העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח הערב (ו') מפי שלושה גורמי מודיעין כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי חיסולו הדרמטי ליד טהרן של מוחסן פחריזאדה, מבכירי תוכנית פיתוח הנשק הגרעיני של הרפובליקה האיסלאמית.

לפי ה"טיימס" לא ברור מה חלקה של ארה"ב במבצע - ואם אכן היה לה חלק בו - אך בדיווח הודגש כי שירותי המודיעין של שתי המדינות משתפים פעולה בכל הנוגע לאיראן. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הזה, אך יצוין כי שעה קלה לאחר פרסום הדיווחים על החיסול של פחריזאדה הנשיא דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוץ הנוגע לתקיפה - של עיתונאי ישראלי בעברית.
בארה"ב, כך כתבו ב"טיימס", היו כאלו שתהו אם בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בזמן הקצר שנותר לשלטונו האוהד של טראמפ, שיתפנה מהבית הלבן בעוד פחות מחודשיים. נתניהו, אגב, רמז אולי לתקיפה בסרטון ששיתף ברשתות החברתיות לפני כניסת השבת - ממש בשעה שפורסמו הדיווחים על החיסול - ואמר כי לא כל מה שעשה בשבוע האחרון הוא יכול "לשתף".
החיסול מגיע בצל המתיחות הגבוהה בין איראן לישראל ולארה"ב בימים האחרונים שנותרו לממשלו של טראמפ. לאחרונה דווח שטראמפ שקל לתקוף את אתר הגרעין נתנז באיראן, בעקבות דו"ח סבא"א שלפיו טהרן ממשיכה להעשיר אורניום ולהפר את תנאי הסכם הגרעין - הפרות שהיא עושה בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו. לפי הדיווחים בכירי ממשלו של טראמפ הצליחו להניא אותו מכך, אך בצל החשש מפעולה כלשהי של טראמפ בשבועות האחרונים שלו בבית הלבן, איראן קראה לבעלי בריתה באזור לשמור על כוננות.

פחריזאדה נחשב לאחד המדענים הבכירים בתחומו באיראן, ועמד בראש "פרויקט עמאד", שלפי ישראל והמערב מטרתו הייתה לפתח נשק גרעיני. הפרויקט נסגר ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו לפני שנתיים, אז חשף את "ארכיון הגרעין הסודי" של איראן, כי פחריזאדה ממשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין האיראנית. "תזכרו את השם הזה", אמר אז נתניהו.

קרב יריות ופינוי במסוק

החיסול הדרמטי היום אירע לפי הדיווחים בעיר הקטנה אבסארד שממזרח לבירה האיראנית, וכלל קרב יריות בין שומרי ראשו של פחריזאדה שנסע באותו זמן במכוניתו, לבין המחסלים "האלמונים". בטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית נטען כי מדובר באנשי המוסד. סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" ציטטה עדים לחיסול ששמעו קול נפץ ולאחר מכן קולות ירי ממקלע.
ברשתות החברתיות הופצו תמונות מזירת החיסול, ובהן נראית מכונית עם שמשה מנוקבת כדורים, וכן פינויו לכאורה של פחריזאדה במסוק אל בית החולים. בהודעת משרד ההגנה האיראני נאמר כי פחריזאדה הפך ל"שהיד". לפי "פארס" גם שומרי ראשו נפצעו ופונו לבית החולים.
עוד לפני אישור זהותו של פחריזאדה כמדען שחוסל, במשמרות המהפכה מיהרו לאיים בנקמה. בציוץ בטוויטר נכתב כי איראן תנקום "חיסולים של מדענים" כפי שעשתה בעבר. בסוכנות הגרעין האיראנית טענו מנגד כי לא התרחשה תקרית שבה מעורב מדען גרעין כלשהו, אך ניסוח ההודעה היה זהיר, ובהמשך התברר שפחריזאדה אכן חוסל.
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף האשים בהמשך הערב את ישראל במעורבות בחיסול. "טרוריסטים חיסלו היום מדען איראני בכיר. הפחדנות הזו - עם אינדיקציה גדולה מאוד למעורבות ישראלית - היא עדות לחרחור המלחמה הנואש של הפושעים", צייץ זריף בטוויטר. "איראן קוראת לקהילה הבינלאומית - ובמיוחד לאיחוד האירופי - לחדול מהסטנדרטים הכפולים המבישים שלה ולגנות את הפעולה הזו של מדינת טרור".
יועצו הצבאי של המנהיג העליון עלי חמינאי היה בוטה אף יותר בתגובתו. חוסיין דקהאן, שר ההגנה לשעבר שמתמודד כעת בבחירות לנשיאות איראן בשנה הבאה, אמר כי מדובר בניסיון של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לצד בעלי בריתו "הציונים", להגביר בימיו האחרונים בתפקיד את הלחץ על איראן ולעורר "מלחמה כוללת". דקהאן הוסיף: "נכה כמו ברק את הרוצחים של השהיד המדוכא הזה, ונגרום להם להצטער על הפעולה שלהם".
מערכת המשפט באיראן צפויה להקים ועדת חקירה מיוחדת לבירור החיסול במטרה להגיע למבצעים. השופט סאיד אשרפי, שאמון גם על חקירת חיסול קאסם סולימאני, הודיע על הקמת וועדה מיוחדת ביחד עם עוד משפטנים במטרה לאתר את המבצעים ולהגיע אליהם.