דיפלומטים מערביים מסרו בצהריים (יום ה') כי בריטניה, צרפת וגרמניה החליטו במפתיע לחזור בהן מכוונתן לקדם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גינוי לאיראן בגין החלטתה לצמצם את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות. זמן קצר אחר כך אמר מקור דיפלומטי כי בימים האחרונים נותנת איראן סימנים מעודדים בנוגע לאפשרות שתחזור לאפיק הדיפלומטי בניסיון ליישב את המחלוקות על החזרה להסכם הגרעין. "דברים זזים בכיוון הנכון, וקיבלנו השבוע סימנים חיוביים, במיוחד בימים האחרונים", אמר.
4 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן רוחאני. "סימנים חיוביים"
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
מזכ"ל סבא"א גרוסי. מקווה לתהליך מדיני
(צילום: AP)
הצהרתו של המקור הדיפלומטי באה ימים אחדים אחרי שאיראן הודיעה כי היא מסרבת להצטרף לשיחות על חזרה מלאה להסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות ב-2015. ארה"ב פרשה מההסכם ב-2018 תחת הנהגתו של דונלד טראמפ בטענה שהיה זה הסכם גרוע שאפשר לאיראן להמשיך בפעולות מערערות היציבות שלה במזרח התיכון, ואילו טהרן, משלא הצליחה לגרום לשאר מעצמות המערב החתומות על ההסכם לפצות אותה החזרת הסנקציות האמריקניות, החלה להתיר באופן הדרגתי את התחייבויותיה שלה.
כעת מבקש ממשלו החדש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחזור להסכם כלשהו באיראן, אבל טהרן הודיעה שלא תסכים לשינויים בהסכם שנחתם ב-2015, ושכדי שתסכים לחזור להסכם כלשהו יהיה ראשית על וושינגטון להסיר את כל הסנקציות שהטילה עליה מחדש בשלוש השנים האחרונות. ארה"ב מצדה אומרת כי לא תסיר סנקציות לפני שאיראן תחזור למלא את כל ההתחייבויות שנתנה בהסכם ההוא.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. הגינוי עדיין על השולחן
(צילום: EPA)
בריטניה, צרפת וגרמניה, שלוש מהמעצמות שחתמו על ההסכם ב-2015, קידמו בימים האחרונים הצעת החלטה שבה תגנה מועצת הנגידים של סבא"א, שבה חברות 35 מדינות, את הפרות ההסכם מצד איראן ואת העובדה שהרפובליקה האיסלאמית טרם הסבירה מדוע נמצאו לאחרונה שרידי אורניום בשלושה מתקנים ישנים שלה שעליהם לא הצהירה בפני פקחי האו"ם. טהרן מצדה איימה שאם הצעת ההחלטה תאושר, היא תחדל לקיים גם את ההסכם שגיבשה עם סבא"א רק לפני ימים אחדים, "הסכם הקופסה השחורה" שבמסגרתו הסכימה שלא להפסיק לגמרי את הפיקוח של הסוכנות על מתקני הגרעין שלה אלא רק לעכב את העברת הצילומים ממתקניה לידי פקחי סבא"א.
היום בצהריים סיפרו כמה דיפלומטים ששלוש המדינות חזרו בהן מהכוונה לקדם את הצעת ההחלטה, ואחד מהם אמר: "השכל הישר גובר עכשיו". הנסיגה מהצעת ההחלטה באה בין השאר אחרי שמדינות אחרות הביעו חשש שאימוץ החלטה כזו רק יפגע בניסיונות להציל את הסכם הגרעין. אחד הדיפלומטים אמר כי אם שיתוף הפעולה העתידי של איראן לא יענה על הציפיות – עשויות שלוש המדינות להחיות את הצעת ההחלטה. מקור אחד אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי כעת המטרה היא להביא את כל המעורבים בהסכם לשולחן הדיונים לפני תחילת חג הנורוז, ראש השנה האיראני, ב-20 במרץ.
4 צפייה בגלריה
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן
נוסע ל"פגישה טכנית" בטהרן. מזכ"ל סבא"א גרוסי
(צילום: רויטרס)
ארה"ב מצדה מסרה בצהריים באמצעות נציגיה בסבא"א כי איראן קיבלה הזדמנות נוספת לשתף פעולה עם סוכנות הגרעין ולהסביר לסוכנות מדוע נמצאו שרידי אורניום במתקנים הישנים והלא-מוצהרים שלה. וושינגטון הבטיחה כי תמשיך לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות ותפעל בהתאם.
במסיבת עיתונאים שערך זמן קצר אחר כך אמר מזכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, כי איראן נענתה ליוזמה להתמסר ל"מאמץ שיטתי וממוקד" להבהיר עניינים שונים, ובהם מציאת שרידי האורניום. הוא הודיע כי ישוב לאיראן ויקיים בה "פגישה טכנית" בתחילת אפריל, וכי הוא מקווה שלפגישה הזו יתלווה תהליך מדיני. "אנחנו מעודדים מההתפתחות הזו", הצהיר.