ההחלטה על ביטול הבידודים במערכת החינוך החל בחמישי הבא גררה תגובות זועמות מצד מורים ומנהלים, שבין היתר טוענים כי הם לא סומכים על ההורים שיבדקו את ילדיהם כמו שצריך - וישלחו אותם לבתי הספר גם אם יימצאו חיוביים לנגיף. יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים מנשה לוי מתח אמש (חמישי) ביקורת על ההחלטה לבטל את הבידודים: "צעד מסוכן".
לפי התוכנית - "בודקים ולומדים" - כל התלמידים במערכת החינוך יעברו שתי בדיקות קורונה בשבוע - האחת ביום ראשון והשנייה ביום רביעי. הם לא יידרשו לבידוד אם נחשפו למאומת, אלא אם ייצאו חיוביים בעצמם בבדיקה ביתית.
7 צפייה בגלריה
למידה היברידית בכיתה ו'2 בבית הספר מנחם בגין בנהריה, חלק מהתלמידים בכיתה והיתר בזום מהבית
למידה היברידית בכיתה ו'2 בבית הספר מנחם בגין בנהריה, חלק מהתלמידים בכיתה והיתר בזום מהבית
למידה "היברידית" בנהריה
לוי טען כי "ביטול הבידודים בבתי הספר עלול להגדיל את מספר המאומתים לקורונה במערכת החינוך". הוא הציע כי בשבועיים הקרובים, עד לתחילת דעיכת גל האומיקרון, היה עדיף לאפשר למנהלות ומנהלי בתי הספר לעבור ללימודים מרחוק על-פי שיקול דעתם בכל בית ספר.
ארגון המורים דווקא תומך במתווה החדש, בעוד מורים אחרים חוששים ממנו. הארגון מסר כי "אנחנו מעוניינים שמערכת החינוך תמשיך לפעול למרות כל הקשיים ומתווה הבידודים החדש תאפשר את הפעלת מערכת החינוך בצורה יעילה יותר - לכן אנחנו תומכים".
7 צפייה בגלריה
מנשה לוי יו"ר התאגדות המנהלים
מנשה לוי יו"ר התאגדות המנהלים
"צעד מסוכן". מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים
המורים בשטח טוענים כי הדבר יגביר את ההידבקויות ויסכן אותם. "הרי ברור שלא כולם יקפידו לבצע את הבדיקות וישלחו תלמידים מאומתים", אמרה ל-ynet מנהלת ממרכז הארץ. "יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל ומפקירים אותנו".
מורה לחינוך מיוחד מתל אביב חרדה מאוד מהשלכות ביטול המתווה והסתמכות על ההורים שיצבעו בדיקות ואמרה כי בקצב הזה עוד יאפשרו לחולים להגיע לבתי הספר. "ההורים לא יבצעו בדיקות וכנראה המטרה היא הדבקה המונית", אמרה. "בבית ספר לחינוך מיוחד בו אני מלמדת ישנם תלמידים עם מחלות רקע מסכנות חיים".
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט והשרים בהצהרה לתקשורת
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף
אודליה שינדרוף
"ניצחון קול ההיגיון". סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדרוף
7 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה מהירה במתחם אקספו תל אביב ל ילדים באי פארק הלגו SPACE PARK
בדיקה בדיקת קורונה מהירה במתחם אקספו תל אביב ל ילדים באי פארק הלגו SPACE PARK
בדיקה ביתית - פעמיים בשבוע. המתווה החדש
(צילום: AFP)
היא המשיכה: "בחינוך המיוחד לא חייבים מסכות ועכשיו ללא בידודים. לגבי תלמידינו זה מסוכן. לפי השינויים בהנחיות כנראה שהנחייה הבאה תהיה שגם חולים יבואו לבית הספר. במילה אחת - עצוב. הם איבדו שליטה". ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר בהצהרה לתקשורת אתמול כי על מנת ליישם את המתווה "נדרשת אחריות אישית של ההורים".
