוסיה, ומהווה אולי מכת מחץ לרשת הפוליטית הענפה שבנה נבלני במשך שנים רבות במטרה לערער את אחיזתו של פוטין בשלטון. המנהיג הרוסי הוותיק, בן 68, נמצא בשלטון - כנשיא או כראש ממשלה - מאז 1999.
התיק המשפטי נגד נבלני הוגש על ידי לשכת התובע הבכיר במוסקבה, והוא האשים את נבלני ובעלי בריתו בניסיון לעודד הפיכה על ידי ערעור היציבות של המצב החברתי-פוליטי בתוך רוסיה.

דובר לשכת התובע במוסקבה אמר לעיתונאים לאחר ההחלטה כי הוא מרוצה מהפסיקה שמכירה בכך שבעלי בריתו של נבלני ארגנו עצרות רחוב בלתי חוקיות שהסתיימו בתסיסה המונית. לאחר דיון משפטי של 12.5 שעות בדלתיים סגורות, אמרו עורכי דינו של נבלני כי יערערו על ההחלטה וכי הראיות שהוצגו בידי התביעה לא היו מספקות.
נבלני ובעלי בריתו דוחים את טענות התביעה ומציגים אותן כניסיון לרסק את התנגדותם הפוליטית למפלגת השלטון ברוסיה לקראת הבחירות לפרלמנט בספטמבר. בהודעה שפורסמה בחשבון האינסטגרם של נבלני, שנוסחה ככל הנראה לקראת פסק הדין הצפוי, צוטט נבלני כמפציר בתומכיו שלא להתייאש. "אנחנו לא הולכים לשום מקום", נכתב בהודעה. "נעכל זאת ונארגן דברים מחדש. לא ניסוג מהרעיונות ומהיעדים שלנו. זו המדינה שלנו ואין לנו מדינה אחרת".
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני בית משפט ב מוסקבה רוסיה
אלכסיי נבלני בית משפט ב מוסקבה רוסיה
"אנחנו לא הולכים לשום מקום". אלכסיי נבלני
(צילום: AFP)
בעבר כבר הגדיר בית המשפט ברוסיה ארגונים נוספים כ"קיצוניים" ואסר את פעילותם. בין היתר הוגדרו כך ארגוני ימין קיצוני, ארגונים אסלאמיים והארגון המשיחי "עדי יהוה".
ארצות הברית כינתה היום את החלטת בית המשפט ברוסיה "מטרידה במיוחד", ודובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר בהצהרה כי "בהחלטה הזו רוסיה הפכה למעשה לפלילית את אחת התנועות הפוליטיות העצמאיות היחידות שנותרו במדינה". בקרמלין אומרים כי מדובר בנושא פנימי מובהק ולא בעניינו של ביידן, ומציגים את נבלני כ"עושה צרות" בחסות אמריקנית, דבר שנבלני מכחיש. ביידן יצא אתמול לראשונה כנשיא למסע דילוגים באירופה, ובמסגרתו ייפגש גם עם פוטין.
החלטת בית המשפט מסיימת באופן רשמי את פעילותה של רשת בת כמה ארגונים שהוקמה על ידי נבלני בן ה-45, שמרצה עונש של שנתיים בכלא - דבר שמדינות רבות במערב הציגו כנקמה על רקע פעילותו הפוליטית נגד הקרמלין. הפסיקה מכוונת ספציפית נגד הקרן למאבק בשחיתות שהקים נבלני, קרן שפרסמה תחקירים גדולים על מעשי שחיתות לכאורה, וגם נגד מטה הקמפיין האזורי של נבלני, שהתגייס בעבר למחאות נגד הקרמלין.