שר האוצר ישראל כץ התייחס הבוקר (שני) להחלטת הממשלה להטיל סגר לילי בלבד על עשרות יישובים אדומים ואמר כי מדובר בצעד הכרחי, שכן לסגר מלא יהיו השלכות כלכליות קשות ביותר. בריאיון לאולפן ynet אמר כץ כי "המצב רחוק מלהיות פשוט אבל אנחנו ערוכים להכל. המערכת פועלת לפי התוכנית שהצגתי ואני מוודא שיהיה סיוע גם למי שייפגע באותן הערים".
השר התייחס גם לביקורת נגדו מצידם של ראש אגף התקציבים ויו"ר ההסתדרות: "אני חושב שאני אדם משימתי שממלא את היעדים. אין לי עניין לריב עם אף אחד, באתי לפעול למען הציבור".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"החלטותיי מתקבלות למרות רעשי הרקע". ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
יכול להיות שבגלל לחץ פוליטי אתם מסכנים את המאבק בקורונה? בגלל קבוצה מסוימת מעגלים פינות? "אני חושב שכאשר מקבלים החלטות צריך לדבוק בהן ולממש אותן. גם מבחינת יכולת הפעולה וגם מבחינת המסר לציבור. אתמול בוצעו שינויים מצד מי שממונים על הנושאים האלה בתחום הבריאות, הם אלה שמובילים ואני מטפל בנושא הכלכלי. יש לנו שתי מטרות מרכזיות, לבלום את התחלואה ולאפשר משק פתוח ללא סגר. המצב אכן קשה ואנו עושים הכל כדי לסייע".
כדי להחיל סגר על יישובים כאלה, גם כזה שהוא לילי, צריך רשת בטחון כלכלית, יש כזאת? "בהחלט כן. הרשת הכלכלית שפרשנו היא ברמה ארצית לכל העסקים והעצמאים שנפגעים בהיקף מסוים, וכמובן לכל המובטלים, עד אמצע שנה הבאה. הרשת הזאת היא גם נכונה ברמה המקומית, אם יש עסקים בערים אדומות שייסגרו או ייפגעו בהיקף מסוים, הם יהיו זכאים ויקבלו סיוע".
סגר אמיתי, לא לילי, על 8 יישובים כפי שתוכנן בהתחלה, היה מוביל לפגיעה כלכלית שאינה ניתנת לתיקון? "חד משמעית כן. אנו עושים כל מאמץ כדי שזה לא יקרה. ביולי-אוגוסט החלה מגמת התאוששות במשק, יש אפילו עלייה בצמיחה בכרטיסי האשראי. אנחנו רוצים לעודד את המגמה הזו. בנוסף, אנו גם מוציאים לדרך תוכניות של הכשרה מקצועית לעשרות אלפים ממקבלי החל"ת והמובטלים שתאפשר להם עבודה בהיי טק, במשכורות גבוהות יותר. אנחנו מטפלים במצב הזה כדי להיות ערוכים לאותו יום שבו יהיה חיסון, ואני מקווה שיהיה אחד כזה עוד לפני אמצע השנה הבאה ונוכל לחזור לפעילות רגילה".
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
"מייצג את בעלי המשכורות הגבוהות". ארנון בר דוד
(צילום: אורי דוידוביץ )
איך אפשר לכונן צמיחה במשק בלי תקציב, ועם גירעון שמגיע באוגוסט ליותר מ-8%? "הגירעון רק מראה שהכספים מתחילים לצאת. עד שהגעתי הייתה תוכנית פחות ישימה. רציתי להביא את התקציב של 2020 והוויכוחים הפוליטיים לא אפשרו את זה. מחר נביא תקציב עם השלמות שיאפשר לבצע את התקציב הקיים על בסיס 2019, אבל זה לא מספיק. פניתי גם לכחול לבן ואמרתי 'תנו לי להביא את חוקי ההסדרים בהזדמנות הזו', 40 רפורמות גדולות מאוד של הורדת יוקר המחייה, צמיחה ותחרות במשק לא קשורים לוויכוח הפוליטי, אני מקווה שהם יסכימו כדי שיהיה שיפור. לגבי השנה הבאה, מיד כשנסיים את הטיפול בתקציב המשלים, אני מתכוון להנחות את כל הצוות כאן בראשות מ"מ אגף התקציבים והחשב הכללי, להכין תקציב".
אז ב-23.12 יעבור תקציב ל-2021? "זו הכוונה. אמנם לא הגדירו מבחינה פולטית איזה תקציב זה, אבל אנחנו מתחילים להכין אותו. ההכרעות שיתקבלו יהיו בגלל שלל שיקולים. אני אישית חושב שלא צריך ללכת לבחירות, צריך להמשיך הלאה ולייצב את המשק".
