מגפת הקורונה עודנה משתוללת, ההצבעה המוקדמת בבחירות לנשיאות בעיצומה, אבל עונת ההוריקנים העמוסה מסרבת לגווע: סופת הוריקן נוספת, השישית במספר שפוגעת השנה בחופי ארה"ב, הכתה אמש (ד') בלואיזיאנה שבדרומה, עם רוחות עוצמתיות הקרובות מאוד לזו של הוריקן בדרגה 3 מתוך 5, דרגה הנחשבת להרסנית. לפחות אדם אחד, גבר בן 55, מת כתוצאה מההוריקן.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
6 צפייה בגלריה
סופה הוריקן זטא ב מי מפרץ מקסיקו בדרך ל ארה"ב
סופה הוריקן זטא ב מי מפרץ מקסיקו בדרך ל ארה"ב
"זטא" בתמונה מהלוויין. חמש סופות טרופיות או הוריקנים כבר פגעו השנה בלואיזיאנה
(צילום: AFP)
הסופה "זטא", שכונתה על שם האות השישית באלפבית היווני אחרי שכל שאר השמות ברשימת השמות המתוכננים לעונה הנוכחית כבר נוצלו (וכך גם חמש האותיות שלפניה באלפבית היווני), הכתה בחופי לואיזיאנה באזור שכבר נפגע מכמה סופות טרופיות השנה, בעיירה קוקודריי. לפני הפגיעה ביבשה רוחותיה נעו במהירות של 175 קמ"ש. אם הן היו מהירות יותר ב-1.5 קמ"ש בלבד, אזי היא הייתה מוגדרת הוריקן בדרגה 3 ולא 2.
במרכז ההוריקנים הלאומי של ארה"ב הזהירו כי הסופה עלולה להביא עמה הצפות בגובה של 2.4 מטרים. לואיזיאנה וגם אלבמה הכריזו שתיהן על מצב חירום בעקבות הסופה, וממשל טראמפ אישר העברת תקציבים פדרליים כדי לסייע להן.
המסלול של זטא מביא אותה מעל ניו אורלינס, העיר שנפגעה קשות בהצפות הענק שגרמה הוריקן קתרינה ב-2005. הרשויות בעיר השביתו את שירותי התחבורה וקראו לתושבים שמתגוררים מחוץ למערך הסכרים המקיף אותה ומגן עליה מפני הצפות לעזוב את ביתם ולעבור למקומות גבוהים יותר.
6 צפייה בגלריה
ממגנים חנויות ב ניו אורלינס ב ארה"ב לקראת סופה הוריקן זטא
ממגנים חנויות ב ניו אורלינס ב ארה"ב לקראת סופה הוריקן זטא
ממגנים חנויות בניו אורלינס. המשאבות יעבדו?
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
כוננות לקראת סופה הוריקן זטא ב לואיזיאנה ארה"ב
כוננות לקראת סופה הוריקן זטא ב לואיזיאנה ארה"ב
נערכים לפגיעת הסופה בלואיזיאנה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
כוננות לקראת סופה הוריקן זטא ב מיסיסיפי ארה"ב
כוננות לקראת סופה הוריקן זטא ב מיסיסיפי ארה"ב
מכינים שקי חול במיסיסיפי
(צילום: EPA)
לפני פגיעת הסופה ביבשה הודיעו הרשויות בניו אורלינס כי אחת הטורבינות המייצרות את החשמל המפעיל את מערכת המשאבות המיושנת של העיר התקלקלה ביום ראשון, ולדברי הרשויות לא הייתה אפשרות לתקן את התקלה במהירות. הרשויות בעיר ציינו כי יש כעת מספיק חשמל כדי להפעיל את המשאבות גם בלי אותה טורבינה שהתקלקלה, אך לא אם אחת נוספת תשתבש. בעיר אמרו כי הם בוחנים תוכניות מגירה למקרה חירום שכזה, וביצוע תיקונים מהירים במידת הצורך.
למרות שהרשויות קראו לתושבים לנקוט אמצעי זהירות ולהכין לעצמם מקומות מקלט, ברחובות ניו אורלינס ניתן היה למצוא לפני פגיעת הסופה תושבים שנוהגים כרגיל. חלק מבעלי העסקים מיגנו את חנויותיהם, ועובד אחד בחנות עוגיות, שמיגן את חלונותיה, סיפר: "השנה הזאת הסופות הגיעו אחת אחרי השנייה. ניו אורלינס התחמקה מהן, אבל סוף סוף הן החליטו להגיע".
זטא היא הסופה החמישית שפוגעת השנה בלואיזיאנה, אחרי קריסטובל, מרקו, לורה ודלתא. חלקן לא הוגדו כהוריקנים אלא רק כסופות טרופיות, אך גם הללו עלולות לגרום נזקים. הוריקן לורה, שפגעה בלואיזיאנה באוגוסט, גרמה אז למותם של 27 בני אדם.
6 צפייה בגלריה
נזקי הסופה
נזקי הסופה
נזקי הסופה לורה בלואיזיאנה, באוגוסט
(צילום: AP)

עונת ההוריקנים הנוכחית באוקיינוס האטלנטי, כאמור, היא אחת מהעונות העמוסות ביותר בהיסטוריה המתועדת. לרוב, בעונה אחת ישנן כ-12 סופות שזוכות לשם, אך זטא היא כבר הסופה ה-27 שמקבלת שם העונה. זוהי העונה השנייה אי-פעם, אחרי העונה של 2005, שנגמרים בה השמות המתוכננים מראש לסופות ונאלצים להשתמש לפיכך בשמות לפי סדר האלפבית היווני.
זטא היא גם הסופה ה-11 במספר שקיבלה שם ופוגעת השנה בארה"ב, שיא חדש. השיא כבר נשבר למעשה העונה, כאשר הקודם – תשע סופות בעונה אחת – נרשם ב-1916. יחד עם זטא, שש סופות שהוגדרו כהוריקנים פגעו השנה בארה"ב.
"אני מותשת פיזית ומנטלית", אמרה יולנדה לוקט מלייק צ'ארלס שבלואיזיאנה. היא ועוד 3,600 מתושבי העיירה שנפגעה קשות בהוריקן לורה באוגוסט ברחו משם, ורבים מהם לא חזרו לבתיהם ההרוסים. לוקט שוהה כעת במלון בניו אורלינס, ונאלצת להתגונן פעם נוספת מפני סופת הוריקן.
העונה ההיסטורית הזו, אף שלא חוללה עד כה אסונות קשים ביותר כמו עונות קודמות בעבר, לצד שריפות הענק בקליפורניה ובמערב ארה"ב, הגבירה בחודשים האחרונים את השיח סביב ההשפעות של שינויי האקלים. עם זאת, סוגיה זו עדיין אינה עומדת בראש סדר היום בבחירות בארה"ב.
פורסם לראשונה: 23:56, 28.10.20