מזכ"לית הסתדרות המורים איימה, משרד החינוך התקפל: יפה בן דויד תבעה ממשרד החינוך לחזור בו מהודעתו, כי בתי ספר רשאים לקצר את חופשת הקיץ ולהקדים את פתיחת שנת הלימודים הבאה על בסיס הסכמת כל המורים בבית הספר, ואיימה לנקוט צעדים ארגוניים אם לא יעשה זאת. בעקבות האיומים, אתמול (יום ב') חזר בו משרד החינוך מהודעתו.
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
בן דויד. "הודעת משרד החינוך פוגעת בחופש ההתאגדות"
(צילום: הדר יואביאן)
שלשום דווח ב-ynet כי ראש מנהל החינוך הממלכתי דתי במשרד החינוך, שושנה נגר, הודיעה למנהלי בתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי-דתי כי הם יכולים להקדים את פתיחת שנת הלימודים בארבעה ימים "כדי לאפשר הכנה ראויה לימי הסליחות והרחמים". ההיתר הסתמך על החלטה מלפני שנים רבות ולפיה ניתנת אפשרות להקדים את פתיחת שנת הלימודים בשנים שבהן ראש השנה חל בסמוך לפתיחת השנה. השנה ראש השנה יחול כבר בשבוע הראשון של שנת הלימודים.
בחודשים האחרונים התנהל דיון ציבורי בתביעת ההורים לצמצם את חופשת הקיץ כדי להחזיר את הימים שהפסידו התלמידים בשנת הקורונה, ובשל היעדר ההתאמה בין ימי החופשה של הגננות והמורים לימי החופשה של ההורים. ארגוני המורים עמדו מיד על הרגליים האחוריות והבהירו כמה פעמים בשבועות האחרונים כי שנת הלימודים תסתיים כסדרה והשנה הבאה תחל במועדה בהתאם להסכמי העבודה הקיימים זה שנים.
תביעת ההורים לקצר את חופשת הקיץ באה גם לאחר שהתברר להם מעיון בלוח השנה כי ארבעה ימים בלבד לאחר פתיחת שנת הלימודים, ייצאו תלמידי הגנים ובתי הספר לחופשת ראש השנה ובחודש ספטמבר כולו ילמדו ימים בודדים בשל חופשות שאר חגי תשרי. בהסתדרות המורים מתנגדים לכל שינוי בלוח החופשות.
3 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
התלמידים יחזרו לכיתות ב-1 בספטמבר. בית ספר בירושלים, ארכיון
(צילום: EPA)
בעקבות ההנחיה לבתי הספר בחינוך הממלכתי-דתי פנה יו"ר הנהגת ההורים הארצי, מירום שיף, למשרד החינוך והביע תמיהה מדוע קיצור חופשת הקיץ מתאפשר רק לבתי הספר הדתיים. בעקבות פנייתו התברר כי חוזר מנכ"ל משרד החינוך מלפני 37 שנה מאפשר לכלל בתי הספר לקצר את חופשת הקיץ ולהחזיר את ימי החופשה במועדים אחרים על פני השנה.
ככל הנראה, אפשרות זו הייתה ידועה במשך שנים רבות למנהל החינוך הממלכתי-דתי אשר נהג להקדים את פתיחת שנת הלימודים בשנים שבהן חל ראש השנה ימים ספורים לאחר פתיחת שנת הלימודים. בחינוך הממלכתי הכללי לא ידעו שאפשרות זו קיימת גם בפניהם וכולם סברו, כי מדובר בפריבילגיה הקיימת בחינוך הדתי בלבד.
בתגובת משרד החינוך לפניית שיף נכתב כי "הנחיות משרד החינוך מתירות באופן חריג ופרטני, ובהתאם לתנאי חוזר מנכ"ל משנת 1984, לשנות את לוח החופשות למוסדות החינוך הממלכתיים וממלכתיים הדתיים כאחד. על פי חוזר זה, נדרש בית ספר לקבל את אישור כלל ההורים, המורים, הרשות ומשרד החינוך".
3 צפייה בגלריה
מכתב הבהרה
מכתב הבהרה
מכתב הבהרה
בעקבות התגובה, שבה נאמר כי האפשרות לקיצור חופשת הקיץ פתוחה בפני כלל בתי הספר, הודיעה בן דויד למורים כי שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר ולא בשום מועד אחר. במכתב נזעם למנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, כתבה בן דויד כי בטרם יבשה הדיו בנוגע להנחיה שלדבריה ניתנה ללא סמכות על ידי ראש מנהל החינוך הדתי, פורסם כי משרד החינוך הודיע כי האפשרות לשינוי מועד פתיחת שנת הלימודים ניתנת למוסדות החינוך בכלל מערכת החינוך.
"ההודעה שהוצאתם כמו הנחיית ראש מנהל החינוך הדתי, פוגעת ומהווה שינוי חד-צדדי בזכויות עובדי ההוראה, פגיעה שאסורה על פי דין והיא פוגעת בחופש ההתאגדות", כתבה בן דויד. "אנו רואים בחומרה רבה את התנהלות משרד החינוך ודורשים לפרסם לאלתר הנחייה שלפיה לא ניתן להקדים את פתיחת שנת הלימודים". מזכ"לית הסתדרות המורים איימה כי "ככל שלא תפעלו כאמור, נאלץ לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו לרבות אמצעים ארגוניים על כל המשתמע מכך".
בעקבות האיומים של בן דויד, אתמול שיגרה נגר מכתב חדש למנהלים ובו כתבה כי נפלה טעות בהודעה הקודמת. "שנת הלימודים תשפ"ב תיפתח כסדרה כבכל שנה", נכתב.