8.1% גירעון, איך אפשר להתחיל לצאת בכלל מהבור הזה? "הגעתי לתפקידי וביקשתי להיות כאן נוכח האתגר, כי באתי לסייע לציבור. היו למעלה ממיליון מובטלים, היום יש בערך חצי מזה. היה גירעון שהיה ברור שיגדל. ברגע שקיבלנו החלטות על קפסולות קורונה, סיוע לשכירים עצמאים ובעלי עסקים, הלוואות ומענקים, ברור שזה יגדיל את הגירעון. נערכנו לכך וזה עוד יגדל. לפי ההערכות שלנו הוא ודאי יעבור את ה-10% כי אנו מתכוונים לשלם את הכסף למי שזקוק לו. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ציינה שהחל מחודש אוגוסט ניכרת עלייה בחלוקת המענקים שהובטחו לציבור. אני אחראי לדחוף ולקדם את מה שהיה ולוודא את הביצוע של הדברים. כל חברה, עסק, שכיר, שיצטרכו את רשת הביטחון , אם זה ביישוב אדום ואם באופן כללי, יקבלו אותה באופן מלא".
טוענים בזמן האחרון שהמזג החם שלך בא לידי ביטוי ביותר מדי מקומות - שאול מרידור, קרן טרנר, ניר ברקת ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. מה אתה חושב על זה? "אני חושב שאני אדם משימתי שממלא את היעדים. אין לי עניין אישי עם יו"ר ההסתדרות, אני רוצה שהשירות הציבורי, מקבלי השכר והפנסיות מעל 20 אלף שקלים יתרמו תרומתם לציבור שנפגע. גם לשכירים וגם לעצמאים ולבעלי העסקים. יו"ר ההסתדרות צריך להיכנס ולתת כתף. אין לי עניין לריב איתו. לא באתי לעשות רפורמות בהסתדרות, אם כן, הייתי אומר את זה. אני באתי לפעול ביחד".
בר דוד אמר שהוא יכול לגייס את כל הכנסת נגדך. למה הוא כל כך מתנגד למהלך שאתה מציע? "הוא יכול לגייס, לא הייתי מציע לו להמר על זה. בינתיים כל מיני רעשי רקע שהיו, הסתיימו בזה שהעברתי פה אחד או קרוב לכך את החלטותיי, גם בוועדת הכספים וגם במליאה. אני מגבש דברים נכונים, אני מייצג את האינטרס של הציבור וזה הכוח שלי. אין לי עניין במאבקים".
ויו"ר ההסתדרות בעצם מייצג את בעלי המשכורות הגבוהות? "כל עוד הוא לא יוכיח אחרת אז כן, חד משמעית. אני מקפיד מאוד לא לפגוע במקבלי השכר הממוצע".
יכול להיות שמי שקובע מה יהיה באוצר זה בעצם נתניהו? הרי אמרת שלא יהיו מענקים בחגים ורה"מ אמר אחרת "מי שקובע את מדיניות משרד האוצר זה אני. מי ששותף איתי זה ראש הממשלה. הוא גם דמות כלכלית, אנו מתייעצים לגבי דברים. אמרתי שלא יהיה מענק נוסף לכל אזרח כי התוכנית הכלכלית עובדת. יחד עם זאת, הצעתי לתת מענק למקבלי מס הכנסה שלילי ולעצמאים קטנים שצריכים חיזוק וצעדים משלימים לתכנית הגדולה, ההצעה התקבלה".
עו"ד רועי כהן, נשיא להב, אמר בתגובה לדברי כץ כי "שר האוצר ישראל כץ בוודאי יודע שאחוז המיצוי של תכניות הסיוע שהוקצו לעצמאים ולעסקים עומד על פחות מ-50%. הגרעון התקציבי הוא תולדה של מדינה שהתנהלה כמעט שנתיים תחת ממשלת מעבר, וככל הנראה עד סוף השנה גם ללא תקציב מדינה מאושר ועברה לשיטה חדשה של קופסאות תקציב. להפיל את הגרעון על העצמאים והעסקים הקטנים זה לתקוע סכין בגב בעלי העסקים אחרי המשבר שעברנו בחודשים האחרונים כשעשרות אלפי עצמאים ובעלי העסקים עדיין לא קיבלו שקל אחד פיצוי במקום לקחת אחריות על המצב בו המדינה לא מנוהלת כבר שנתיים עם מדיניות תקציבית, עם תכניות חלוקת מזומן לכל אזרח - לתת לאנשים שלא צריכים במקום לתת לאלה שכן.
"בעת הזו אני מציע לשר האוצר לקחת אחריות, לטפל במשבר התקציבי ולא לנסות להסית את הדיון על הגרעון על גבם של העצמאים ובעלי העסקים שקיבלו מענקים. אנחנו אלה שנושאים בנטל המסים, ומייצרים את ההכנסות ומקומות העבודה למדינת ישראל. לצערנו גם כרגע לפני סגר מתוכנן אנו רואים שהממשלה מפקירה אותנו לגורלנו, אין הפקת לקחים מהסגר הקודם, אין תכנית פיצוי , אין מענה לעובדים שיצאו שוב לחל״ת וכל ניסיון להציג תמונה אחרת הוא פשוט לא נכון ולא ראוי".