3 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
שבועיים אחרי הבחירות בארצות הברית - שוחחו היום (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עם הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, לראשונה מאז פרסום תוצאות הבחירות - ובירכו אותו. הראשון לשוחח עם ביידן היה הנשיא ריבלין, ששיחתו עם ביידן נמשכה כרבע שעה.
לאחר השיחה בין ביידן לריבלין התקיימה שיחה בין ביידן לנתניהו, שנמשכה 20 דקות. מטעם נתניהו נמסר כי השיחה עם ביידן הייתה "חמה" וכי הנשיא הנבחר "חזר על מחויבותו העמוקה למדינת ישראל ולביטחונה". ראש הממשלה אמר לביידן כי "הקשר המיוחד בין ישראל לארה"ב הוא נדבך יסוד בביטחונה של ישראל ובמדיניותה".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עם ראובן ריבלין
ג'ו ביידן עם ראובן ריבלין
ג'ו ביידן וראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
השניים סיכמו להיפגש בזמן הקרוב "כדי לדון בנושאים הרבים שעומדים על הפרק". עוד נמסר כי שני המנהיגים "חזרו והדגישו את הצורך להמשיך לחזק את הברית האיתנה בין ארה"ב לישראל".
זמן קצר קודם לכן, כפי שצוין, שוחח גם נשיא המדינה ראובן ריבלין עם הנשיא הנבחר. "שמחתי לקבל את פניך בירושלים כסגן הנשיא, ואשמח לקבל את פניך פה בירושלים כשתגיע לבקר כנשיא", אמר ריבלין - וביקש מביידן להעביר את איחוליו גם לסגנית הנבחרת, קמלה האריס.
כחבר ותיק של מדינת ישראל, אתה יודעת שחברותנו נעוצה בערכים הניצבים מעל לפוליטיקה המפלגתית", אמר ריבלין. "אין לנו ספק שתחת הנהגתך, ארה"ב תהיה מחויבת לביטחונה ולשגשוגה של ישראל".
"לארה"ב אין בעלת ברית חזקה יותר ממדינת ישראל", אמר הנשיא ריבלין לביידן, "אין חזקה מהחברות בין העם האמריקני והעם בישראל, ולנשיא בארצות הברית אין חבר גדול יותר מנשיא במדינת ישראל - כפי שהוכחנו לאורך השנים". עוד ציין ריבלין כי הוא מצפה לעבוד עם הנשיא הנבחר ולהביא הישגים נוספים לאזור כמו הסכם אברהם.
מלשכתו של ביידן נמסר כי בשיחותיו עם נתניהו ועם ריבלין הוא אמר כי ארצות הברית תמשיך להיות "מחויבת לביטחון מדינת ישראל ולעתידה כמדינה יהודית ודמוקרטית". כמו כן, ביידן הביע את נחישותו להבטיח שיחסי ישראל וארה"ב יתחזקו וייהנו מתמיכה דו-מפלגתית. ביידן הוסיף כי הוא מצפה לעבוד עם נתניהו וריבלין על האתגרים המשותפים שצפויים להם.
יצוין כי השיחה בין ריבלין לביידן לא תואמה עם נתניהו, אלא ישירות בין בית הנשיא לבין לשכת ביידן. כמו כן, לפי הערכות, לשכות ראש הממשלה והנשיא יצרו קשר עם ביידן כדי לתאם את השיחה - ולשכתו של הנשיא האמריקני הנבחר היא זו שהתקשרה קודם לריבלין ואחר כך לנתניהו, ככל הנראה משיקולי פרוטוקול.
בשבוע שעבר שוחח ביידן עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ולאחר מכן עם מנהיגי צרפת, גרמניה, בריטניה ואירלנד. יום לאחר מכן הוא שוחח עם עמיתיו באוסטרליה, יפן ודרום קוריאה. לאחר מכן, ב-12 בנובמבר, שוחח ביידן עם האפיפיור פרנציסקוס ועם ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה. היום, כפי שצוין, הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא ראובן ריבלין.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וקמילה האריס
ג'ו ביידן וקמילה האריס
ג'ו ביידן וקמלה האריס
(צילום: AP)

אתמול כינס נתניהו מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה, שבה התייחס להחלטות קבינט הקורונה ולמרוץ לחיסון. בתשובה לשאלת ynet בנוגע למכרז הבנייה בגבעת המטוס בירושלים, שלפיה נראה כי ישראל לא ממתינה לתוצאות הבחירות בארצות הברית - השיב: "נאמר לי שבזמן הקרוב אשוחח עם ג'ו ביידן, שאמור להתמנות לנשיא הבא".
נתניהו הוסיף: "בדרך כלל אנו מעדכנים את הממשל המכהן בוושינגטון בתוכניות הבנייה וגם כאן הם ידעו זאת. הכרזתי על כך בזמנו".