הסלמה במחאה על מותו של אהוביה סנדק: מפקד סיירת גולני, סא"ל איוב כיוף, הותקף בעת פינוי ציר במהלך הפגנה סמוך ליישוב קדומים על מות הנער שנהרג במרדף משטרתי לאחר יידוי אבנים. לפי צה"ל המפגין היהודי, יהודה שמעון הכה את מפקד הסיירת באגרופים. הקצין וחייליו עכבו את התוקף עד להגעת כוח משטרה למקום שעצרה אותו וחשודים נוספים בהפרת הסדר האלימה.
בהפגנה שהתקיימה אמש (מוצאי שבת) סמוך ליישוב חסמו מתנחלים את ציר התנועה לכלי רכב. לאחר שנוצר עומס תנועה במקום הכוח הצבאי פנה למפגינים והורה להם לפנות את הציר. משסירבו, פעלו הכוחות לפינוי המפגינים לצידי הכביש.
לפי צה"ל, אחד המפגינים נהג באלימות פיזית כלפי מפקד סיירת גולני, הוא עוכב בנקודה והועבר לטיפול שוטר שנכח במקום. הקצין הגיש תלונה במשטרה. בצה"ל אמרו כי הם "מגנים ומוקיעים בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה".
5 צפייה בגלריה
מפקד סיירת גולני הותקף בהפגנה על מות אהוביה סנדק בשומרון
מפקד סיירת גולני הותקף בהפגנה על מות אהוביה סנדק בשומרון
מתוך תיעוד ההתפרעות
(צילום: הלל מאיר, TPS)
עו"ד יהודה שמעון (45) מחוות גלעד, החשוד בתקיפת הקצין ואב לעשרה, סיפר ל-ynet: "הגעתי להפגין יחד עם הילדים שלי. עמדתי בצד ועישנתי סיגריה. היו כמה חבר'ה שחסמו את הכביש, וראיתי את הקצין שלא ידעתי מיהו מרים אחת הנערות בידיים. אמרתי לו 'אל תרים את הילדה ככה' והזזתי לו את היד ממנה, ואז הוא דחף אותי וקפצו עליי חמישה חיילים.
"מעולם לא נתתי לו אגרופים. שוטר התחיל לדבר איתי, לקח אותי לתחנת משטרה ואמר לי שאני עצור. הגעתי לתחנה באריאל, אחרי כחצי שעה שוחררתי משם והזמינו אותי לחקירה נוספת היום. חזרתי לתחנה, נחקרתי, צילמו אוי וחלקו טביעות אצבעות. אמרו לי שיש חייל שטוען שתקפתי אותו באגרופים ונחקרתי באזהרה.
"זומנתי לבית משפט מחר משום שסירבתי לחתום על ערבות. הייתי בהלם שהוא הגיש נגדי תלונה. אני רוצה לראות את התמונות ממצלמת הגוף של השוטר. תראו לי שתקפתי מישהו".
5 צפייה בגלריה
החשוד בתקיפה
החשוד בתקיפה
החשוד בתקיפה יהודה שמעון
5 צפייה בגלריה
החשוד בתקיפה
החשוד בתקיפה
ידו של החשוד בתקיפה. "קפצו עליי חמישה חיילים"
עו"ד שמעון, שהגיע עם שמונה מילדיו להפגנה, טוען כי העיר לחיילים שנגעו בצורה לא נאותה בנערות - ובעקבות כך הותקף על ידי סא"ל כיוף וחייליו ונפגע. "בני הנוער ישבו כחלק מהמחאה על כביש זמן ממושך. בשלב מסוים ראיתי חיילים נוגעים בצורה פולשנית בנערות, אחד מהם ממש אחז בסמוך לחזה של אחת מהן. ניגשתי אליו וצעקתי 'אל תיגעו בנערות', מיד קפצו עליי החיילים ותקפו אותי.
"אפילו המשטרה הבינה שלא עשיתי כלום ורק היום בצהריים הגעתי עצמאית לתחנה ונחקרתי. עד להודעת צה"ל לא ידעתי שזה המג"ד שהיה באירוע עם הנערות. עצוב שמפקד סיירת בצה"ל גם מבצע עבודות שיטור, גם פוגע בחופש המחאה הלגיטימי, גם פוגע עם חייליו בנערות, גם תוקף אזרח שמעיר לו והכי עצוב שהוא רץ עם דובר צה"ל להכפיש את ציבור המתיישבים".

הרמטכ"ל: "רואה את המקרה בחומרה"

מצה"ל נמסר עוד כי "הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי מגנה בחריפות את תקיפת קצין צה״ל ורואה בחומרה רבה ביותר את ההתנהגות האלימה והעבריינית כפי שהתרחשה אתמול על ידי אחד המתיישבים בחטיבה המרחבית שומרון.
