מומחים מזהירים מגל הדבקה חדש: משרד הבריאות עדכן היום (ראשון) כי יותר מעשרה בני אדם אובחנו כחולים בעכברת (לפטוספירוזיס) בחודשיים האחרונים, ועשרה בני אדם נוספים אושפזו בחשד לעכברת. כל החולים ביקרו בנחלים בצפון.
רק בשבוע שעבר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי חמישה מטיילים שביקרו בנחל ג'ילבון נדבקו בעכברת, שגם לפני שנתיים התפרצה בהיקף חריג בישראל.
1 צפייה בגלריה
מזג אוויר נחלים מזוהמים שלט בכניסה למפל גילבון
מזג אוויר נחלים מזוהמים שלט בכניסה למפל גילבון
רשות הטבע והגנים הזהירה מפני כניסה לכמה נחלים בצפון. ארכיון
(צילום: ענת זיסוביץ')
לפי אתר משרד הבריאות, בשנה אחת מאובחנים כעשרה מקרים של עכברת - ואילו השנה המספרים גדולים מהרגיל. בשבוע שעבר הזהירה רשות הטבע והגנים את הציבור מפני רחצה בנחלים מג'רסה, חצבאני (גשר מעיין ברוך), ירדן גשר החמישה, ירדן גשר חורי (גשר הפקק), ירדן מיצר עתר, ג'ילבון מפל דבורה, זאכי, יהודיה, משושים, צלמון בריכת חרוב וצלמון טחנת קמח. מדובר בנחלים שכבר לפני חודש הזהיר משרד הבריאות מפני רחצה בהם, שכן בדגימות המים שלהם נמצאו תוצאות דיגומים שחורגות מההמלצות - עובדה המעידה על הימצאות זיהום במים.
מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס, כתבה במכתב למנהלי קופות החולים כי "עקב התחלואה הנוכחית אנו מבקשים להעלות את המודעות לאבחנת עכברת. על הצוותים הרפואיים לשקול את האבחנה של עכברת בחולים שעונים על הגדרת מקרה ונחשפו למקורות מים טבעיים מתוקים, בפרט בצפון הארץ, במהלך שלושת השבועות טרם הופעת התסמינים".

בהמשך הדגישה ד"ר אניס כי "בשנה זו, שבה כל מחלת חום מעלה חשד גם לקורונה, ישנה חשיבות יתרה לאבחנה על סמך ממצאים קליניים ואנמנזה של חשיפה". לבסוף הבהירה כי "יש להפנות כל חולה חשוד לעכברת לאבחנה מעבדתית במרכז הארצי לריקציוזיס וללפטוספירוזיס, מותנה באישור מומחה למחלות זיהומיות במוסד, אשר ידווח לרופא המחוז של משרד הבריאות על משלוח הדגימה".
בשבוע שעבר הסבירה פרופ' מרים וינברגר כי עכברת היא "מחלה שמועברת בדרך כלל משתן של בעלי חיים". פרופ' וינברג, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) ויו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות, הוסיפה כי "כמעט לכל בעל חיים יש את החיידק. עיקר הבעיה בצפון הייתה של בקר שהיה בסביבת מקורות מים וזיהם אותם. בשנה שעברה המים הזדהמו בקלות, ובהתפרצות הגדולה לפני שנתיים הזיהום התרחש במקורות מים".
לדבריה, "כעת נראה שגם הפעם בקר מעורב במקרים, אך זוהי השערה בלבד". בהתפרצות ב-2018 נרשמו 36 מקרי עכברת מאומתים בישראל, לצד כמעט 600 בני אדם שפיתחו תסמינים של המחלה אך לא אומתו.