דונלד טראמפ רמז הלילה (בין ראשון לשני) בנאום ראשון מאז שעזב את הבית הלבן ב-20 בינואר שייתכן שיתמודד שוב בבחירות לנשיאות ב-2024. בכנס של הוועידה השמרנית CPAC התקבל הנשיא לשעבר בתשואות ממושכות ותקף את הדמוקרטים. "הם הפסידו את הבית הלבן", הוא טען שוב מבלי להציג הוכחות. "אבל מי יודע, מי יודע. אולי אחליט לנצח אותם בפעם השלישית".
12 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ, הלילה. לא מקים מפלגה חדשה
(צילום: AFP)
"התגעגעתם אליי?", שאל טראמפ את הקהל בפתח דבריו, אחרי שעלה לבמה באיחור של יותר משעה. "אני עומד כאן בפניכם היום כדי להכריז שהמסע שהתחלנו יחד רחוק מלהסתיים".
הנשיא לשעבר שלל כוונה להקים מפלגה חדשה, בניגוד לדיווחים שפורסמו לאחרונה. "התאספנו כאן כדי לדבר על העתיד - העתיד של התנועה שלנו, של מפלגתנו ושל המדינה האהובה שלנו", אמר. "התנועה רק מתחילה, ובסוף אנחנו ננצח. ננצח. אני הולך להמשיך להילחם לצדכם. אנחנו לא מקימים מפלגות חדשות. יש לנו את המפלגה הרפובליקנית שתהיה מאוחדת וחזקה יותר מתמיד".
12 צפייה בגלריה
חסן רוחאני דונלד טראמפ
חסן רוחאני דונלד טראמפ
הסכם עם איראן בתוך שבועות - אם היה נבחר. טראמפ ורוחאני
(צילום: AP)
כבר בפתח נאומו ניסה טראמפ למצב את עצמו כאחד ממבקריו המובילים של הנשיא ג'ו ביידן. הוא התייחס לענייני הגירה וביטחון וגם לפתיחה האיטית של בתי הספר שנסגרו בגלל מגפת הקורונה. "לג'ו ביידן היה החודש הכי נורא מבין כל הנשיאים בהיסטוריה המודרנית", טען טראמפ, אף שלפי סקרים בארה"ב שביעות הרצון של הציבור מביידן גבוהה יחסית עד כה. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה עוד לפני תחילת הנאום כי היא לא מתכוונת להתייחס לדברי הנשיא לשעבר.
הביקורת של טראמפ על מחליפו בבית הלבן אינה רגילה ביחס לנשיאים אמריקנים קודמים: אלה נוטים בדרך כלל להישאר הרחק מאור הזרקורים לזמן מסוים אחרי הנשיאות. ברק אובמה עסק בגלישה, בעוד ג'ורג' בוש אמר כי הוא מאמין שאובמה ראוי לקבל את השקט מצדו – והעביר את זמנו בציור.
טראמפ התייחס הלילה גם לכוונתו של ביידן לשוב להסכם הגרעין עם איראן. הוא טען שממשל ביידן הסיר את הסנקציות מעל הרפובליקה האיסלאמית, אף שבפועל ארה"ב לא נסוגה משום סנקציה עד כה. "אם היו לנו בחירות הוגנות התוצאות היו שונות", אמר טראמפ. "היינו מגיעים להסכם עם איראן בשבועות הראשונים (של הקדנציה השנייה)".
12 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ על בימת הכנס
(צילום: AFP)
שעה אל תוך נאומו, הנשיא לשעבר צלל אל טענותיו הלא-מבוססות בעניין הזיופים בבחירות בנובמבר האחרון. "יש לנו הליך בחירות חולה מאוד ומושחת שצריך לתקן אותו מיד", הוא טען. "הייתה הונאה בבחירות הללו, ובית המשפט העליון ושאר בתי המשפט לא רצו לעשות דבר בנוגע לכך". הקהל בכנס הוועידה השמרנית, שלאורך כל הנאום מחא לטראמפ כפיים והריע לו, צעק לו בתגובה: "אתה ניצחת! אתה ניצחת".
טראמפ לעג לחברי המפלגה שאמרו כי טענות כמו אלו שהשמיע בעניין הבחירות רק יזיקו למפלגה. "אם רפובליקנים לא מקבלים את זה ועוד דברים אחרים שאני אגיד, אז אתם צריכים כמו בית המשפט העליון להתבייש בעצמכם", אמר.

