11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. הנשיא האחרון שלא בא משתי המפלגות הגדולות כיהן במאה ה-19
(צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב היוצא, דן בימים האחרונים עם יועציו ומקורביו בהקמת מפלגה חדשה. כך דיווח הלילה (בין שלישי לרביעי) ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, טראמפ אמר שהוא רוצה לקרוא למפלגתו החדשה "מפלגת הפטריוטים". במקביל, כלי תקשורת בארה"ב מדווחים על שורת החנינות שטראמפ עומד להעניק ביומו האחרון בתפקיד - ובה גם לאביאם סלע, הישראלי שהפעיל את יהונתן פולארד שעלה לאחרונה לישראל.
11 צפייה בגלריה
אביאם סלע
אביאם סלע
אביאם סלע
לפי ה"ניו יורק טיימס", סלע הואשם ב-1987 בעבירות ריגול, אך ישראל מעולם לא הסכימה להסגיר אותו לוושינגטון, כך שמדובר במהלך סמלי שמנקה אותו מאשמה. גם ליועצו לשעבר סטיב באנון, שמואשם בהונאה של מאות אלפי תורמים במסגרת קמפיין מימון המונים לבניית החומה בגבול מקסיקו, טראמפ צפוי להעניק חנינה.
יועץ בכיר של הנשיא היוצא ששוחח עם רשת CNN אמר כי הרעיון של הקמת מפלגה חדשה לא היה רציני. יועץ אחר של הנשיא העריך את הסיכויים של מפלגה חדשה להצליח "עלובים". יועץ נוסף של הנשיא היוצא, שיעזוב היום את הבית הלבן, אמר שטראמפ חש גועל מהרפובליקנים בסנאט, שצפויים בקרוב להכריע במשפט ההדחה שלו.
לא ברור עד כמה טראמפ נחוש להקים מפלגה נפרדת מהרפובליקנים, אולם בנאום הפרידה שלו הוא אמר: "אני רוצה שתדעו שהתנועה שיצרנו רק מתחילה. מעולם לא היה דבר כמוה". טראמפ עוזב את הבית הלבן כשהפופולריות שלו בציבור האמריקני בשפל. לפי סקר "גאלופ" שפורסם ביום שני, רק 34% מהאמריקנים מרוצים מתפקודו כנשיא, השיעור הנמוך ביותר מאז כניסתו לתפקיד. שיעור התמיכה הממוצע של טראמפ בשנות כהונתו היה 41% – השיעור הנמוך ביותר של נשיא כלשהו בסקרי "גאלופ" מאז שהחלו.