"הרמטכ"ל קובע כי הפגיעה בלוחמי צה"ל, העושים לילות כימים להגנת אזרחי המדינה, על ידי מתיישבים המוגנים על ידם, היא התנהגות פסולה שחובה עלינו להוקיע ולפעול כנגדה נמרצות ובנוסף למצות את הדין עם המעורבים".
כוכבי שוחח עם סא"ל כיוף והביע תמיכה והערכה על תפקודו ופעילות לוחמיו בשמירת הביטחון בגזרה.
5 צפייה בגלריה
אביב כוכבי ב טקס חילוף מפקד פיקוד צפון צה"ל יואל סטריק אמיר ברעם
אביב כוכבי ב טקס חילוף מפקד פיקוד צפון צה"ל יואל סטריק אמיר ברעם
הרמטכ"ל כוכבי. גינה בחריפות
(צילום: אפי שריר)
גם שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ גינה את תקיפת הקצין. לדבריו, "לא נקבל שום פעולת טרור או אלימות כלפי אזרחים או חיילים. אני מגנה ומוקיע את תקיפת מפקד סיירת גולני על ידי פורע חוק. צה"ל ושאר גופי הביטחון ימשיכו לשמור על החוק והסדר אל מול רוחות ההסתה הרעות - ביושרה ובנחישות. תופעת האלימות שאנו נתקלים בה בתקופה האחרונה תטופל ביד קשה".
במועצה המקומית קדומים אמרו: "כאבנו מאוד לשמוע על תקיפת קצין צה"ל בהפגנה בכניסה ליישוב. זכות ההפגנה היא חשובה ומהותית אבל בשום פנים ואופן לא ניתן לפגוע בכוחות הביטחון. אנו מגנים בכל תוקף ומוקיעים כל פגיעה בחיילי צה"ל, זה מעשה חמור. חשוב להדגיש כי החשוד אינו תושב קדומים והוא הגיע לכאן להפגנה מיישוב אחר".
ראש מועצת קדומים חננאל דורני אמר: "מדובר באירוע חמור שבו הותקף קצין צה"ל על ידי אדם שאינו גר בקדומים. אני מגנה ומוקיע כל פגיעה בחיילי צה"ל - בנינו ואחינו להם אנו חייבים חוב גדול. ליבנו עם הקצין ועם חייליו ונמשיך לפעול יחד, במטרה לשמור על ביטחון האזור". עוד נמסר כי הערב יתכנסו תושבי קדומים בסמוך לבסיס צה"ל בשכונת נחלת אסתר להפגנת תמיכה בחיילי גולני שמשרתים באזור.
התקרית התרחשה במקביל להחלטה להוציא מאוגדת איו"ש פלוגות של משמר הגבול לטובת תגבור המשטרה במחסומי אכיפת הסגר - כחלופה לפלוגות של טירונים מצה"ל שעשו את המשימה השנויה במחלוקת בסגרים הקודמים.
גורמים בצה"ל התנגדו להחלטה שהתקבלה אמש, מאחר שפלוגות מג"ב ביהודה ושומרון מתמחות בהתמודדות עם מפירי סדר יהודים שאמש התנגשו כאמור עם חיילי צה"ל. ההחלטה התקבלה לבקשת המשטרה אף על פי ההתחממות ביהודה ושומרון, על רקע חידוש פיגועי טרור בשבועות האחרונים והפרות סדר אלימות של מתנחלים נגד פלסטינים מאז מותו של סנדק.
באוקטובר 2019 היה מעורב סא"ל כיוף בתקרית נוספת בשומרון. כמה מתנחלים חסמו אז את הרכב שבו נסע הקצין ואחד מהם פתח את דלת הרכב ואיים על היושבים בו. מפקד סיירת גולני ששהה ברכב יצא אל המתנחלים והם התרחקו מהמקום.
5 צפייה בגלריה
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק ז"ל
אהוביה סנדק
(באדיבות המשפחה)
אחד השוטרים שמעורבים בתקרית מותו של הנער סנדק נעצר מוקדם יותר היום לחקירה במחלקה לחקירות שוטרים בחשד לשיבוש מהלכי חקירה. ככל הנראה הסיבה למעצר היא פרסום בתקשורת על אודות גרסת השוטר מפי עורך דינו.
התאונה שבה נהרג סנדק התרחשה לפני כשלושה שבועות. לפי החשד, לאחר שהנער וחבריו השליכו אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים, הוצב מחסום על ציר סמוך באזור בנימין על מנת לעצור אותם. הרכב שבו נסעו סנדק וחבריו עקף את המחסום ובעקבות כך התפתח מרדף שבסופו הרכב התהפך.
מאז מות הנער מתקיימות הפגנות מחאה בכל רחבי הארץ שבהן דורשים המפגינים להקים ועדת חקירה חיצוני ולסגור את המפלגה לפשיעה לאומנית במחוז ש"י. בכמה מההפגנות הותקפו שוטרים באבנים וכמה כלי רכב של המשטרה ניזוקו.