תושבים בעיר אמבו שבאתיופיה מדווחים כי שוטרים ירו היום (ה') באוויר כדי למנוע ממתאבלים להיכנס לאצטדיון שבו נערך טקס הלוויה של הזמר הצ'לו הונדסה, שרציחתו בתחילת השבוע הובילה ליומיים של הפגנות מחאה שבהן נהרגו יותר מ-80 בני אדם.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

7 צפייה בגלריה
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מהומות
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מהומות
קול המחאה. הצ'לו הונדסה
(צילום: רויטרס)
חיילי הצבא ושוטרים מהמשטרה הפדרלית והמקומית נשלחו היום לרחובות בכוחות גדולים, ולדברי תושבים ירו באוויר כדי להרתיע אנשים מלהיכנס לאצטדיון שבו נערך טקס הלוויה באמבו, כ-100 קילומטרים ממערב לבירה אדיס אבבה.
בטקס, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה, נשאה רעייתו של הונדסה דברי הספד קצרים: "הצ'לו לא מת", אמרה. "הוא יישאר לנצח בלבי ובאוזניהם של מיליוני בני אורומו". אורומו היא הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה, ואליה השתייך הצ'לו. "אני מבקשת שיוקם אתר הנצחה לזכרו באדיס אבבה", אמרה, "שם נשפך דמו".
הזמר האתיופי הפופולרי נורה למוות בבירה ביום שני על-ידי חמושים. זהותם אינה ידועה, אבל המשטרה מסרה כי שלושה חשודים נעצרו.
7 צפייה בגלריה
הצ'לו הונדסה אורומו אתיופיה
הצ'לו הונדסה אורומו אתיופיה
שלושה חשודים נעצרו. הזמר שנרצח הצ'לו
"עצוב מאוד שרק מעטים מלווים את גופתו ושכוחות הביטחון מרחיקים אחרים", אמרו בני משפחתו של הצ'לו שהותר להם להשתתף היום בטקס. ממוש דבלה, תושב העיר אמבו, סיפר בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות רויטרס כי הוא נחוש להשתתף בטקס משום שזרם החשמל לביתו פסק והוא אינו יכול לצפות באירוע בטלוויזיה: "הצ'לו הוא הגיבור שלנו, אנחנו חייבים לחלוק לו כבוד". בשיחת הטלפון, מעט לפני צאתו לטקס, העיד כי הוא שומע יריות, אבל מתכוון לצאת בכל זאת.

פס הקול של המחאה

כ-100 מיליון בני אדם חיים באתיופיה ובעשור האחרון צמחה כלכלתה בכ-10% מדי שנה, הקצב המהיר ביותר מבין כלכלות אפריקה, אבל מבקריהם של שלטונות אתיופיה טענו במשך שנים כי הרווחים אינם מחולקים באופן הוגן בין הקבוצות האתניות השונות במדינה ובין מחוזותיה.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
חתן פרס נובל לשלום אביי אחמד. "הרצח הוא טרגדיה"
(צילום: רויטרס)
החל מאמצע העשור האחרון, ולמשך שלוש שנים, הובילו בני אורומו, כאמור הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה, מחאה נגד השלטונות, ואליהם הצטרפו צעירים אמהרים. בעימותים עם כוחות הביטחון במהלך המחאה ההיא נהרגו מאות בני אדם. שיריו של הצ'לו שימשו כפס הקול של המפגינים במהלך מחאתם.
בני האורומו, שהם כשליש מתושבי אתיופיה, טענו במשך שנים כי הם מקופחים ומורחקים מעמדות שלטון, ומחאתם הצליחה להביא ב-2018 להתפטרות ראש הממשלה ולעלייתו לשלטון של ראש ממשלה חדש, אביי אחמד.
7 צפייה בגלריה
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מהומות הלוויה
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מהומות הלוויה
טקס הלוויה, היום באמבו. רק מעטים הוכנסו
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מהומות
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מהומות
הצ'לו משתתף בטקס מסורתי, ארכיון
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה אביי הוא בנם של אב מוסלמי בן אורומו ואם נוצרייה אמהרית, ומיד עם עלייתו לשלטון הוא החל ברפורמות בניסיון להפוך את המדינה לליברלית יותר. על מאמציו אלה ועל הפיוס שכונן עם האויבת המרה אריתריאה זכה אביי בפרס נובל לשלום. אלא שבחודשים האחרונים נעשו פעילים בני אורומו ביקורתיים יותר גם כלפי אביי, אחרי שתחילה תמכו בו, וכעת הם מאשימים אותו כי הוא אינו עושה די כדי להגן על האינטרסים של האורומו. אביי עצמו כינה השבוע את רצח הזמר הצ'לו "טרגדיה" והכריז ש"אויבינו לא יצליחו".

האינטרנט נותק

במהומות שעורר רצח הצ'לו באדיס אבבה ובאזור אורומיה המקיף אותה נהרגו עד כה יותר מ-80 בני אדם, ובמהלך הפגנות המחאה על מותו אירעו לפחות שלושה פיצוצים של מטעני חבלה בבירה. רק אתמול נהרג דודו של הצ'לו בעימות בין המשטרה לבין קהל שהתאסף מחוץ לביתו של הזמר.
בצל המהומות שפרצו בעקבות רצח הזמר גם ניתקו השלטונות את החיבור לאינטרנט ולסלולר באזורים רבים במדינה, וארגוני זכויות אדם מותחים ביקורת על ממשלתו של אביי בשל כך.
7 צפייה בגלריה
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מפגינים בני אורומו ב מינסוטה ארה"ב
אתיופיה זמר הצ'לו הונדסה נרצח מפגינים בני אורומו ב מינסוטה ארה"ב
מפגינים במינסוטה, ארה"ב, מבכים את רצח הזמר הנערץ
(צילום: AFP)
רצח הצ'לו הגביר את המתיחות הקיימת ממילא באתיופיה סביב סוגיות אתניות וסביב ההחזקה בעמדות כוח. רק לאחרונה הודיעה הממשלה כי בשל מגפת הקורונה היא דוחה את הבחירות שאמורות היו להתקיים באוגוסט.
הרצח עורר הדים גם בקרב האתיופים בתפוצות. מושל מדינת מינסוטה שבארה"ב, שבה חיים בני אורומו רבים, פרסם דברי ניחומים בטוויטר. "הצ'לו הראה שמוזיקה יכולה לשנות לבבות ודעות ברחבי העולם", כתב המושל טים וולץ.