סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב דורשים לפטר את ד"ר ענת מטר, מרצה בכירה בחוג לפילוסופיה, בעקבות הספד שפרסמה בפייסבוק למחבל וליד דקה, אחד מרוצחי החייל משה תמם בשנת 1984. ל-ynet נודע כי המשטרה החליטה לבחון אפשרות לפתיחה בחקירה בחשד לתמיכה במעשה טרור, אולם כדי לפתוח בחקירה נגד המרצה נדרש לקבל את אישור הפרקליטות.
3 צפייה בגלריה
ענת מטר
ענת מטר
ד"ר ענת מטר
(צילום: ויקיפדיה / ג'ון היימן. שימוש לפי Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)
"היה שלום חבר יקר ואהוב. היית ותהיה מקור השראה אינסופי", כתבה המרצה על דקה – מהאסירים הביטחוניים הוותיקים בכלא הישראלי – שמת ביום ראשון בגיל 62 אחרי שחלה בסרטן. "הלב איתכן, סנאא ומילאד. עם אסעד וכל המשפחה. ועם העם הפלסטיני כולו שאיבד היום אחד מבניו המעולים ביותר". בפוסט נוסף כינתה אותו "האינטלקטואל, החבר, אציל הנפש".
דבריה עוררו תרעומת בקרב סטודנטים רבים, שקראו להנהלת האוניברסיטה לפטר אותה והודיעו שיקיימו מחר (חמישי) הפגנת מחאה בכיכר אנטין ."אין קשר לימין/שמאל, ביבי/לא ביבי, יהודי/ערבי/דרוזי/נוצרי/צ'רקסי/וואטאבר, זו קריאה לכל מי שמסכים שהערצה בפומבי של אדם אשר נודע ברצח על רקע אתני היא הסתה איומה שחורגת הרחק מגבולות חופש הביטוי", כתבו הסטודנטים.
אחת מהם, תמר כהן, אמרה כי היא וחבריה הזדעזעו מהפוסט שפרסמה ד"ר מטר וכי עבורה מדובר ב"קש ששבר את גב הגמל", כיוון שהיו לה התבטאויות קודמות נגד מדינת ישראל בפייסבוק ובראיונות בערוצים בינלאומיים. "בתור סטודנטית, היה לי כל-כך כואב ומפחיד לראות את ההתבטאות של ד"ר ענת מטר. לדעת שבמוסד האקדמי שאני לומדת בו, שאמור להיות נאור ודמוקרטי, יש מרצה שתומכת באופן גלוי ברוצח – גורם לי להרגיש פחות בטוחה באוניברסיטה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ענת מטר מרצה לחוג לפילוסופיה ופעילת שמאל תומכת במחבלים
ד"ר ענת מטר מרצה לחוג לפילוסופיה ופעילת שמאל תומכת במחבלים
הפוסט שפרסמה מטר בפייסבוק
(צילום: מתוך הפייסבוק של ד"ר ענת מטר)
היא הביעה אכזבה מהתנהלות המוסד האקדמי: "אחרי שד"ר מטר כבר התבטאה בעבר בצורות כאלו, לדעת שהיא ממשיכה להתבטא בצורה קיצונית בתור סגל במיוחד בתקופה הזאת, זה מרתיח וחסר רגישות. יש המון סטודנטים במילואים שנלחמים עכשיו בשביל שהיא תוכל להמשיך להרצות, בשביל שאנחנו נמשיך ללמוד".
כהן הוסיפה: "זה לא עניין של ימין או שמאל – כולנו נפגענו מ-7 באוקטובר. אזרחים ישראלים מכל המגזרים וגם אזרחים זרים. בין הקורבנות גם סטודנטים באוניברסיטה שנרצחו. אני מאוד מקווה שהאוניברסיטה תטפל במקרה הזה בהקדם, ושהוא לא יסתיים בנזיפה. אני לא מרגישה בטוחה עם מרצה שמתבטאת ככה בפרהסיה".
מארגון הימין "בצלמו" מסרו כי יגישו נגד המרצה תלונה לאוניברסיטה על הפרת כללי המשמעת, וגם תלונה במשטרה על הפרת חוק הטרור. "מי שעצוב שמת מחבל, מקומו האידיאולוגי והמציאותי עם המחבל", אמרו בארגון. "אחרי 7 באוקטובר כל מי שחבר לאויב הוא כמו אויב וחייב לשלם על זה מחיר כבד ביותר. אנחנו לא נשתוק מול אף מסית גם אם בטעות הוא מכונה ד"ר או פרופסור".
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
הסטודנטים יפגינו ביום חמישי. אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
מתן ג'רפי מתנועת הימין "אם תרצו" הביע גם הוא זעם על ההספד של המרצה למחבל: "איזה מסר בדיוק מעבירה השתיקה של נשיא האוניברסיטה לנוכח האמירה החמורה הזו? אנו דורשים להפסיק לאלתר את עבודתה של הגברת מטר באוניברסיטת תל אביב".
מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "אוניברסיטת תל אביב מגנה ומוקיעה מכל וכל את דבריה של ענת מטר. מדובר בהתבטאות פרטית שלא במסגרת האקדמית. הדברים ייבחנו בהמשך בהתבסס על מדיניות האוניברסיטה בעניין חופש הביטוי".
הסערה הנוכחית מצטרפת לזו שפרצה בעקבות התבטאויותיה של פרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן, מרצה מהאוניברסיטה העברית שהושעתה לאחר שפרסמה עצומה שבה האשימה את ישראל בביצוע רצח עם בעזה. ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, המליץ לאחרונה לפרקליטות לאשר פתיחה בחקירה פלילית נגד שלהוב-קיבורקיאן בחשד להסתה.