המתיחות בין שר המשפטים לשופטי בית המשפט העליון נראתה בבירור בכינוס הוועדה לבחירת שופטים - והציטוטים מתוך הדיון מבהירים זאת היטב. "אני מרגיש כאן כמו עציץ", אמר שופט עליון יצחק עמית לחברים שדנו בבחירת שופטים לעליון ובבחירת נשיא קבוע, שאמור היה להיות עמית עצמו.
שר המשפטים יריב לוין השיב לו בנימה אירונית: "אתה עציץ? אני העציץ האמיתי. אתה הרי תתמנה בסופו של דבר. שום דבר לא יפגע בך. אתם כבר תמצאו דרך למנות אותך כנשיא כפי שאתם מוצאים דרך להגשים כל דבר שאתם רוצים, גם אם הממשלה והכנסת לא רוצות בכך".
4 צפייה בגלריה
 השופט עמית והשר לוין
 השופט עמית והשר לוין
השופט עמית והשר לוין
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, קובי גדעון, לעמ)
לחברי הוועדה לבחירת שופטים הובהר מראש שלא יתקיימו הצבעות על בחירת נשיא ועל בחירת שני שופטים לעליון במקום הנשיאה אסתר חיות וענת ברון שפרשו לגמלאות. במקום זאת הוסכם על עריכת סיעור מוחות במטרה לנסות להגיע להסכמות על מה נחוץ לעליון.
לפני כחודש אמר לוין שאין טעם למנות שופטים בזמן מלחמה כדי לא להרבות מחלוקות בעם. ואכן, השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) קראה לעשות מאמץ עליון לאחדות שתתבטא גם בבחירה מאוזנת של שופטים. היא הקריאה לחברי הוועדה את שירו של אהוד בנאי "ניצוץ האהבה"‚ העוסק בדעות קוטביות היכולות לחיות זו לצד זו באמצעות אהבה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
הישיבה הקודמת של הוועדה לבחירת שופטים
"יש קיטוב ענק בציבור. צריך לגשר על תהומות ולא לייצר החלטות שהורסות ופוצעות אותנו", אמרה סטרוק. "באחרונה פורסמו פסקי דין (הכוונה לפסילת חוק ביטול עילת הסבירות - ט.צ.) שפוצעים חצי מהציבור. אני מצפה שנשב כולנו יחד ונחשוב איך מביאים פשרה שכולם יוותרו בה וישמחו בה".
אחריה דיבר השר לוין, שנשמע פסימי בנוגע למימוש תוכניותיו. לאחר שאמר לשופט עמית שהוא מעריך שבסופו של דבר הוא ייבחר לתפקידו כנשיא הוסיף לוין: "נתתם באחרונה פסקי דין בנושאים דרמטיים ואתם נותנים לציבור שלם להרגיש מושפל ונדרס. בבית המשפט העליון צריך שיהיו דעות והשקפות מגוונות. צריך קולות אחרים בעליון. אני רוצה למנות שופטים לעליון בהסכמה רחבה, אבל משמעותה ויתורים הדדים מרחיקי לכת. לצערי, זה נעשה קשה יותר כי אתם מפרסמים בינתיים פסקי דין. בשביל להגיע להסכמות כולם צריכים לשלם".
4 צפייה בגלריה
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
סטרוק: "מדוע צריך למהר?"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
דפנה ברק-ארז שופטת בית המשפט העליון
דפנה ברק-ארז שופטת בית המשפט העליון
השופטת ברק-ארז. "זה שלא בוחרים משדר מסר שלילי"
(מתוך אתר הרשות השופטת)
השופט עמית אמר כי אמות המידה לבחירת שופטים צריכות להיות "מקצוענות, מקצוענות ומקצוענות".לדבריו, מתוך אלפי התיקים הנדונים בעליון, בודדים הם התיקים השנויים במחלוקת פוליטית וערכית. על כך השיבו לו לוין וסטרוק שעקב העובדה שהעליון עוסק בתיקים חוקתיים מדובר בתיקים המשמעותיים ביותר .
נציגי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) חברו לשופטים חברי הוועדה ודיברו על הצורך המהותי לבחור נשיא ושופטים לעליון. הם הודיעו שהם מתנגדים לשינוי בחירת הנשיא לפי עקרון הסניוריטי.
השרה סטרוק ענתה: "מדוע צריך למהר?". שופטת העליון דפנה ברק-ארז הגיבה: "עצם העובדה שלא בוחרים שופטים משדרת מסר שלילי לציבור".
נציג הלשכה עו"ד מוחמד נעאמנה הדגיש: "עליון בלי נשיא זה כמו צבא בלי רמטכ"ל". מ"מ הנשיא פוגלמן חיזק: "חשוב שלנשיא תהיה תקופת כהונה ארוכה כדי שייצר תהליכים".