3 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
שר הביטחון בני גנץ טען הבוקר (יום א') כי מנע מראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב בדיון שעסק באישורי בנייה לפלסטינים בשטח C. "לא אאפשר עקיפת סמכויות על ידי לשכת ראש הממשלה", ציין גנץ בהודעה שפרסם בעקבות דיון בנושא.
ועדת המשנה לתכנון ורישוי במנהל האזרחי דנה הבוקר בישיבתה בכמה תוכניות בנייה לפלסטינים בשטח C. גנץ טוען כי ראש הממשלה ניסה להתערב בשיקולי הוועדה ולהביא לביטול הדיונים. "היום בבוקר, עם תחילת ישיבת המנהל האזרחי שדנה באישור בנייה פלסטינית, יצרו גורמים מלשכת ראש הממשלה קשר ישיר עם נציגי המנהל האזרחי וביקשו לעצור את הדיון בעיצומו", צוין בהודעת גנץ.
בתום הדיון אושר למתן תוקף בנייתן של 377 יחידות דיור: בקרני שומרון 36, שבי שומרון 152 ובאיתמר 123 יחידות דיור, שאינו דורש אישור מדיני.
עוד 415 יחידות דיור קודמו להפקדה הדורש אישור מדיני נוסף בהמשך : 107 יחידות בטל מנשה, היישוב שבו התגוררה אסתר הורגן שנרצחה בידי מחבל ביער סמוך, בחוות יאיר 96 וברחלים 212 יחידות דיור.
3 צפייה בגלריה
הפגנה של מתנחלים בירושלים
הפגנה של מתנחלים בירושלים
ההפגנה של תושבי המאחזים
(צילום: מועצת יש"ע)
עוד נאמר בהודעה כי "גורמי הצבא פעלו בנוהל המקובל ועדכנו את לשכת שר הביטחון שהנחה אותם להמשיך בישיבה. פעילות הוועדה היא בסמכות שר הביטחון. יש נוהלי עבודה, כינוס הישיבה הוחלט כבר בשבוע שעבר ואין כל צורך לפגוע בתהליך התקין ובמהלך מימושו. אם ראש הממשלה רוצה להעלות השגות - הוא יודע את המספר שלי".
גורמים במשרד הביטחון טוענים כי יועץ של ראש הממשלה התקשר במהלך הישיבה לקצינה בכירה במנהל האזרחי, וזו דיווחה על השיחה לממונה עליה. כך נודע הדבר לשר הביטחון גנץ.

ביום שני שעבר פורסם סדר יומה של הוועדה, וצוין כי ייערך דיון בכמה תוכניות בנייה לפלסטינים בשטח C. הוועדה מקיימת מעת לעת דיונים להכשרת בנייה לפלסטינים, אם כי הפעם מדובר בתוכניות רחבות באופן יחסי בכפר וואלג'ה ובכפר חיזמא הסמוכים לירושלים.
בנוסף דנה הוועדה גם באישורים למתן תוקף לתוכניות עבור בית מלון באזור בית לחם, ובהפקדת תוכניות לבית מלון בבית ג'אלא. כמו כן אמורה הוועדה לדון גם בהסדרת מבנים חקלאיים. חברי הוועדה אף ידונו בתוכניות בנייה של בית ספר לא חוקי, הלבנה של כפר בצפון השומרון והכשרה של בנייה בלתי חוקית בכמה כפרים. על חלק ניכר מהתוכניות הוצאו צווי הריסה לאחר עתירות של עמותת "רגבים" לבג"ץ.
מלשכת ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה.
במקביל מקודמות גם כ-800 יחידות דיור בשלבים שונים למתנחלים ביהודה ושומרון. אנשי ההתיישבות הצעירה, שמוחים כבר כחודש מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים, דורשים כי נתניהו יסדיר כ-70 מאחזים שכבר שנים מתקיימים ללא תנאים בסיסיים כמו מים, חשמל ותשתיות ביטחון.
כמה מהם אף פתחו לפני כשבועיים בשביתת רעב, בהם אנשי ההתיישבות הצעירה אליה עטיה ואיתי זר, מנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דילמוני וראש מועצת שומרון יוסי דגן. הבוקר קיימו המתנחלים עצרת מחאה בירושלים ודרשו להסדיר את המאחזים.
3 צפייה בגלריה
עצרת מחאה של ההתיישבות הצעירה נגד בנימין נתניהו ובני גנץ
עצרת מחאה של ההתיישבות הצעירה נגד בנימין נתניהו ובני גנץ
המתנחלים ממשיכים למחות
(צילום: שלו שלום)
התוכנית להסדרת המאחזים, שנחשפה ב-ynet, לא עלתה לדיון בישיבת הממשלה. עם זאת, נתניהו אמר בהתייחסו לנושא בפתח ישיבת הממשלה כי הוא מקווה לפתור את סוגיית ההתיישבות הצעירה תוך יום או יומיים. לדבריו, "אנחנו מנהלים כרגע דיון עם משרד הביטחון על ההתיישבות הצעירה. מדובר בעניין הומניטרי, אנשים שאין להם חשמל ומים. אני מאוד מקווה שנוכל להגיע להסכמה ביממה או שתיים הקרובות, כי צריך לפתור את זה, אין לזה הצדקה וזה גורם לסבל מיותר".
גורמים בהתיישבות הצעירה אמרו: "גנץ הקפיא לפני חודשים את 'חוק קמיניץ' כדי להסדיר בנייה ערבית, לפני חודש קידם תוכנית הסדרה ענקית לבדואים. היום הוא מעלה תוכניות הסדרה לפלסטינים ביו"ש.
"רק את ההתיישבות הצעירה הוא מפלה ולא מוכן כרגע לקדם הסדרה, אפילו חלקית רק של תשתיות הומניטריות. גם אם גנץ מכוון לקהל יעד מהשמאל, בעצת יועציו, הוא צריך להתנהג בהוגנות ואחריות מינימאלית ולא להפלות אותנו רק כי אנחנו יהודים".
אביחי בוארון, איש ההתיישבות הצעירה, אמר: "לפני 10 שנים בדיוק החליט נתניהו שבנייה על אדמות פרטיות תוסר ובנייה על אדמות מדינה תוסדר. את החלק הראשון של ההחלטה קיימו למהדרין (בעמונה, בעפרה ובנתיב האבות). הגיע הזמן שראש הממשלה יקיים את החלק השני של ההחלטה ויסדיר חיים של למעלה מ-20 אלף איש".
מנגד, ב"שלום עכשיו" אמרו על האישור הצפוי של כ-800 יחידות דיור: "בזמן שמדינה שלמה בסגר, הממשלה הרעה ממשיכה לשרת מיעוט קטן וקולני ולקדם בנייה מזיקה ומיותרת. עוד מחטף שנועד לאותת לממשל החדש בארצות הברית שפניה של ישראל אינם לשלום ואשר יוביל לעימותים מיותרים עם הנשיא הנבחר".