3 צפייה בגלריה
השיגור הכושל שפרסם טראמפ
השיגור הכושל שפרסם טראמפ
התמונה שפרסם טראמפ
(מתוך חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ)
בסוף חודש אוגוסט 2019 כשלה איראן בניסיון לשגר טיל לחלל, בפעם השלישית באותה השנה. ימים ספורים לאחר מכן פרסם נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ בטוויטר תמונה שמתעדת לפרטי פרטים את ההרס באתר השיגור בצפון איראן, דבר שהותיר את מומחי המודיעין והביטחון המומים - ועורר את השאלה מהיכן היא צולמה. כעת שמה רשת הרדיו הציבורי בארה"ב (NPR) סוף לתעלומה, ודיווחה כי מקור התמונה הוא חללית מסווגת בשם USA-224, שלפי ההערכות משמשת כלוויין סיור מסוג KH-11 ושוויה נאמד במיליארדי דולרים.
"זה לא אנחנו", כתב בשעתו טראמפ לצד התמונה שפרסם, ועקץ: "אני מאחל לאיראן כל טוב והצלחה בניסיון לקבוע מה אירע באתר". מומחים, בכירי ממשל וגולשים מהשורה שמו לב גם לצל המוטל על התמונה ולנקודה בוהקת במרכזה – שני סימנים העשויים ללמד שהנשיא עצמו צילם עותק קשיח של התמונה במהלך תדרוך, אף שלא היה אמור לעשות זאת. לפי דיווח באתר "יאהו!" בשנה שעברה, טראמפ נחשף לתמונה במהלך תדרוך מודיעיני יומי, ביקש לשמור העתק ממנה - וכשעה לאחר מכן שיתף אותה עם יותר מ-60 מיליון עוקביו בטוויטר.
3 צפייה בגלריה
איראן תמונות לוויין שיגור טיל שכשל
איראן תמונות לוויין שיגור טיל שכשל
ההבדל באיכות ברור. תמונה אחרת שצילם לוויין מאתר השיגור הכושל
(צילום: Planet Labs Inc)
לפי NPR, רק כעת, שלוש שנים אחרי אותו ציוץ, הסוכנות הלאומית למודיעין חזותי וגאוגרפי בארה"ב (NGA) ביטלה רשמית את הסיווג המקורי של התמונה. ההחלטה התקבלה אחרי בדיקה מפרכת של הפנטגון, שמטרתה הייתה לקבוע אם ניתן לשתף עם הציבור את שקופית התדרוך שממנו הגיעה אותה תמונה.
עם זאת, פרטים רבים שהופיעו בתמונה המקורית שפרסם טראמפ נותרו ערוכים - סימן ברור לכך שהנשיא לשעבר שיתף את הגולשים ברשתות החברתיות בחלק מהמודיעין היקר ביותר שיש לממשל האמריקני. המומחה סטיבן אפטרגוד אמר ל-NPR כי "טראמפ קיבל מבט ממעוף הציפור של חלק מהמודיעין הרגיש ביותר שיש לארה"ב על איראן - והדבר הראשון שעשה היה לפרסם את זה בטוויטר".
התמונה שצירף טראמפ גרמה כאמור כבר ב-2019 להרמת גבות בקרב חוקרים ומומחים לצילומי לוויין, משום שהאיכות שלה גבוהה בהרבה מהאיכות של תמונות לוויין שפרסמה ארה"ב בעבר. חלקם אף ציינו כי הפרטים שניתן לראות בה "מדהימים", ומעידים על היכולות המרשימות שיש למודיעין האמריקני. כבר אז נכתב בכלי התקשורת כי התמונה עשויה לרמז על יכולות של הצבא האמריקני שטרם נודעו לעולם, ושאולי לא אמורות היו להיוודע. מומחים שונים הזהירו אז כי חשיפת יכולות כאלה, אם אמנם נועדו להישמר בסודיות, יכולה לסייע לאויבי ארה"ב להתגונן מפניה ביעילות רבה יותר.
3 צפייה בגלריה
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
"הרעיון שיקבל שוב גישה למידע מסווג מטריד". טראמפ
(צילום: רויטרס )
זמן קצר לאחר פרסום התמונה בטוויטר שאלו כתבים את טראמפ לפשר המעשה, והוא השיב: "הייתה לי תמונה וצייצתי אותה, זו זכותי המלאה". כשנשאל על מקור הצילום, ענה: "תצטרכו להבין לבד". אפטרגוד ציין כי לנשיא האמריקני אכן יש סמכות מוחלטת לגבי חומר מסווג, כך שהייתה לו זכות לפרסם את התצלום על דעת עצמו.
רוברט קרדילו, שהיה ראש ה-NGA בשנים 2014 ל-2019, אמר כי לפעמים הממשל מפרסם תמונות ברזולציה נמוכה יותר מזו שבה צולמו במקור כדי להימנע מלחשוף את מקור התצלום. כעת, לדבריו, התמונות המפורטות כבר לא סודיות כמו פעם - שכן בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית בשנים האחרונות כבר יש לציבור גישה לתמונות באיכות דומה לזו שיש לארה"ב. עם זאת, הוא ציין גם כי הוא בטוח שמדינות אחרות השתמשו בתמונה שפרסם טראמפ כדי ללמוד על היכולות של לווייני הריגול האמריקניים. לדבריו, אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין למשל היה מצייץ תמונה שצולמה על-ידי לוויין רוסי, ארה"ב הייתה מרכיבה כוח משימה מיוחד כדי ללמוד כל מה שהיא יכולה מהתמונה הזו.
עם זאת, ג'פרי לואיס, מומחה לחקר צילומי לוויין, אמר ל-NPR כי התמונה שחשף טראמפ הייתה בכל מקרה מסווגת מאוד, ופרסומה צרם מאוד לסוכנויות הביון המעורבות בצילומה. "כל קהילת המודיעין האמריקנית מתנגדת נחרצות לפרסום המידע הזה", אמר לואיס. "הרעיון שהנשיא פשוט יצעק YOLO (ביטוי שמשמעותו "חיים רק פעם אחת"), יצלם אותו ויצייץ אותו - ממש קשה לעיכול".
טראמפ, שנגדו מתנהלת ב-FBI חקירה בחשד שהפר את חוק הריגול במדינה כשלקח לאחוזתו הפרטית מסמכים מסווגים אחרי שהפסיד בבחירות, הודיע לאחרונה שיתמודד שוב על נשיאות ארה"ב ב-2024. "לא הייתי מספר לאיש הזה שום מידע שאני רוצה שיישאר מסווג", אמר לואיס כשנשאל על הריצה המחודשת של טראמפ לנשיאות. "הרעיון שיוכל לקבל שוב גישה למידע מסווג הוא רעיון מטריד".
אמש הודיע התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, על מינויו של ג'ק סמית ליועץ המיוחד החדש שיוביל את החקירות הקשורות לטראמפ. סמית יהיה אחראי גם על חקירת המסמכים המסווגים שנמצאו באחוזת מאר א-לאגו של טראמפ, וגם על חקירת ניסיונותיו של טראמפ להביא לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020.
פורסם לראשונה: 19:42, 18.11.22