הגעתו של טראמפ לכנס של CPAC (ועידת הפעולה הפוליטית השמרנית) באורלנדו היא ההופעה הציבורית הראשונה שלו מאז סיום כהונתו. מקורב לטראמפ שהוגדר "יועץ ותיק" אמר כבר בשבוע שעבר לאתר Axios שבנאומו יודיע הנשיא לשעבר שבכוונתו להיות מועמד הרפובליקנים גם בבחירות 2024.
למרות ההפסד לביידן ההשפעה של טראמפ על המפלגה הרפובליקנית עדיין גדולה. טראמפ עדיין פופולרי מאוד בקרב מצביעים רפובליקנים, ורבים מהם מאמינים לטענותיו (הבלתי מבוססות) על גניבת הבחירות. בכנס באורלנדו המשיכו בסוף השבוע הדוברים להשמיע תיאוריות קונספירציה על "גניבת הבחירות". הסנאטור מטקסס טד קרוז, שנחשב למועמד פוטנציאלי ב-2024, אמר בוועידה כי "דונלד ג'יי טראמפ לא הולך לשום מקום".
בחודש שעבר זיכה הסנאט את טראמפ מהסתה למרידה במהומות הקפיטול. הרשעה הייתה עלולה למנוע ממנו להתמודד על משרה ציבורית בעתיד. טראמפ בן ה-74, שבנאום הפרידה שלו מהנשיאות הבטיח "לחזור בצורה כלשהי", אמר אחרי הזיכוי בסנאט: "התנועה ההיסטורית, הפטריוטית והיפה שלנו, שמטרתה היא Make America Great Again, נמצאת רק בתחילת דרכה. בחודשים הבאים יהיה לי הרבה במה לשתף אתכם".
12 צפייה בגלריה
קבלת הפנים ל דונלד טראמפ מחוץ לכנס של CPAC אורלנדו פלורידה
קבלת הפנים ל דונלד טראמפ מחוץ לכנס של CPAC אורלנדו פלורידה
קבלת הפנים לטראמפ מחוץ לכנס של CPAC
(צילום: Getty Images)
12 צפייה בגלריה
ועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
ועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
(צילום: רויטרס)
7 סנאטורים רפובליקנים הצביעו בעד הרשעת טראמפ בעקבות מהומות הקפיטול, ו-43 התנגדו. מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל, שהיה מבעלי בריתו של טראמפ, הצביע נגד הרשעתו - אך בהמשך הכריז שלטראמפ יש אחריות מוסרית ומעשית להתפרעויות של תומכיו. בתגובה תקף טראמפ בבוטות את מקונל, והאשים אותו באובדן הרוב הרפובליקני בסנאט. העובדה הזו לא הפריעה למקונל להצהיר בימים האחרונים שאם טראמפ ייבחר למועמד הרפובליקנים לנשיאות ב-2024, הוא בהחלט יתמוך בו.
אחרי כהונת טראמפ נמצאת המפלגה הרפובליקנית על פרשת דרכים, ובכירי המפלגה מתלבטים אם להמשיך בדרכו או לנקוט מדיניות מתונה יותר - ולאכזב את תומכיו של הנשיא לשעבר. "טראמפ הוא למעשה המפלגה הרפובליקנית", אמר ל-Axios ג'ייסון מילר, מיועציו הבולטים של טראמפ. "כשאתה תוקף את טראמפ אתה תוקף את הבסיס הרפובליקני".
12 צפייה בגלריה
ועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
ועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
(צילום: רויטרס)
קצת יותר מחודש אחרי שעזב את הבית הלבן, וכשאין לו בידיו את אחד הכלים הכי משמעותיים ששימשו אותו בשנים האחרונות - החשבונות שלו ברשתות החברתיות, טראמפ כבר מאותת באחרונה על חזרה לחיים ציבוריים.
הוא התראיין לערוצי טלוויזיה שמרניים אחרי מותו של שדרן הרדיו ראש לימבו וגם אחרי פציעתו של אגדת הגולף טייגר וודס בתאונת דרכים. הנשיא לשעבר גם פרסם הצהרות מטעמו, ובהן זו שבה תקף את מקונל. טראמפ שוהה באחוזתו מאר א-לאגו שנמצאת בפאלם ביץ' במדינת פלורידה. הוא נפגש שם בשקט עם יועציו ועם בכירי הרפובליקנים, כדי לבנות את המשך עתידו הפוליטי אחרי ההפסד בבחירות.
פורסם לראשונה: 22:21, 28.02.21