ארבעה חודשים נלחמה נירית מזרחי להשיג מהמשטרה את השיחה האחרונה של בתה רז מזרחי עם מוקד 100 ב-7 באוקטובר, כאשר רבע שעה אחר כך היא נרצחה במיגונית בכניסה לקיבוץ בארי. "חיזק אותנו לדעת שהיא תפקדה כמו לביאה. זאת רז - לוחמת. כך כולם מכירים אותה".

"ההקלטה של השיחה סגרה לנו מעגל כי ידענו איפה היא הייתה וחיזק אותנו לדעת איך היא תפקדה", אומרת בהתרגשות מהולה בעצב גדול נירית מזרחי, כשהיא שומעת את קולה של בתה, רז מזרחי, בוקע מההקלטה של השיחה שלה עם המוקדנית במוקד 100 של המשטרה, כשהיא מבקשת ממנה: "שיגיע שוטר עם אקדח".
מפקחת בדימוס רז מזרחי היא לוחמת מג"ב בשירות הסדיר שלה, שבאוקטובר 2022 סיפרנו את סיפורה ההרואי ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" לאחר שסיימה קורס קצינים במג"ב, שנה וחצי אחרי שנפצעה בפיגוע דריסה במזרח ירושלים במהלך משמרת כלוחמת מג"ב.
רז שכבה בהכרה מעורפלת מתחת לגלגלי רכבו של מחבל, שדרס אותה במהלך פעילות מבצעית במזרח ירושלים, ובדרך להחלמה היא התמודדה עם כאבים וסיוטים, אך התעקשה להישאר לוחמת, לא ויתרה על חלום הפיקוד ויצאה לקורס קצינים. "ניצחתי את הפיגוע, אני גאה בעצמי", אמרה בתום הטקס המרגש והוסיפה אז: "המחבל פגע בגופי, אבל לא במוטיבציה לחזור להיות לוחמת. לעשות את זה ולעמוד בטקס סיום קורס קצינים זה לנצח את הפיגוע. אני גאה בעצמי".
ארבעה חודשים חלפו מבוקר 7 באוקטובר, כשלאורך התקופה הזו חיפשה האם נירית לשמוע את קולה של בתה באותה שיחה בת שתי דקות עם מוקד 100. השיחה בוצעה בשעה 8:00 בשבת השחורה ולדברי האמא "בשעה 08:15 הטלפון כבר היה במצב של ניתוק קשר והיא לא הגיבה, וההערכה היא שזאת השעה שרז נרצחה יחד עם רבים בתוך המיגונית בכניסה לבארי".
האם נירית משחזרת את המשימה ששמה לעצמה - לשמוע שוב את הקול של בתה - משימה שכללה שיחות לכל קצין בכיר ככל שיהיה במשטרה כדי להגיע לשיחה אחת מתוך אלפי השיחות, שהתקבלו במוקד 100 בבוקר שבו המשטרה, כמו צה"ל, היו חסרי אונים ולא יכלו להציל את החיילים והאזרחים הרבים שנרצחו בידי מחבלי חמאס, שפשטו על יישובי עוטף עזה.
4 צפייה בגלריה
רז מזרחי מסיימת קורס קצינים
רז מזרחי מסיימת קורס קצינים
רז ז"ל בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בו נפצעה רז מזרחי
זירת הפיגוע בו נפצעה רז מזרחי
זירת הפיגוע שבו היא נפצעה
(צילום: דוברות מג"ב)
"מצאו לנו את הטלפון של רז וראינו שהיא חייגה למשטרה", ממשיכה נירית. "כל משפחה שמאבדת את היקר לה מכל חשוב לה לדעת איך נראו רגעיו האחרונים. כשרז נסעה למיגונית אנחנו דיברנו איתה בטלפון וידענו שהיא הייתה בלחץ מהטילים, אבל היא נרגעה ואמרה לנו בשיחת טלפון 'אני רגועה, הכול בסדר'. כשהיו שמועות על המחבלים, היא עשתה טלפונים לחברים ממג"ב ולמשטרה".
האם נירית הרגישה שהיא חייבת לדעת מה קרה לבתה: "יש משפחות שכולות מהמסיבה שלא יודעות מה היו הרגעים האחרונים של יקיריהן ולא יודעות איפה מצאו אותם - זה חור שלא ייסגר לעולם, וזה מאוד חסר להן. ארבעה חודשים לקח למשטרה להשיג לי את ההקלטה, הייתי בקשר עם להב 433 ועד היום לא קיבלתי מהם תשובה".
