3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
זלנסקי ונתניהו
(צילום: שאול גולן, רויטרס)
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי על המשך הסיוע הישראלי לאוקראינה, לרבות לפליטים השוהים בארץ, ועל המשך קידום העזרה בפיתוח מערכות הגנה אזרחיות - והעלה את הצורך להבטיח ככל האפשר את הגעת המתפללים לאומן השנה "במטרה להבטיח את חופש הפולחן".
שר ירושלים ומסורת ישראל הודה לנתניהו על ההיענות לפנייתו בדבר השיחה עם זלנסקי, וציין: "מדובר במהלך חשוב לשיפור היחסים בין המדינות והעמים. אני מברך את נתניהו על התגייסותו למאמץ לסייע בהסדרת נסיעתם של עשרות האלפים לאומן לתפילות ראש השנה, שתמנע בעזרת השם משבר המוניטרי בגבולות אוקראינה". הוא הוסיף: "תודות לפעילות המשותפת עם שר החוץ אלי כהן, אנו מקווים שנצליח להקל את המעבר דרך מולדובה, פולין והונגריה, שעימן הגענו להסדרים בפעילות הגבולות".
3 צפייה בגלריה
גבול בלארוס אוקראינה
גבול בלארוס אוקראינה
חסידים בגבול בלארוס-אוקראינה. ארכיון
(צילום: AFP)
אתמול אמר פקיד אוקראיני בכיר כי נתניהו הוא זה שיזם את השיחה עם זלנסקי, ככל הנראה בשל הלחץ של החרדים בישראל ומכתבו של פרוש, שקרא להתערבותו הדחופה כדי להבטיח את הגעתם של חסידים לאומן בראש השנה. "בהיעדר שינוי בשיח, לא אצליח לבצע את המשימה שהוטלה עליי - והכישלון יירשם על שם הממשלה", ציין פרוש במכתב ששיגר לנתניהו ביום שני האחרון.
מדובר בשיחת הטלפון הראשונה בין נתניהו לזלנסקי זה תשעה חודשים, על רקע תסכול רב וכעס מהצד האוקראיני על ממשלת ישראל. האוקראינים מאוכזבים מכך שנתניהו הוא המנהיג המערבי היחיד מלבד ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן שלא הגיע לביקור בקייב.
בכירים אוקראינים ציינו כי הטיעון הישראלי שלפיו נתניהו לא מגיע מסיבות ביטחוניות "לא מחזיק מים", בהתחשב בכך שכל מנהיגי העולם החופשי עשו כן - כולל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. האוקראינים כועסים על ישראל בשל מה שהגדירו כ"אי-מילוי ההתחייבויות של שר החוץ כהן בביקורו בקייב", אי-אספקת מערכות הגנה, היחס לאזרחים המגיעים לנתב"ג - וגירוש אלפים מהם מהארץ.
3 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
"מהלך חשוב לשיפור היחסים בין המדינות והעמים". פרוש
(צילום: עמית שאבי)
לפני כיומיים, בצל המתיחות הדיפלומטית עם קייב ואיומיה לבטל את הפטור מוויזה לישראלים, רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה על הקלות בטיפול באזרחי אוקראינה המגיעים לנתב"ג. שר הפנים משה ארבל החליט להאריך את תוקף האשרה של אוקראינים השוהים בישראל ואין באפשרותם לחזור עד 31 בינואר 2024.
כאמור, המסמך של רשות האוכלוסין וההגירה הגיע יממה לאחר שאוקראינה הבהירה לממשלת ישראל שהיא מצפה להדדיות ביחס לאזרחים הנכנסים - כפי שישראל מעוניינת שאוקראינה תדאג למבקרים שיגיעו בראש השנה לאומן, כך אוקראינה מצפה שישראל תפסיק לגרש את אזרחיה המגיעים אליה.