במסגרת המתווה ערכות בדיקה נוספות יחולקו לכל התלמידים - תחילה לבתי הספר היסודיים והגנים. "אנו לוקחים אחריות, אבל המהלך דורש אחריות אישית שלכם. להקפיד ולבצע את הבדיקות כמו שצריך, אם הילד חולה - יש תסמינים או שהבדיקה יצאה חיובית - פשוט לא לשלוח הילדים לבתי הספר או לגנים", אמר בנט.

הנהגת ההורים הארצית הייתה ממובילות המאבק לביטול מתווה הבידודים ובירכה על ההחלטה. סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף אמרה כי מתווה הפסקת הבידודים הוא "ניצחון קול היגיון על פני הכאוס וזריעת החרדה שמשתוללת מאז פרוץ הגל". לדבריה, "ההורים בישראל הוכיחו כי דרישתם זו אינה פופוליסטית ונדרשת מאופיו של האומיקרון. חבל שנדרש לכל מקבלי ההחלטות, מלבד שרת החינוך, חודש כדי להבין את עומק השבר והמצוקה ולפעול בהתאם. זהו צעד קטן וראשון בהחזרת הילדים לשגרה, עכשיו נתחיל את שלב השיקום מחדש שיהיה אף קשה מקודמו. הילדים איבדו שוב את הרגלי הלמידה, את הביחד החברתי".
שינדרוף הוסיפה כי "דחיית המתווה בשבוע מבטיחה כי בשבוע הבא כל תלמדי ישראל ימנעו אקטיבית מהגעה למוסדות החינוך כדי להימנע מבידוד מיותר, לכן חובה על משרד החינוך להיערך לכך ולתת מענה אמיצי ויעיל לכל מי שיבחר בכך".

שאשא ביטון הציעה להתחיל במתווה "מחר", בנט בלם

כבר החל ממוצאי שבת - עם קיצור הבידוד לחמישה ימים - הוביל משרד הבריאות מודל חדש לבתי הספר בהבנה שצריך להביא לסיום הבידודים. משרד הבריאות קיים דיונים מרתוניים עם איגוד רופאי הילדים כיצד מגבשים מתווה אחראי שתוצאתו יהיה סיום הבידודים. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון דחפה ולחצה להגיע למתווה, אך במשרד הבריאות רצו את זה לא פחות ממנה.
ביום שלישי משרד הבריאות הציג את התוכנית לבנט שהיה שותף מלא למהלך. אתמול הוא כינס דיון מכריע. ההצעה המקורית של גורמי המקצוע - בהם ראש שירותי בריאות הציבור, הד"ר שרון אלרעי-פרייס, מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, ופרויקטור הקורונה, הפרופ' סלמן זרקא - הייתה להתחיל במתווה ביום ראשון, 30 בינואר. הם רצו עוד פרק זמן להשלמת ההיערכות הלוגיסטית, אך גם כדי להמתין ולבדוק שאין נתון מבהיל מהעולם לגבי תחלואת ילדים ו-PIMS.
שאשא ביטון שאלה: "מדוע לא מחר?", בנט התערב ואמר שנעשה פה "צעד אמיץ מצד מערכת הבריאות ונדרש שבוע היערכות כדי לעשות את זה כמו שצריך ולדעת שאנו הולכים למסלול בטוח". שאשא ביטון לא התווכחה וקיבלה את דברי בנט שהחליט להקדים את תחילת המתווה ליום חמישי הבא ולא יום ראשון.
