ראש אמ"ן לשעבר אלוף (במיל') תמיר הימן אמר בריאיון לאולפן ynet כי התמונה מחקירתו של באסם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי בגדה שנעצר אמש (יום ב'), פורסמה כדי "להקטין את גובה הלהבות ולהוריד מהעץ את מי שנדרש לרדת, לאחר שככל הנראה רצה לנקום את מותו".
הימן הסביר כי "בלילה בעת המעצר יצאו תמונות של דם ושמועות על סיכול, מה גם שבאמת נהרג אחד הפעילים היותר זוטרים. המכלול הזה יצר תמונה של סיכול מפקד בכיר בג'יהאד האיסלאמי, מה שלהערכתי הוביל למתיחות שאנחנו רואים. פרסום התמונה של הבכיר כאשר הוא נראה פצוע אבל בריא, זה צעד חכם מאוד".
2 צפייה בגלריה
באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
"פרסום התמונה הוא דבר ראוי ונכון". א-סעדי בחקירה
הוא העריך כי ניתן למנוע הסלמה בעקבות המעצר והרג הפעיל הזוטר. "בעבר התחייב הג'יהאד האיסלאמי שהמשך הפעילות ההתקפית לסיכול תשתית הטרור בג'נין תוביל לתגובה, בפעם האחרונה שנהרגו פעיליו הוא לא הגיב. לפני כן הוא הגיב, זה היה בסמוך לביקורו של ביידן, והפעם הזאת יש הרוג אחד. להערכתי זה לא גובה התגובה הנדרש להרג זוטר ויכול להיות שעוד ניתן להוציא את הנפץ מתוך הדינמיקה שהתחוללה", אמר הימן.
לדבריו, "יש כאן משהו יותר נפיץ, משום שהשחקן הנוסף, חמאס, שלהערכתי אין לו אינטרס כרגע להבעיר את הזירה, יתקשה להישאר מנגד לו הג'יהאד האיסלאמי יפרוץ קדימה ויבצע פיגוע שיחייב תגובה שלנו. כלומר אני רואה תרחיש שמתגלגל, היערכות כלשהי לירי נ"ט, צליפה, שמתרחש ברצועת עזה, שמוביל לירי ואז תגובה שלנו ואז חמאס נדרש לעניין וקשה לו להשתלט אז הוא מצטרף. זה קרה כבר בעבר. אבל זה דבר שאפשר למנוע".

זה התרחיש הסביר ביותר, שלא תהיה הסלמה? "תלוי עד איזה גובה הם דרכו את המערכת, לפעמים יש לשטח כוח יותר חזק ונוצרת תנופה מסוימת שקשה לעצור אותה. אז לו במהלך הלילה התחממו שם האירועים ודחפו את כולם וכבר נערכו, יהיה קשה, ייקח יותר זמן להפיג את המתיחות ולקרר את האווירה. פרסום התמונה הוא דבר ראוי ונכון".
המצב לא דומה למה שהיה אחרי חיסול בהא אבו אל-עטא בעזה ובשומר החומות. "חד משמעית לא. שומר חומות התחיל בגלל מתיחות של חודש בירושלים, עם קריאה להנהגת חמאס לנקוט מעשה סביב מתח שהצטבר במשך חודש שלם, עם הרבה מאוד דברים מנגד שלא נפרט אותם עכשיו כדי לא להלאות את הציבור, אבל התלכדו לכדי סערה מושלמת באותו יום שני בבוקר. בבהא אבו אל-עטא, היה סיכול ממוקד של אחד המפקדים הטקטיים הנערצים של הג'יהאד האיסלאמי, מתוך כוונה מכוונת לסכל אותו, זה לחלוטין לא דומה למה שאנחנו רואים פה עכשיו".
2 צפייה בגלריה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
תגבור כוחות צה"ל בעוטף עזה
מעצרו של א-סעדי בוצע במהלך הלילה על-ידי מסתערבי משמר הגבול באיו"ש ולוחמי סיירת נח"ל לווה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי. במהלך הפעילות נתפסו גם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדח, מחסניות וכדורי M-16, וכן כסף מזומן רב.
ראש הממשלה יאיר לפיד כינס הערכת מצב בעקבות מעצרו של א-סעדי וסגירת הכבישים המרכזיים בדרום לצד ביטול את תנועת הרכבות באזור אשקלון מחשש לירי נ"ט מכיוון עזה כתגובה.
א-סעדי התנגד לפי צה"ל למעצר, ונפצע באורח קל מכלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות. "עם כניסת הלוחמים לג'נין נפתחה אש חיה של כמה מחבלים לעבר הלוחמים שהגיבו בירי חי, זוהו כמה פגיעות במחבלים חמושים", נמסר בהודעה משותפת של דוברות המשטרה ודובר צה"ל. יחד עם א-סעדי נעצר גם חתנו אשרף ג'דע. נמסר כי שניהם חשודים בפעילות טרור, וכי הם נעצרו בהכוונה של שב"כ.
הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי איימה לנקום בישראל בעקבות המעצרים של פעיליה. "אנו מודיעים על כוננות והעלאת המוכנות בקרב לוחמינו והיחידות הלוחמות בתגובה לתוקפנות נגד המפקד הבכיר, שייח בסאם א-סעדי ומשפחתו", מסרו בארגון הטרור. "מזהירים את ישראל מפגיעה בחייו של א-סעדי, ומוכנים להגיב על התוקפנות בכוח אם לא תיפסק".