"רק כשפניתי לגורם בכיר עזרו לי והבנתי שמגישים את הבקשה דרך האתר שלהם, משהו שיכלו לומר לנו כבר לפני ארבעה חודשים. לנו המשפחות השכולות אין כוחות לבירוקרטיה, אני מצפה שיהיה גוף אחד שיאחד את הכול - אם זה הנצחה, ביטוח לאומי, משטרה ועוד. 120 חברי כנסת ואחד לא מרים את הכפפה", היא אומרת כמי שפעילה בקרב משפחות נרצחי הנובה. "ההקלטה הוכיחה לנו שרז תמיד הייתה לוחמת ומפקדת שדאגה לאחרים, וחיזק לדעת שברגעים האחרונים היא הייתה חזקה".
4 צפייה בגלריה
אמא של רז מזרחי במהלך השבעה
אמא של רז מזרחי במהלך השבעה
האם נירית מזרחי
(צילום: אביגיל עוזי )
הקלטת השיחה בת שתי הדקות בין רז למוקדנית 100 נשמעת מעט נאיבית, בזמן שמאות מחבלים חמושים פשטו על יישובי העוטף ועשו את דרכם גם למיקום שבו היא הסתתרה יחד עם כ-40 מבלים נוספים במיגונית, שממנה לא יצאה בחיים.
רז: "תיכנסי למיקום שלי, יש לך אופציות, שלחי לי קישור. יש לי אינטרנט". משטרה: "הלו, את שומעת אותי? שלחתי לך הודעת SMS עם קישור, את צריכה לפתוח אותה". רז: "אני פותחת, אני פותחת". משטרה: "תנסי להגיד באיזו עיר את". רז: "יופי, לא יודעת איפה אני. ליד קיבוץ בארי, בכניסה לקיבוץ בארי. יש פה מקלט, יש פה הרבה אנשים עשו פה מרחב מוגן. את שומעת אותי? אני צריכה שתבוא לפה משטרה כי אמרו שיש פה מחבלים". משטרה: "נכון, זה ידוע. זה בטיפול, יש ניידת ואנשי ביטחון במקום". רז: "לא מעניין, את רואה את המיקום שלי?". משטרה: "מה לא מעניין אותך? גברתי, אמרתי לך - זה בטיפול, זה ידוע".
רז: "יש פה 40 אנשים, תביאו לפה אקדח, תביאו לפה שוטר". משטרה: "גברתי, זה בטיפול. בסדר. ניידות במקום עושות סריקות. אני רואה את המיקום שלך". רז: "צריך שיהיה פה מישהו, יש פה 50 אנשים בחוץ". משטרה: "מה? למה יש 50 אנשים בחוץ?". רז: "אנחנו בתוך מקלט, לאנשים אין מקום לעמוד. צריך שיהיה פה מישהו עם אקדח". משטרה: "אתם כרגע בתוך מקלט?". רז: "כן". משטרה: "יופי, אז תהיי איתי בבקשה - זה קו חירום, אני מסבירה לך ואתם לאט יוצאים מהמקלט ונועלים אותו". רז: "אי אפשר לנעול את המקלט".
משטרה: "אוקיי, אז יש אנשים שיחזיקו את הדלת. אין אופציה לשלוח אדם לאבטח. תהיי איתי, אני מסבירה לך איך זה עובד". רז: "אני איתך". משטרה: "תהיי איתי בבקשה, אין לי אופציה לשלוח שוטר להשגיח עליכם כי כולם מטפלים...". רז: "אין לה אופציה לשלוח שוטר (אומרת למבלים במיגונית)". משטרה: "תהיי איתי רגע, תקשיבי לי עד הסוף ואז תסבירי לאנשים". רז: "אני מסבירה". משטרה: "יש שם לידכם אירוע פח"ע. להמתין בסבלנות ששוטרים יטפלו בזה, לא לצאת ולהחזיק את הדלת, בסדר?". רז: "אין פה דלת, זה חלל. זה פתוח. אנשים גם בחוץ כי אין מקום בפנים". משטרה: "אוקיי, אני אבקש לזרז ניידות למקום, תישארי זמינה, בסדר?". רז: "בסדר, תודה רבה. ביי".
ממשטרת ישראל נמסר: "ליבנו עם המשפחות. משטרת ישראל פועלת ומשקיעה מאמצים רבים באיתור כל בדל של מידע אודות הקורבנות ומסירתו למשפחות מהר ככל שניתן".