נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' אריאל פורת הודיע ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יוסף טייב כי אין בכוונת המוסד האקדמי לפטר את ד"ר ענת מטר, מרצה בכירה בחוג לפילוסופיה, לאחר שספדה בפוסט בפייסבוק למחבל וליד דקה, אחד מרוצחי החייל משה תמם בשנת 1984.
3 צפייה בגלריה
וליד דקה וענת מטר
וליד דקה וענת מטר
ד"ר ענת מטר והמחבל וליד דקה
(צילום: ויקיפדיה/ג'ון היימן)
"אכן רצח נורא ומזעזע", ציין פרופ' פורת במכתב חריף ששיגר לח"כ טייב, "הנהלת האוניברסיטה גינתה את התנהלותה של ד"ר מטר. עם זאת, היא לא עשתה כל פעולה בלתי חוקית, ואין לנו על כן כל כוונה לפטר אותה. בניסוח אחר: על פי החוק במדינת ישראל, חופש הביטוי מגן גם על התבטאויות מקוממות, כואבות וחסרות רגישות, בין אם הדבר מוצא חן בעיניך ובין אם לא".
פרופ' פורת תקף את ח"כ טייב על כך שזימן אותו להופיע מחר בפני ועדת החינוך של הכנסת לדיון ב"הסתה בקמפוסים" - והאשים אותו בנקמנות באקדמיה. "הרשה לי לתקן אותך: החל מ-7 לאוקטובר הקמפוס של אוניברסיטת תל אביב, ולמיטב ידיעתי גם של האוניברסיטאות האחרות, רגוע באופן מיוחד במינו. מקרי הסתה בודדים שקרו ממש ב-7 לאוקטובר טופלו מיידית", כתב פרופ' פורת.
"לשמחתנו, החששות שהיו לרבים מאיתנו ממתחים בין יהודים לערבים שעלולים חס וחלילה להתפתח לפעילות אלימה לא התממשו, בין היתר בשל צעדים רבים שנקטנו כדי להקדים את פני הרעה. לכן, דבריך על הסתה כביכול בקמפוס הם עצמם הסתה מרושעת ומסוכנת. מקנן בי חשש שהסתה זו אינה מקרית", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
פרופ' אריאל פורת, ח"כ יוסף טייב
פרופ' אריאל פורת, ח"כ יוסף טייב
פרופ' פורת וח"כ טייב
(צילום: באדיבות אוניברסיטת תל אביב, שלו שלום)
עוד כתב: "אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה נוראה. היא גובה מאיתנו מחיר דמים כבד. חיילינו נהרגים בשדה הקרב, אלפי פצועים מאושפזים בבתי החולים, עשרות אלפי מפונים הם פליטים בארצם, ו-133 חטופים וחטופות עדיין מוחזקים בתת-תנאים בעזה. מי באמת יודע כמה מהם עדיין בחיים. מדינתנו מבודדת בזירה הבינלאומית כפי שלא הייתה מעולם. יותר ויותר מאזרחי מדינת ישראל רואים בקואליציה שאתה חלק ממנה אחראית לאסון הנורא ביותר שקרה לעם היהודי בארצו, והמדינה בוערת בהפגנות נגד הממשלה, ההופכות להיות אלימות ומסוכנות יותר ויותר".
פרופ' פורת ציין את העובדה כי הכנסת, כידוע, בפגרה: "אינך מתבייש לזמן דיון בכנסת על פוסט חסר חשיבות, של מרצה אחת ויחידה, המייצגת את עצמה בלבד? אינך רואה את האבסורד שבדבר? אפילו התלקחות מלחמה עם איראן לא הביאה אותך לבטל את הפגישה".
פרופ' פורת האשים את ח"כ טייב בחוסר אחריות ובניסיון נוסף לדבריו להחליש את האקדמיה הישראלית, שמרבית חבריה מחו נגד המהפכה המשפטית שהובילה הממשלה. "אתה חלק ממסע נקמה המתנהל נגדנו זה זמן. אתה עצמך התחלת ברדיפתה של האקדמיה לפני כמה שבועות, כשניסית לאלץ אותנו להקל באופן מופרך בדרישות האקדמיות מחיילי המילואים שלנו", כתב פרופ' פורת. "הוסבר לך חזור והסבר שאתה פוגע בראש ובראשונה בחיילים, שהרי התעודות הפגומות שיקבלו בגללך יקשו עליהם למצוא מקומות עבודה, אך אטמת את אוזניך ואת לבבך. הפגיעה באקדמיה הייתה כל כך חשובה בעיניך, שאפילו את טובת חיילינו היית מוכן להקריב לשם כך".
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
גינתה - אך לא תפטר. אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
הוא הבהיר כי לא ינכח בדיון שיתקיים מחר בכנסת. "לא אגיע לישיבה השערורייתית והלא לגיטימית שזימנת, קודם כל כי איני בארץ. כמו נשיאים של אוניברסיטאות אחרות, אני עוסק בגיוס תרומות כדי לסייע בראש ובראשונה לחיילי המילואים שלנו, לתלמידינו, שלהם אנחנו חייבים כל כך הרבה. טוב היה אם גם אתה היית מנסה לעזור להם באמת, במעשים, ולא בסיסמאות פופוליסטיות, נבובות וריקות מתוכן. ואם אינך עושה זאת, לפחות אל תעמוד בדרכנו. אני קורא לך בזאת לחזור בך מן ההסתה הפרועה נגד האוניברסיטה שבראשה אני עומד. אני מחכה להתנצלות ממך. מודה ועוזב ירוחם".
בפוסט שכתבה ד"ר מטר, ספדה המרצה: "היה שלום חבר יקר ואהוב. היית ותהיה מקור השראה אינסופי. הלב איתכן, סנאא ומילאד. עם אסעד וכל המשפחה. ועם העם הפלסטיני כולו שאיבד היום אחד מבניו המעולים ביותר". בפוסט נוסף כינתה אותו "האינטלקטואל, החבר, אציל הנפש".
דבריה עוררו תרעומת בקרב סטודנטים רבים, שקראו להנהלת האוניברסיטה לפטר את המרצה: "אין קשר לימין/שמאל, ביבי/לא ביבי, יהודי/ערבי/דרוזי/נוצרי/צ'רקסי/וואטאבר, זו קריאה לכל מי שמסכים שהערצה בפומבי של אדם אשר נודע ברצח על רקע אתני היא הסתה איומה החורגת הרחק מגבולות חופש הביטוי", כתבו הסטודנטים.