הרשויות בארצות הברית הודיעו הערב (יום ג') כי אחרי חמש שנים ארוכות של חקירה נגד האנטר ביידן, בנו של הנשיא ג'ו ביידן, גיבש משרד המשפטים הסדר טיעון איתו שבמסגרתו יודה בביצוע עבירות מס פדרליות מבלי להישלח לכלא. לפי ההסדר הוא לא יישלח לכלא גם בגין עבירות הנשק שמיוחסות לו, ושהעונש המרבי עליהן הוא עשר שנות מאסר. במחנה הרפובליקני, שבכיריו הרבו בשנים האחרונות להשתמש בתיקי האנטר ביידן ככלי ניגוח נגד הנשיא, כבר יש מי שטוענים למדיניות של איפה ואיפה מצד משרד המשפטים, והנשיא לשעבר דונלד טראמפ שרק בשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום בפרשת המסמכים המסווגים מיהר לפרסם פוסט שבו תקף את ההסדר: "המערכת שלנו מקולקלת!", זעם.
5 צפייה בגלריה
האנטר ביידן אפריל 2022
האנטר ביידן אפריל 2022
האנטר ביידן. "מאמין שהוא צריך לקחת אחריות על הטעויות"
( צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
האנטר ביידן בנו של נשיא ארה"ב פברואר 2023 עם אביו ג'ו
האנטר ביידן בנו של נשיא ארה"ב פברואר 2023 עם אביו ג'ו
הנשיא ביידן ובנו. טענות לניצול קשרים בימי ממשל אובמה
( צילום: רויטרס )
האנטר ביידן בן ה-53, נזכיר, הוא בנו השני של ג'ו ביידן, ומעלליו רדפו בשנים האחרונות את הנשיא, בכלל זה כשהתמודד במרוץ לבית הלבן. ביידן הבן הודה בעבר כי סבל מהתמכרויות לסמים ולאלכוהול, לפני שנים הוא אף סולק בשל כך מהצבא, ונוסף על כך נטען נגדו כי בימים שבהם כיהן אביו כסגן הנשיא הוא ניצל את קשריו בצמרת הממשל כדי להיטיב עם אנשי עסקים שאיתם רקח עסקאות באוקראינה ובסין. ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020 גם נחשפו תמונות מביכות ואימיילים אישיים לא מחמיאים מתוך מחשבו הנייד של האנטר ביידן, שהתגלגל בדרך כלשהי לידי יריביו של אביו ג'ו במחנה הרפובליקני.
החקירה שניהל משרד המשפטים נגד האנטר ביידן ושמגיעה כעת לסיומה התמקדה בעבירות המס והנשק שלו, ולא בפרשות אחרות שאליהן נקשר שמו, ובהסדר הטיעון נקבע כי הוא יודה בשני סעיפים של העלמת מס בשנים 2017 ו-2018, שייחשבו לעבירות מס פדרליות בדרגה בינונית. לפי סעיפי האישום, בכל אחת מהשנים האמורות הוא העלים מס בסך 100 אלף דולר.
נוסף על העבירות הללו יוחסו להאנטר ביידן עבירות נשק, משום שהתברר כי במשך 11 ימים באוקטובר 2018 החזיק ברשותו אקדח, אף שידע באותה העת כי הוא צרכן של סמים – ושילוב של השניים הוא הפרה חמורה של החוק, שהעונש עליה הוא עד עשר שנות מאסר. במסגרת הסדר הטיעון סוכם כי משרד המשפטים ימליץ לקבוע לביידן תקופת מבחן בגין עבירות הנשק הללו ועבירות המס, ולא לשלוח אותו לכלא. עם זאת ההסכם עדיין טעון את אישורו של שופט.
5 צפייה בגלריה
אחת התמונות המביכות שהודלפו ממחשבו של ביידן הבן. כלי ניגוח בידי הרפובליקנים
אחת התמונות המביכות שהודלפו ממחשבו של ביידן הבן. כלי ניגוח בידי הרפובליקנים
אחת התמונות המביכות שהודלפו ממחשבו של ביידן הבן. כלי ניגוח בידי הרפובליקנים
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
טראמפ וארגזי המסמכים שנמצאו באחוזתו. "המערכת מקולקלת!"
(צילום: AFP, EPA)
סוכנות הידיעות AP ציינה הערב כי אין זה שגרתי שתיק פלילי פדרלי מגיע לכדי יישוב ממש במקביל להגשתו לבית המשפט, כפי שקרה להאנטר ביידן היום, אך הדגישה גם כי לא מדובר בצעד חסר תקדים. כך או כך, אין ספק שבמחנה הרפובליקני יהיו מי שיציגו את סגירת התיק בהסדר כעוד דוגמה ליחס המועדף שמקבלים לכאורה דמוקרטים ממשרד המשפטים, במיוחד לנוכח העובדה שרק בשבוע שעבר הוגש נגד הנשיא לשעבר טראמפ כתב אישום הכולל 37 סעיפים.
ברשת החברתית שלו Truth Social יצא הערב טראמפ נגד ההסדר: "וואו! משרד המשפטים המושחת של ביידן מחק מאות שנים של אחריות פלילית בכך שנתן להאנטר ביידן בקושי 'דו"ח תנועה'", כתב. "המערכת שלנו מקולקלת!". חברי קונגרס רפובליקנים הדגישו כי הם מצדם ימשיכו בחקירות העצמאיות שהם מנהלים במסגרת בית הנבחרים בנוגע לענייניו של האנטר ביידן.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן ג'יל ביידן משוחחים עם מתקשרים חג מולד קללה קדימה ברנדון
ארה"ב ג'ו ביידן ג'יל ביידן משוחחים עם מתקשרים חג מולד קללה קדימה ברנדון
הנשיא ביידן ורעייתו ג'יל. "אוהבים ותומכים"
(צילום: AFP)
הסדר הטיעון יהפוך את האנטר ביידן לאדם הראשון אי פעם שעומד לדין בשעה שאביו מכהן כנשיא ארה"ב, אך למשפחתו צפוי ההסדר לספק הקלה גדולה. אם הבן האנטר היה עומד לדין, צפוי היה משפטו לייצר במשך ימים ושבועות כותרות לא מחמיאות ומסיחות-דעת מבחינת הבית הלבן. מלשכת הנשיא ג'ו ביידן נמסר הערב כי הוא ורעייתו ג'יל "אוהבים את בנם ותומכים בו, בעודו ממשיך לשקם את חייו". ההודעה עולה בקנה אחד עם שלל הודעות תמיכה שפרסם הזוג בשנים האחרונות, ושבהן הביע הערכה להאנטר על ההתמודדות שלו עם התמכרויותיו. הנשיא ביידן מזכיר מעת לעת את העובדה כי האנטר ואחותו אשלי הם הילדים היחידים שנותרו לו אחרי שבתו נעמי נהרגה בתאונת דרכים עם אשתו הראשונה בשנות ה-70, ובנו הבכור בו ביידן הלך לעולמו מסרטן ב-2015.
עורך דינו של האנטר ביידן כריסטופר קלארק הוסיף הערב: "אני יודע שהאנטר מאמין שהוא צריך לקחת אחריות על הטעויות שהוא עשה במהלך ימי הטלטלה וההתמכרויות בחייו. הוא מביט קדימה ומצפה להמשיך בשיקום".