7 צפייה בגלריה
שאשא ביטון הציעה להתחיל "מחר", בנט גיבה את מערכת הבריאות: "צעד אמיץ שלהם"
שאשא ביטון הציעה להתחיל "מחר", בנט גיבה את מערכת הבריאות: "צעד אמיץ שלהם"
שאשא ביטון הציעה להתחיל "מחר", בנט גיבה את מערכת הבריאות: "צעד אמיץ שלהם"
(צילום: מוטי קמחי, אמיל סלמן, יאיר שגיא)
במערכת הבריאות גם נשמעו קולות המתנגדים למתווה החדש, אך הוא זכה לחותמת ולתמיכת האיגוד לרפואת ילדים, שהיה שותף לכלל ההחלטות הרלוונטיות לילדים במשבר הקורונה. המהלך התגבש לאחר פגישה שהתקיימה בין בכירי משרד הבריאות לגורמים המקצועיים באיגוד.
החשש המרכזי שעלה בפגישה בין הגורמים המקצועיים הוא עלייה בכמות מקרי ה-PIMS, שעשויה להביא לקריסת מערכות ולמוות, בקרב ילדים שיחלימו מקורונה. "ההמתנה של השבוע הקרוב נועדה כדי שנרגיש שאפשר ללכת על זה בלי לסכן את הילדים", ציין הפרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד.
"בתום תקופת ההמתנה יחל המתווה. מבין החלופות השונות של תדירות בדיקות, אני לא חושב שיש העדפה מסוימת מבחינתי. כל זמן שהמתווה משמר את הבדיקות כאמצעי לבקר ולוודא שאין התפרצות של ילדים מאומתים או הדבקות אסטרונומיות. לכן צריך לוודא שיש נוהל בדיקות, שמטרתו לבדוק את מידת ההדבקה ולא לחזור ללימודים מבלי לוודא שישנה תחלואה חריגה שלא נדע עליה".
7 צפייה בגלריה
פרופ' צחי גרוסמן
פרופ' צחי גרוסמן
"ההמתנה של שבוע - שנרגיש שאפשר ללכת על זה בלי לסכן ילדים". פרופ' צחי גרוסמן
הוא הסביר את עמדתו: "אנחנו שותפים לחיוניות של החינוך לילדים, והילדים צריכים להיות בבתי הספר ובגנים ככל האפשר". יש לציין כי האיגוד התנגד באופן גורף לסגירת מערכת החינוך באופן הזמני, גם בשיא הגל החמישי.
רופאי ילדים נוספים במערכת תמכו במהלך. "בכל הקשור לווריאנט האומיקרון, אין שום סיבה שילדים ישלמו מחיר נוסף", אומר ד"ר נוי כהן - סגן מנהלת מיון ילדים ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד. "יש להמשיך את מבצע החיסונים, להקפיד על מסיכות ובמקביל להחזירם כמה שניתן לשגרה".
"אנו רואים מקרוב כיצד בידודי הילדים מקנים אולי הגנה בריאותית מסוימת, אך טומנים בחובם מחירים נפשיים וחברתיים קשים שבעת הזאת צריך לקחת יותר בחשבון והם מסכנים אותם לא פחות ואף יותר מזן האומיקרון. בעת הנוכחית, אל מול הנתונים השונים ניתן לקיים שגרה של הוצאת הילדים מבידוד ולהסתפק בבדיקות בלבד. בפרספקטיבה של מספר שבועות, הצעד הזה יהיה ציון דרך בכל הקשור לחיים לצד הקורונה".
לאחר ההצהרה לתקשורת של בנט והשרים, שהתקיימה ללא שאלות עיתונאים, הוציא משרד הבריאות הודעה ובה הדגיש כי "תלמידים שנחשפו לתלמיד מאומת לא יידרשו עוד להיכנס לבידוד. תלמידים עם תסמינים נדרשים שלא להגיע ללימודים ולהיבדק בבדיקה ביתית". ערכות בדיקה ביתיות יחולקו מעת לעת לכלל התלמידים - ללא תשלום. המתווה החדש תקף על תלמידים בכל הגילים במוסדות החינוך הבאים: גני הילדים לרבות פעוטונים, בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים, ישיבות ופנימיות.
פורסם לראשונה: 23:48, 20.01.22