יממה לפני פתיחת שנת הלימודים, התייצב שר החינוך יואב גלנט באולפן ynet והתייחס לאתגרים הניצבים בפני מערכת החינוך בצל איום הקורונה ולחילוקי הדעות עם הפרויקטור פרופ' רוני גמזו. "לפי תחזיות משרד הבריאות, היו צריכים להיות עכשיו בישראל אלפי מתים, אבל זה לא המצב, לא צריך להלך אימים", אמר גלנט בריאיון לאולפן ynet.
השר התייחס גם לאיומי השביתה מצד מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, סביב סוגיית המורים הנתונים בקבוצת סיכון, והביע תקווה שבית הדין יוביל לפשרה: "לכולנו יש מטרה משותפת". גלנט הבטיח עם כניסתו לתפקיד כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה ב-1 בספטמבר, וכך יהיה, זאת לאחר שבן דויד הודיעה על דחיית השביתה ליום חמישי באופן שייאפשר את המשך המשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
"הקורונה לא הולכת לשום מקום, צריך להמשיך ולקיים שגרה". גלנט
(צילום: אבי מועלם)
שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה גם בערים האדומות? "כן. הממשלה קיבלה תוכנית לפני חודש שקבעה שאנחנו יודעים לחיות בתנאי קורונה אלא אם יש סגר מוחלט, ומאחר ואין סגר מוחלט, הנושא הוצג בצורה מסודרת, הושמעו כל העמדות והמומחים והתקבלה החלטה. צריך להבין שבתי הספר הם דווקא אי של יציבות, של משמעת ושל שמירה על הבריאות, זאת בשל הפיקוח שיש בהם".
אבל פרופ' גמזו טוען שאם הלימודים יתחדשו בערים האלו, התחלואה תתפרץ "העמדה שלו נשמעה יחד עם עמדות אחרות, ולמעשה כל שרי הקבינט גם בימין וגם בשמאל תמכו בעמדתי והבינו שצריך לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. כולם מבינים שעל מנת שהמשק יעבוד, על מנת שאנשים יצאו ויפרנסו את ביתם, צריך שהמערכת תתפקד. יש איזון בין שלושה מרכיבים - בריאות, כלכלה וחינוך. תפקידו של פרופ' גמזו הוא להעלות את נושא הבריאות ואנחנו נהיה אלה שמאזנים. הממשלה בחנה את הכל לעומק, הסתכלה על התמונה הרחבה, וקיבלה החלטה ראויה".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"לכולנו מטרה משותפת". יפה בן דויד
(צילום: מוטי קמחי )
אבל זה יכול להחריף את המצב ביישובים שסובבים את הערים האדומות, מדובר בהחלטה שתשפיע על בריאות הציבור "מה שראינו לאורך זמן, כולל בבתי הספר של החופש הגדול, זה שהתלמידים נדבקים בשיעור של פחות מרבע באוכלוסייה הכללית ולכן עדיף שיהיו בבתי ספר ולא בחוץ, איפה שאין פיקוח. אני חושב שכדאי לא להלך אימים על הציבור וצריך שהציבור יידע שהתהליכים מנוהלים באחריות".
גמזו מהלך אימים על הציבור? "אני אומר באופן כללי, לפי תחזיות משרד הבריאות מלפני חודשיים, היינו סופרים היום אלפי מתים בישראל, זה לא המצב. יש התנהגות אחראית של הציבור. אני עוסק בחינוך ואני דואג לכך שמחר ילמדו 2.4 מיליון תלמידים כנגד כל הסיכויים והתחזיות".
מזכ"לית הסתדרות המורים אומרת שהשרים לא מחוברים למה שקורה בשטח "בסופו של עניין מה שקובע זה המעשים בשטח יש רצון של כל גורם למקסם את הישגיו, אני מבין את זה, אני בעד שיהיה למורים כמה שיותר וגם להורים. בסוף הולכים על מציאות שבה צריך למצוא את הפשרה הנכונה, אנחנו מנהיגים את זה בצורה ראויה ואני מקווה שכולם ייכנסו לתוך הקו".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו בירכא
רוני גמזו בירכא
"לא צריך להלך אימים". פרופ' רוני גמזו
(צילום: עידו ארז)
יפה בן דויד אומרת שהרבה מורים בסיכון מרגישים שהפקירו אותם "אני חושב שכדאי לשמוע מה שאמר אתמול פרופ' גרוטו שתיאר את הסיכון והמעיט מאוד ביחס למה שהוא הסיכון באופן מקצועי, הדברים האלה הם נר לרגלינו. הדבר הכי חשוב הוא אכן הבריאות ומעבר לזה צריך להמשיך ולקיים את החיים כי המחלה הזו לא עוזבת אותנו. אנחנו קיבלנו את פשרת בית הדין שצריך להתכנס בקרוב ואני מקווה שגם בהסתדרות המורים יקבלו אותה ונמשיך הלאה, כולנו שותפים לאותה מטרה".
חלק גדול מהתלמידים ילמד מהבית באמצעות הזום, אבל יש רבים שאין להם מחשב, מה יהיה איתם? "אני קיבלתי לידיי פער של הרבה מאוד שנים, תוך חודשיים הפכתי את כל המערכות ברוב התחומים. אנחנו נרכוש במהלך השנה 150 אלף מחשבים, 70 אלף טלפונים כשרים ונטמיע אותם במהלך השנה. תשפ"א תהיה שנה שבה יחולו שינויים והתחייבתי שעד סוף ינואר נהיה עם 50% מרכש האמצעים. אין הבדל בין לימודים מרחוק או מקרוב ברשויות שונות. כולם מחויבים בשני ימי לימוד בבית הספר וכך יהיה. בסופו של דבר תלמיד שמגיע בראשון, שלישי וחמישי לבית ספר ובשני,רביעי ושישי לומד מרחוק, זו הפשרה הטובה ביותר שמצאנו כאשר אי אפשר ללמד בכיתות שעולות על 18 תלמידים".
אבל התלמידים גם מגיעים לבתי הספר באוטובוסים צפופים, אז מה היתרון בהגבלה הזו? "אנחנו עושים את המקסימום הניתן בתיאום עם משרד הבריאות על פי ההנחיות וככה התהליך הזה עובד. בסך הכל התהליך הזה מתרחש ומייצב את כל מערכת החינוך והמשק. תמיד צריכים לקחת בחשבון את כל סיכונים. אני מגיע לביצוע התוכנית הזאת שהיא נגד כל הסיכויים. אם היו שואלים לפני חודשיים, הרבה חשבו ששנת הלימודים כלל לא תיפתח, אבל היא תיפתח באופן מלא. צריך להיות רגישים בעיקר לילדים, חשוב שבעיקר הצעירים שבהם לא יחושו את הסערה הזאת על ראשם".
מה עושים כשיש חולה קורונה בבית ספר? "אני מציע להיכנס לאתר משרד החינוך, יש נוהל שנקבע יחד עם משרד הבריאות לפיו אם מתגלה חולה קורונה בבית ספר, אנחנו מבודדים קודם כל את כל השכבה הגילאית, שולחים אותם לבתיהם, בודקים את הכיתה ואת ההסעה. אם לא התגלה דבר, בהחלטה משותפת של משרד החינוך והבריאות, מחזירים את התלמידים לפעילות ואם יש מאיזושהי סיבה התפשטות, אז בודקים יותר".