11 צפייה בגלריה
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
טראמפ עם באנון. צפוי להעניק חנינה
(צילום: MCT)
בימים האחרונים הנשיא הרפובליקני הסתכסך עם כמה מבכירי מפלגתו. רק אתמול, שעות לפני עזיבתו את הבית הלבן, קיבל טראמפ כתף קרה ממנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל, שהיה עד לא מזמן בעל בריתו הנאמן. מקונל, שאותת כי ייתכן שיצביע בעד הרשעתו של טראמפ במשפט שייערך לו בסנאט בעוד כמה שבועות, הצהיר אמש כי האספסוף שפרץ לפני שבועיים לבניין הקונגרס וזרע בו הרס "הואכל בשקרים".
לדברי מקונל, "הנשיא ואנשים רבי-כוח אחרים עודדו אותם לפעולה". אם מקונל יצביע בעד הרשעת טראמפ יגדלו הסיכויים שסנאטורים רפובליקנים נוספים יעשו זאת, ואם יושג רוב להרשעת טראמפ יוכל הסנאט לאסור עליו להתמודד שוב על הנשיאות, כפי שהוא שוקל לעשות ב-2024, וכאמור, ייתכן שבמפלגה אחרת מהמפלגה הרפובליקנית.
11 צפייה בגלריה
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
מקונל. בעל הברית הפנה לנשיא היוצא כתף קרה
(צילום: AP)
הקמת מפלגה תדרוש מטראמפ השקעה משמעותית, בין היתר של כספים ושל זמן. לנשיא היוצא יש קהל בוחרים גדול יחסית, שלא בהכרח היה מעורב במפלגה הרפובליקנית לפני התמודדותו לנשיאות מטעמה. ואולם, "מפלגות שלישיות", כלומר, כאלה שאינן נמנות על שתי המפלגות הגדולות בארה"ב, לרוב לא מצליחות לזכות בקולות שיספיקו להיאבק על הנשיאות.
המערכת האמריקנית, נזכיר, פועלת כמערכת דו-מפלגתית שבה הרפובליקנים והדמוקרטים מחליפים ביניהם את השלטון כבר יותר מ-150 שנה. הנשיא האחרון מטעם מפלגה שאינה נמנית על הדמוקרטים או הרפובליקנים בארה"ב היה מילרד פילמור. הוא מונה לתפקיד לאחר מותו של זאקרי טיילור ב-1850, והיה הנשיא האחרון מטעם המפלגה הוויגית.
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
דונלד טראמפ ומלניה. הלו"ז מעורפל
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
המול, ערב השבעתו של ביידן
המול, ערב השבעתו של ביידן
וושינגטון, הלילה. מוכנים להשבעה
(צילום: רויטרס)
לפי הלו"ז של הנשיא, שלא מתכוון להשתתף בטקס ההשבעה של ביידן בהמשך היום, הוא ורעייתו מלניה מתכוונים לעזוב את הבית הלבן בשעה 15:00 (08:00 שעון מקומי). בלו"ז שפרסם הבית הלבן לא נמסר דבר על טקס הפרידה החגיגי שמתכוון הנשיא לערוך לעצמו בבסיס חיל האוויר אנדרוז במרילנד, ממנו הוא צפוי להמריא ב"אייר פורס 1" לאחוזתו בפלורידה.
את שעותיו האחרונות בבית הלבן ניצל הנשיא לטובת כמה החלטות. הוא הורה לאסור על גירוש של אזרחי ונצואלה מארה"ב למשך 18 חודשים בעקבות המצב במדינה הדרום אמריקנית, ולפני כן הורה לחשוף מסמכים הקשורים לחקירת ה-FBI של המעורבות הרוסית בבחירות 2016.
11 צפייה בגלריה
חנינה מטראמפ. ליל וויין
חנינה מטראמפ. ליל וויין
חנינה מטראמפ. ליל וויין
(צילום: Gettyimages)
טראמפ עוד צפוי להעניק חנינה לעד 100 עבריינים מורשעים, במסגרת מסורת של נשיאים יוצאים. אחד מהם, כפי שדיווחו כלי תקשורת בארה"ב, הוא סטיב באנון, שהיה אסטרטג בכיר ויועצו של טראמפ. הוא הואשם בקשירת קשר לביצוע הונאה במסגרת קמפיין אינטרנטי לגיוס כספים. בקמפיין, ששמו היה "אנחנו נבנה את החומה", גויס סכום של יותר מ-25 מיליון דולר לבניית החומה למניעת הסתננויות בגבול מקסיקו, שהייתה הבטחת בחירות מרכזית של טראמפ. לבאנון ולעוד שלושה בני אדם יוחס חלק בהונאה של מאות אלפי תורמים, שהאמינו שהכסף יועבר ישירות למאמצים לבניית החומה.
שלושה עבריינים מורשעים שלהם טראמפ כבר החליט להעניק חנינה הם הראפרים ליל וויין וקודאק בלאק שהורשעו בעבירות נשק, וראש העיר דטרויט לשעבר קוואמי קילפטריק שמרצה 28 שנות מאסר על עבירות שחיתות.

ביידן: "כדי להירפא, חייבים לזכור"

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שצפוי בהמשך היום להיות מושבע לנשיא ה-46 של ארה"ב, השתתף הלילה עם סגנית הנשיא הנבחרת קמלה האריס בטקס לחלוקת כבוד ל-400 אלף קורבנות הקורונה בארה"ב.
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נואם באנדרטת לינקולן, ערב השבעתו
ג'ו ביידן נואם באנדרטת לינקולן, ערב השבעתו
ביידן בבריכת ההשתקפות באנדרטת לינקולן. זיכרון ל-400 אלף קורבנות
(צילום: AFP)
ביידן, שלווה ברעייתו ג'יל, הודה לאחות בית חולים ממישיגן שהגיעה לטקס ושרה. "אם יש מלאכים בגן עדן, כולם אחים ואחיות", אמר ביידן. "אנחנו יודעים מהניסיון של המשפחה שלנו מה אתם עושים. אומץ הלב והכאב שאתם סופגים עבור אחרים. תודה לכם", אמר ביידן.
הוא פנה לאומה האמריקנית, והוסיף כי "כדי להירפא, אנחנו חייבים לזכור. זה קשה לפעמים לזכור, אבל כך אנחנו מחלימים. זה חשוב שנעשה זאת כאומה. זו הסיבה שאנחנו כאן היום, בין השקיעה לבין הערביים, נדליק את האורות באפלה לאורך בריכת ההשתקפות הקדושה, ונזכור את כל אלו שאיבדנו". השדרה המרכזית של הבירה, המוֹל, הוארה כולה לזכר קורבנות הקורונה בארה"ב. כמה מקומות נוספים בעלי חשיבות במדינה הוארו גם כן.
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל באנדרטת לינקולן בוושינגטון
ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל באנדרטת לינקולן בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
סגנית הנשיא הנבחרת, שתושבע גם היא בהמשך היום, לוותה בבעלה דאג אמהוף. "במשך חודשים התאבלנו בעצמנו. הלילה אנחנו מתאבלים ומתחילים להירפא יחד", אמרה האריס בטקס. "למרות שאנחנו אולי מופרדים פיזית, אנחנו, העם האמריקני, מאוחדים ברוחנו. התקווה הקבועה שלי, והתפילה הקבועה שלי, היא שנצא מהחוויה הקשה הזו עם תבונה חדשה - להוקיר רגעים פשוטים, לדמיין אפשרויות חדשות - ולפתוח את ליבנו קצת יותר, אחד כלפי השני".