האנטר ביידן, בנו של נשיא ארה"ב, כפר הערב (יום ד') באישומים שהוגשו נגדו על עבירות מס - אחרי ששופטת בית המשפט המחוזי בדלאוור סירבה לקבל את הסדר הטיעון בינו לתובעים הפדרליים. השופטת החליטה להשהות את העסקה, ודרשה מהצדדים להסביר לה מדוע עליה לאשר אותה.
עורכי דינו של ביידן והתובעים הפדרליים ימשיכו כעת לדון בפרטי העסקה ויידרשו להציג נוסח מתוקן. נראה שצרותיו של ביידן ימשיכו ללוות את אביו, שבשנה הבאה יתמודד על כהונה נוספת.
4 צפייה בגלריה
האנטר ביידן
האנטר ביידן
האנטר ביידן יוצא מבית המשפט בדלאוור
(צילום: רויטרס/Jonathan Ernst)
4 צפייה בגלריה
האנטר ביידן
האנטר ביידן
(צילום: רויטרס/Jonathan Ernst)
4 צפייה בגלריה
האנטר ביידן
האנטר ביידן
(צילום: רויטרס/Jonathan Ernst)
בחודש שעבר, אחרי חמש שנות חקירה, הודיע משרד המשפטים האמריקני על הסדר טיעון בין התובעים הפדרליים להאנטר ביידן. במסגרת ההסדר סוכם שהוא יודה בביצוע עבירות מס פדרליות מבלי להישלח לכלא. משרד המשפטים האשים את האנטר בהעלמת מס של יותר מ-100,000 דולר בשנים 2017 וב-2018. זו הייתה הפעם הראשונה שמשרד המשפטים מגיש אישום נגד בנו של נשיא מכהן. בהסכם בין הצדדים סוכם שביידן לא יישלח לכלא גם בגין עבירת נשק שמיוחסת לו, ושבה לא יואשם - החזקת נשק בניגוד לחוק בתקופה שבה היה מכור לסמים.
ביידן התחייב להודות בהעלמת מס ובהחזקת נשק, אך במהלך הדיון היום בבית המשפט הודיעה במפתיע השופטת מוריאל נוריקה שבשלב זה היא לא מוכנה לקבל את הסדר הטיעון. השופטת, שמונתה על-ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, העלתה הסתייגויות הנוגעות לנוסח הסדר הטיעון ואמרה שהיא אינה מבינה מדוע עבירת הנשק נכללת בהסדר הנוגע להעלמת מס. היא ציינה שהיא זקוקה לזמן נוסף כדי לבחון את הפרטים.
במהלך הדיון שאלה השופטת אם הסדר הטיעון הנוכחי מספק לביידן חסינות גם מעבירות שבהן הוא עלול להיות מואשם בעתיד, על רקע החקירה הארוכה נגדו. הצדדים היו חלוקים: עורכי דינו אמרו שהסדר הטיעון הוא השלב האחרון בחקירה, אך התובעים אמרו לבית המשפט שהחקירה "נמשכת". לאחר מכן, כדי לחתום את הדיון ולאור השהיית ההסדר, ביידן כפר באישומים נגדו.
4 צפייה בגלריה
ג'ו והאנטר ביידן
ג'ו והאנטר ביידן
ג'ו והאנטר ביידן
(צילום: AP)
האנטר ביידן בן ה-53, נזכיר, הוא בנו השני של נשיא ארה"ב, ומעלליו רדפו בשנים האחרונות את הנשיא, בכלל זה כשהתמודד במרוץ לבית הלבן. ביידן הבן הודה בעבר כי סבל מהתמכרויות לסמים ולאלכוהול, לפני שנים הוא אף סולק בשל כך מהצבא, ונוסף על כך נטען נגדו כי בימים שבהם כיהן אביו כסגן הנשיא הוא ניצל את קשריו בצמרת הממשל כדי להיטיב עם אנשי עסקים שאיתם רקח עסקאות באוקראינה ובסין. ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020 גם נחשפו תמונות מביכות ואימיילים אישיים לא מחמיאים מתוך מחשבו הנייד של האנטר ביידן, שהתגלגל בדרך כלשהי לידי יריביו של אביו ג'ו במחנה הרפובליקני.
הרפובליקנים טענו בחודש שעבר כי עסקת הטיעון שגיבש משרד המשפטים עם ביידן נוחה במיוחד, מכיוון שהוא בנו של נשיא דמוקרטי מכהן. הנשיא לשעבר טראמפ, ששואף לרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית גם בשנה הבאה, תקף את הסדר הטיעון ואמר: "המערכת שלנו מקולקלת!".
דוברת הבית הלבן, קתרין ז'אן-פייר, אמרה הערב שהנשיא והגברת הראשונה ג'יל ביידן "אוהבים את בנם, ותומכים בו כשהוא ממשיך לשקם את חייו. האנטר ביידן הוא אדם פרטי, ומדובר בנושא אישי". אמו הביולוגית של האנטר היא אשתו הראשונה של ג'ו ביידן, ניליה האנטר, שנהרגה בתאונת דרכים ב-1972. בתאונה נהרגה גם בתם בת השנה נעמי. בו והאנטר, שני הילדים האחרים של ביידן ואשתו הראשונה, נפצעו. ב-2015 מת בו מסרטן המוח בגיל 46.