ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר הערב (יום חמישי) מסר לנשיא הנבחר של ארצות הברית, ג'ו ביידן, שלפיו "זו תהיה טעות לחזור להסכם הגרעין הפגום". בשיחת וידאו עם מייקל דוראן, חוקר במכון המחקר הדסון האמריקני-שמרני, הוסיף נתניהו כי נסיגה של ארה"ב מהמזרח התיכון - שאותה קידם ביתר שאת גם הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ - היא טעות.
3 צפייה בגלריה
"נשק גרעיני בידיי איראן - שונה מנשק כזה בידיי ההולנדים". נתניהו וביידן, ארכיון
"נשק גרעיני בידיי איראן - שונה מנשק כזה בידיי ההולנדים". נתניהו וביידן, ארכיון
"נשק גרעיני בידיי איראן - שונה מנשק כזה בידיי ההולנדים". נתניהו וביידן, ארכיון
(צילום: אלי מנדלבאום)
3 צפייה בגלריה
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
"המדיניות שלנו היא לא להגיב להאשמות". הלוויית פחריזאדה
(צילום: רויטרס)
נתניהו נשאל על כוונת ביידן לחזור להסכם הגרעין, והשיב כי "זה היה הסכם פגום, שלא רק שלא מנע את דרכה של איראן לפצצה - אלא נתן לה כמות עצומה של כסף. במקום להשתמש בכסף לטיפול במשבר המים ולשפר את חייהם של האיראנים, המשטר מימן קמפיין טרור בעיראק ובתימן, הקים בסיסים בסוריה ומימן את חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי וחמאס".
לדברי נתניהו, "אם הרעיון היה לרסן את הנמר - בפועל ההסכם פתח את דלת הכלוב ואפשר לנמר להשתחרר לקמפיין של כיבוש והרס שמאיים לדרוס את המזרח התיכון בדרכים נוראיות. איראן יכלה במסגרת ההסכם לפתח צנטריפוגות חדשות, שמכפילות את יכולת העשרת האורניום, ולפרוץ לפצצה מיד. זה מה שאמרתי על ההסכם. סעיף השקיעה קבע שאחרי שייגמר הזמן - איראן תוכל לפרוץ לפצצה ללא מגבלת זמן".
"איראן עם מטריה גרעינית היא דבר גרוע לארה"ב ולאזור", הוסיף נתניהו. "היא יכולה לסכן כל עיר אמריקנית. הם צועקים מוות לאמריקה ולישראל, ואם יהיה להם פצצה, זה יציב את ארה"ב במקום אחר לגמרי. הם רואים את עצמם כשחקן גלובלי, ולתת להם את היכולת הזו תאפשר לממשל האיראני לא רק לאיים בנשק גרעיני - אלא גם בנשק קונבנציונלי, כי יש להם מטריה גרעינית וכך אתה מגדיל את האיום הקונבנציונלי".
3 צפייה בגלריה
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
נתניהו לא אישר את המפגש. בן סלמאן
(צילום: AP)
"נשק כזה, בידם של האייתוללות, שונה מנשק כזה בידם של ההולנדים", אמר ראש הממשלה. "ההסכם סולל את הדרך לשני מסלולים של איום, וזאת טעות לחזור לזה. זו טעות לחזור להסכם. אסור לנו לחזור אחורה להסכם הפגום".
נתניהו הוסיף כי נסיגה של ארה"ב מהמזרח התיכון תפגע בבנות בריתה באזור ובקואליציית המדינות המתונות, ובסופו של דבר גם בביטחון ארה"ב.
ראש הממשלה התייחס גם להאשמות האיראניות שלפיהן ישראל חיסלה את מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה - חיסול שגם גורמים בארה"ב ייחסו לישראל - ואמר: "הם תמיד מאשימים אותנו, בין אם זה נכון או לא נכון, בכל דבר שקורה באיראן. המדיניות שלנו היא לא להגיב, ואני לא אגיב".
על הדיווחים שלפיהם פגש בחשאי את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בסעודיה, אמר נתניהו לחוקר: "אתה לא צריך לקרוא ולהאמין לכל מה שאתה קורא". עם זאת, ראש הממשלה טען שהמגעים החשאיים עם מדינות ערב הואצו משנת 2009, ועברו לרמה אחרת לאחר נאומו בקונגרס האמריקני בשנת 2015, אז הציג את הליקויים בהסכם הגרעין בניגוד לעמדתו של הנשיא דאז ברק אובמה. לדבריו, מנהיגים ערבים שחששו מהגרעין האיראני הזדהו איתו.