2 צפייה בגלריה
צמיד בידוד אכיפה אלקטרונית קורונה
צמיד בידוד אכיפה אלקטרונית קורונה
הצמיד שיוצע לנוסעים
(צילום: אורנה שרגא)
ינחתו בנתב"ג ויבחרו: מלונית או צמיד אלקטרוני. בישיבה מקצועית שנערכה היום (חמישי) במשרד הבריאות הוחלט כי הטיסה הראשונה שתשתתף בפיילוט הצמידים האלקטרוניים לצורך איכון הבידוד תהיה טיסת ארקיע 232 ביום שני הקרוב מפרנקפורט שבגרמניה, טיסה שאמורה לנחות בארץ בשעה 16:35. בנוסף הוחלט כי בניגוד לכוונה הראשונית, הצמיד יוצע להם כחלופה לבידוד בנמל התעופה במקום במלונית לאחר קבלת תוצאה שלילית.
לאחר ירידתם של הנוסעים מהמטוס ולאחר שייקבע להם בידוד במלונית, תוצע להם האפשרות לבחור בצמיד האלקטרוני, במקום לשהות במלונית. בשלב הראשון ישתתפו בפיילוט מעורר המחלוקת רק כמאה נוסעים. הרחבתו מצריכה מהלך חקיקתי שבשלב זה לא ברור מתי בדיוק ייצא לפועל, אבל לפי התכנון הפיילוט אמור להתרחב בהמשך ל-1,000 צמידים.
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
סגן שר הבריאות יואב קיש
(צילום: ליהי קרופניק )

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש מרכז את המהלך מטעם המשרד. "מי שיבחר במקום בידוד במלונית ללכת לבידוד ביתי מאוכן יוכל לעשות זאת כבר משדה התעופה, שם יקבל את הצמיד וייסע ישר לביתו", הסביר קיש. "כל האירוע הוא לבחירה בלבד וישמש ככלי לפתיחת השמיים במדינת ישראל. המטרה של הפיילוט היא לייצר מתווה מקל לאזרחי ישראל שיאפשר לנו לפתוח שוב את השמיים, ולהחזיר את הישראלים שרוצים לשוב ארצה".
אתמול אישרה ועדת החוקה את חזרת חובת הבידוד במלוניות לחוזרים לישראל מכל המדינות עד 2 במרץ - לאחר שחובה זו פגה בלילה שבין שני לשלישי, ומאז ישראלים רבים שנחתו בנתב"ג חזרו היישר לביתם.
באותו דיון של ועדת חוקה התברר שהמשטרה כלל לא רוצה להיות אחראית על צמידי המעקב - אך מסתמן שהיא זו שתוזעק בכל פעם שתופיע התרעה על מפירי בידוד. בשל כך, משרד הבריאות החליט לתקשר עם חברה חיצונית, חברת-בת של אלקטרה, שתריץ את הפיילוט. לחברה יש 1,000 צמידים זמינים שיחולקו יחד עם מכשיר טלפון חכם לכל ישראלי שיחזור לארץ. בינתיים, משרד הבריאות בוחן פתרונות טכנולוגיים נוספים כמו איכוני טלפונים, ושוקל גם להיעזר בשב"כ.
גל שגב, מנהלת השיווק של חברת סופרקום שתספק את הצמידים, אמרה ל-ynet: "המערכת כוללת שלושה מרכיבים - צמיד אלקטרוני שאדם בבידוד נושא על גופו, סמארטפון ייעודי לצורך הבידוד ותג. בשלב הראשון זה מיועד ל-100 יחידות. אנחנו מדברים כרגע רק על פיילוט, אבל התבקשנו לספק יותר".
בתוך כך 70 עולים חדשים מאוקראינה שהיו אמורים להמריא הבוקר בטיסת ישראייר לישראל תקועים בנמל התעופה בקייב מכיוון שרשויות התעופה לא מאשרות למטוס ישראייר לנחות באוקראינה, ולכן הוא טרם המריא מישראל. לחברת התעופה הישראלית נאמר כי לא יאשרו את הטיסה אם מדינת ישראל לא תאפשר "הדדיות" - כלומר שגם מטוסים אוקראינים יוכלו להטיס נוסעים לישראל וממנה.
השתתף בהכנת הכתבה: איתי בלומנטל