1 צפייה בגלריה
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
ברוך כברתה ז"ל
(צילום: דובר צה''ל)
כתב אישום יוגש נגד טוראי בנימין פנטיהו, החייל שפלט כדור לפני כשלושה חודשים על לוחם צה"ל מגדוד המעברים ארז של חיל המשטרה הצבאית, רב"ט ברוך כברתה (19) מפתח תקווה - וגרם למותו. ההחלטה התקבלה על סמך ממצאי תחקיר ועדת החקירה שמונתה כדי לקבוע את נסיבות מותו, שקבעה בנוסף כי מפקד הגדוד וסגנו יקבלו נזיפה פיקודית.
האירוע התרחש ב-3 בינואר במחנה ענתות שליד ירושלים, והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי סיכם אמש (ראשון) את ממצאי התחקיר הפיקודי מוועדת החקירה. התחקיר התקיים במקביל לחקירה של המשטרה הצבאית ובסיומה הועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. לאחר בחינת הממצאים, הצהירה התביעה הצבאית על כוונתה להגיש כתב אישום נגד פנטיהו בגין הירי שהביא למותו של כברתה.

מחקירת האירוע עלה כי סמוך לחצות, הלוחם נפגע מירי בחדר מגוריו במחנה ענתות. הוא טופל על ידי חובש ורופא בגדוד, ובהמשך על ידי צוות מד"א, אבל מאמצי ההחייאה לא צלחו ומותו נקבע בבית החולים. החייל החשוד פנטיהו אמר בחקירתו כי הוא לא שיחק בנשק וכי באופן טראגי האסון התרחש בשעה שהוא ניסה לתפעל תקלה בטיחותית בנשק. בחקירתו הראשונית הוא ניסה לפגוע בעצמו וטופל על ידי קב"ן. הוא מסר למקורביו כי הוא "מביע צער עמוק וגדול וזעזוע עצום מהמעשה".
לבקשת עורכי דינו של החייל, הוארך מעצרו עד ל-2 באפריל לצורך עריכת שימוע לפני הגשת כתב האישום, ואז יוחלט מה יהיו סעיפי האישום. במצ"ח ייחסו לו עבירות של המתה בקלות דעת, שימוש בלתי חוקי בנשק, הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט, למרות שהוא נעצר ונחקר מהר יחסית - כשעה וחצי בלבד לאחר התקרית הטרגית שארעה סמוך לחצות. לפי חקירה ראשונית שנעשתה לאחר האירוע, לא רק שהחשוד שיחק בנשקו - הוא גם ניסה לטשטש ראיות ולשכנע את חבריו שנכחו בחדר בזמן האירוע למסור גרסה אחרת למה שאירע, בזמן שכברתה היה פצוע באורח אנוש.
"ועדת החקירה מצאה כי גדוד ארז של המשטרה הצבאית מקיים פעילות מבצעית באופן מתמשך ורציף, ואמון על אבטחת מספר רב של מעברים בעוטף ירושלים", נכתב בסיכום התחקיר. "הגדוד עומד במשימותיו המבצעיות בהצלחה וניכר כי קיימת ביחידה תרבות צבאית תקינה. יחד עם זאת, הוועדה מצאה פערים בהתנהלות היחידה ומפקדיה בכל הקשור לאכיפת נהלי תנועה ללא מחסנית בנשק במחנה הגדודי, ופערים מערכתיים נוספים, אשר יש להפיק מהם לקחים שיוטמעו בכלל יחידות צה"ל".

בסיכום הצגת הממצאים, הרמטכ"ל הלוי ציין כי התרשם מתחקיר יסודי, מעמיק ומקצועי שהתקיים הן בוועדת החקירה והן בדרג הפיקודי. הוא קיבל את המלצות ועדת החקירה וקבע כי מדובר באירוע חמור של עבריינות בנשק שבו נהרג לוחם שלא לנוכח פני אויב. הרמטכ"ל הנחה על מימוש לקחי התחקיר באופן יסודי ועל קיום מאמצי הטמעה בכלל יחידות צה"ל ובקורסי הפיקוד.
למרות שלא נמצאה אחריות ישירה של מי מהגורמים הפיקודיים בגדוד, בהמלצת ראש אגף כוח האדם אלוף יניב עשור החליט הרמטכ"ל על שורה של צעדים פיקודיים בשל האחריות הכללית של המפקדים בגדוד - ומפקד הגדוד וסגנו ננזפו פיקודית על ידי ראש אגף כוח האדם. מפקדת הפלוגה השתחררה מצה"ל, כפי שתוכנן טרם האירוע, ומפקד הגדוד יפרוש מצה"ל בדצמבר הקרוב כפי שגם סוכם מראש. ממצאי הוועדה ומסקנותיה, וכן התחקיר הפיקודי, הוצגו על ידי המפקדים למשפחת כברתה. מצה"ל נמסר כי הוא משתתף בצער המשפחה וממשיך ללוותה.