בית המשפט שיחרר גבר בן 32 מראש העין החשוד בקיום יחסי מין עם נערה בת 14 בשל התנהלות המשטרה ופגיעה בזכויותיו. בית המשפט מתח ביקורת חריפה על המשטרה, ועורכת דינו של החשוד טענה כי בוצעה "רמיסה בוטה של זכויותיו".
2 צפייה בגלריה
מעצר עצור אזיקים אזיק חשוד אילוסטרציה
מעצר עצור אזיקים אזיק חשוד אילוסטרציה
בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה
(צילום: shutterstock)
החשוד נעצר ביום שבת האחרון בעקבות דיווח של אזרח שהתקשר למשטרה ואמר ששמע צעקות ואיומים קשים שנשמעים מתוך דירה בראש העין. השוטרים הגיעו לדירה והבינו שהצעקות שנשמעו הן של החשוד, שאיים בטלפון על חיילת המשרתת בדרום הארץ. החוקרים יצרו קשר עם המתלוננת שסיפרה כי החשוד איים לפגוע בה ובמשפחתה אם היא תפסיק להיפגש איתו.
כמו בכל מקרה של מעצר חשוד, דווח המעצר לסנגוריה הציבורית ולתחנה הגיעה עו"ד פרידה וול על מנת לייעץ לעצור, החשוד באיומים על החיילת והטרדתה באמצעות מתקן בזק. עו"ד וול ראתה את החשוד והבינה כי הוא נמצא במצב פסיכוטי וביקשה מהמשטרה להעבירו לבדיקה פסיכיאטרית באופן מיידי.
בהמשך סיפרה החיילת כי בהיותה בת 14 החשוד קיים איתה יחסי מין, אבל היא לא הייתה מודעת לכך שמדובר בעבירה פלילית. החוקרים במקום ביקשו להזמין שוב את עו"ד וול על מנת לייעץ לו, הפעם בחשד לבעילת קטינה וחקרו אותו בחשד לביצוע הבעילה. בחקירתו הוא קשר את עצמו למקרה וטען כי המתלוננת אמרה לו שהיא בת 17.
החשוד הובא לבית משפט השלום בפתח תקווה, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו בחמישה ימים בחשד לבעילת קטינה, איומים והטרדה באמצעות מתקן בזק.
בבית המשפט הופתעה עו"ד וול מהעבירה של בעילת הקטינה המיוחסת למרשה, עבירה עליה נתנה ייעוץ לחשוד. עוד הופתעה וול לגלות כי לאחר שהיא עזבה את החשוד הוא נחקר פעמיים נוספות ולא נלקח מיד לבדיקה הפסיכיאטרית כפי שביקשה עקב מצבו הנפשי.
בדיון טען נציג המשטרה טען כי הוסברו לחשוד זכויותיו בחקירה השנייה והשלישית ולא ידע להסביר מדוע החשוד לא נלקח לבדיקה פסיכיאטרית. עו"ד וול טענה כי מרשה לא נלקח לבדיקה ונחקר פעמיים נוספות מבלי לקבל ממנה ייעוץ וטענה: "יש כאן רמיסה בוטה של זכויות מרשי". בהחלטה פירט בית המשפט את השתלשלות הארועים וקבע כי בנסיבות אלו אין מקום להורות על המשך מעצר החשוד ויש לקחתו לבית חולים פסיכיאטרי, שם ישוחרר מהמעצר. עוד קבע בית המשפט כי "מעשיו של החשוד מקימים עילת מעצר מסוג מסוכנות".
2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
"מדובר בחשוד שקיימת לגביו הערכת מסוכנות"
(צילום: shutterstock)
עו"ד פרידה וול, שייצגה את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית, אמרה: "מצער מאוד שהמשטרה פגעה בזכויותיו של מתמודד נפש. אנו מברכים על החלטת בית המשפט ששחרר את הצעיר".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר בחשוד שעל פי קביעת השופט קיימת לגביו הערכת מסוכנות בגין איומים ובעילת קטינה ואשר נועץ בעורכת דין טרם חקירתו הראשונה. הוסברו לו מחדש את זכויותיו בהמשך החקירות אך הוא לא ביקש התייעצות נוספת. החשוד הופנה טרם כליאתו לבדיקת כשירותו הנפשית למעצר ובטרם הובא לפני שופט והוא אכן נמצא כשיר לכך. יודגש כי על פי החוק, ההחלטה להפנותו לבדיקה פסיכיאטרית, אותה ביקשה הסנגורית לערוך, נתונה אך ורק בידי בית המשפט, אליו הגיע החשוד למחרת".
תחנת ראש העין, כמו תחנת משטרת כפר סבא נמצאות בתחום משטרת מרחב שרון בפיקודו של ישי שלם. בסוף השבוע מתח בית המשפט ביקורת חריפה על משטרת כפר סבא בעקבות מעצרה של ספיר ניסני (30) מכפר סבא. ניסני נעצרה בעקבות תלונה מתחילת חודש אוגוסט בחשד שהיא מטרידה את שכניה ומפריעה להם בהשמעת מוזיקה בעוצמה גבוהה בשעות מאוחרות. ניסני טענה בדיון שזאת לא הפעם הראשונה שהמשטרה עוצרת רק אותה, מעצר שווא, למרות שיש תלונות הדדיות.
בית המשפט דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרה בארבעה ימים ולשלוח אותה לבדיקה פסיכיאטרית וקבע כי מדובר בסכסוך אזרחי ולא ברור מדוע נדרשה התערבות משטרתית. למרות תלונות הדדיות, המשטרה מצאה לנכון לחקור ולעצור רק את ניסני. ולא ברור מדוע היה צריך להחזיק אותה במעצר, שכן מדובר באירוע מינורי מלפני חודשיים.
ניסני עלתה לכותרות בעבר לאחר שהורשעה בגרימת מותה ברשלנות של אמה אחרי שסיר עם שמן רותח שהיה בידיה נשפך בעת שהאם ישנה והיא נפטרה. ניסני ריצתה מאסר של שלושה חודשים.