3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
ניסנקורן ומנדלבליט
(צילום: עמית שאבי)
הקבינט המדיני ביטחוני קיבל היום (יום ד') את הצעתו של שר הביטחון בני גנץ, לפיה מעתה ישראל לא תאפשר החזרת גופות מחבלים כלל. אך למרות שההחלטה עברה בקבינט, לא כל השרים תמכו בה. שר המשפטים אבי ניסנקורן היה היחיד שנמנע בהצבעה, וזאת בעקבות הסתייגות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שגרס כי החלטה גורפת על אי החזרת גופות בעייתית ויהיה קשה להגן עליה בבג"ץ.
מנדלבליט תמך בדעתו של מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה ירון בלום, שחשב שהרחבת המדיניות של אי החזרת הגופות תקשה לשכנע את בית המשפט לאשר את אי החזרת גופות מחבלי החמאס שנדרשת כקלף במשא ומתן על שחרור השבויים והנעדרים.
גם השב"כ הביע הסתייגות מהרחבת המדיניות והציג בדיון עמדה שאין אינדיקציות לפיהן אי החזרת גופות גורמת להרתעה מפני פיגועים או שתקדם את המשא ומתן על החזרת השבויים והנעדרים. הצבא, לעומת זאת, תמך בהצעת גנץ וגרס שהיא דווקא תסייע למשא ומתן להחזרת השבויים.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ בקריה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
מטרת המהלך - קלף מיקוח נוסף מול חמאס
ההחלטה נוגעת למחבלים שיצאו מיהודה ושומרון וגם למחבלים שיצאו מרצועת עזה. במקרה שמדובר באירוע של מפגע בודד, תתקבל החלטה ספציפית בתיאום בין הדרג הצבאי לדרג המדיני.
גנץ עקץ בדיון את שרי הביטחון לשעבר, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ואמר: "מאז שההחלטה על אי החזרת גופות מחבלי חמאס התקבלה ב-2015, לא תמיד זה נאכף באדיקות ואני רוצה יותר לאכוף את זה". ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בעמדת גנץ.
בסוף חודש יוני הורה גנץ לצה"ל להאיץ את מלאכת איתור גופות של מחבלים המוחזקים בידי ישראל, אך מקום קבורתם לא נודע. מדובר בכמה עשרות גופות מחבלים, מטרת המהלך היא להחזיק בקלף מיקוח נוסף מול חמאס. הצעתו של ראש הממשלה החליפי באה על רקע עתירות לבג"ץ בדרישה מישראל להחזיר לפלסטינים גופות. הקבינט נדרש למעשה להחליט על מדיניות בנושא.
השר גנץ ביקש לקדם את העניין כבר בחודש יוני. הוא הסביר: "מאז כניסתי למשרד הביטחון, הוריתי לייצר חבילת הרתעה נרחבת, שבמסגרתה הנחיתי שלא לשחרר גופות מחבלים, להכריז ולחלט כספים של ארגוני טרור ולהעצים את התקיפות והתגובות לכל הפרה של השקט, בכל אחת מהגזרות".
הוא רמז כי הצעד יסייע בין היתר להשבת השבויים והנעדרים. "אי-החזרת גופות מחבלים היא חלק מהמחויבות שלנו לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, וכמובן להשיב את הבנים הביתה. אני מציע לאויבנו שיבינו ויפנימו היטב את המסר".