2 צפייה בגלריה
יפעת תומר ירושלמי ואורלי מרקמן
יפעת תומר ירושלמי ואורלי מרקמן
יפעת תומר ירושלמי (מימין) ואורלי מרקמן
(צילום: דובר צה"ל)
הוועדה לבחירת שופטים צבאיים בראשות שר הביטחון בני גנץ בחרה בתת-אלוף אורלי מרקמן לתפקיד נשיאת בית הדין הצבאי לערעורים - ובכך הפכה מרקמן לאישה השלישית בתולדות צה"ל בדרגת אלוף. בעקבות המינוי, לראשונה בהיסטוריה יכהנו בצה"ל שתי אלופות במקביל - כשלצד מרקמן כבר מכהנת יפעת תומר ירושלמי כפרקליטה הצבאית הראשית.
מרקמן, שמכהנת כיום כמשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים, מילאה בעבר שורה של תפקידים ביחידת בתי הדין הצבאיים, בהם נשיאת בתי דין צבאיים מחוזיים ובית הדין המיוחד. למרקמן תואר שני מאוניברסיטת תל אביב, היא נשואה לגלעד ואם לארבעה. בתפקידה תחליף את אלוף דורון פיילס, שמכהן כנשיא בית הדין הצבאי לערעורים בחמש השנים האחרונות. מינויה לתפקיד יתקיים במעמד נשיא המדינה במועד שיקבע בהמשך.
2 צפייה בגלריה
הוועדה לבחירת שופטים צבאיים צה"ל צבא
הוועדה לבחירת שופטים צבאיים צה"ל צבא
"נפעל להגדיל את היקף הקצינות הבכירות בצה"ל". הדיון בוועדה
(צילום: טל עוז, דוברות משרד הביטחון)
לדברי גנץ, "החלטת הוועדה נסמכת על יכולותיה המקצועיות של אורלי לאורך שנים, והיא האדם הנכון לתפקיד הרגיש והחשוב הזה. אני גאה בכך שעוד אישה נכנסת לפורום מטכ"ל, ובטוח שהיא לא תהיה האחרונה. נמשיך לקדם נשים בכלל התפקידים, ובכלל המערכים בצה"ל - קודם כל כי זהו צורך ביטחוני ראשון במעלה, שמשפר את איכותו של צה"ל ומגדיל את היצע כוח האדם האיכותי העומד לרשותו".
בראש הוועדה שבחרה את מרקמן עומד, כאמור, גנץ - וחברים בה שר המשפטים גדעון סער, הרמטכ"ל אביב כוכבי, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה שלה ניל הנדל וחברים נוספים. מלבד מרקמן, הוועדה בחרה גם באלוף-משנה מאיה גולדשמידט לתפקיד שופטת בית הדין הצבאי לערעורים. גולדשמידט מונתה בשנת 2009 לשופטת בבית הדין הצבאי המחוזי, ומשנת 2019 מכהנת כנשיאת בית הדין הצבאי המחוזי דרום וזרוע היבשה.
הרמטכ"ל, אביב כוכבי, מסר כי "אני מברך על המינויים הראויים והחשובים של אורלי ומאיה לתפקידים מרכזיים ורגישים בצה"ל. אורלי תהיה לאלופה השלישית בצה"ל, ובכך לראשונה פורום המטה הכללי יכלול שתי אלופות - הישג משמעותי וחשוב. עלינו להתמיד במגמת העלייה שחלה בחמש השנים האחרונות בהיקף הקצינות הבכירות בצה"ל, ונפעל להגדיל אותו כל העת. צה"ל פועל לשימור מגמות אלה בסדיר, בקבע ובמילואים ולמצות את תרומתן העצומה וכישוריהן הייחודים של נשים בכל יחידות צה"ל".
לצד מינויי השופטות, הוועדה אימצה את ההצעה לתקן את הכללים לגבי סדרי עבודתה בנוגע לסודיות דיוני הוועדה ולהשוותם לכללים החלים בעניין זה בוועדה לבחירת שופטים במערכת הכללית. בעקבות ההחלטה, פרוטוקולים של דיוני הוועדה, שאינם עוסקים במועמדים או בעניינים אישיים, לא יהיו סודיים - אלא אם החליטה הוועדה אחרת.