הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה הערב (יום ג') בדו"ח הרבעוני שפרסמה על תוכנית הגרעין של איראן כי בהפרה של הסכם הגרעין מ-2015 טהרן החלה לאחרונה להעשיר אורניום לרמה של 20% – כפי שהרפובליקה האיסלאמית הודיעה בעצמה שהחלה לעשות. העשרת אורניום לרמה של 20% היא צעד המקרב מאוד את איראן לשלב שבו תוכל לפתח נשק גרעיני, והסכם הגרעין אוסר עליה לעשות זאת.
5 צפייה בגלריה
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
המנהיג העליון של איראן חמינאי. קצב מהיר יותר משנדרש
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן
ראש סבא"א גרוסי. "אם לא הייתי מגבש הסכם, לא היה נשאר תיעוד"
(צילום: רויטרס)
איראן החלה להעשיר אורניום לרמה של 20% בעקבות חוק של הפרלמנט האיראני שדרש ממנה לעשות זאת, אבל מהנתונים החדשים עולה כי היא עושה זאת בקצב גבוה אף יותר מזה שדרש ממנה הפרלמנט. החוק חייב אותה לייצר לפחות 10 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 20% בכל חודש, ואילו לפי המידע שנאסף – בפועל היא מייצרת את החומר בקצב של כ-15 ק"ג בחודש.
לדו"ח הרבעוני שלה צירפה הפעם סבא"א דו"ח נפרד שבו דיווחה על עקבות האורניום שמצאה בשני אתרים איראניים שבדקה בשנה שעברה, אתרים שאיראן לא הצהירה עליהם. גילוי השרידים האלה, באתרים שלפי הערכות אינם פעילים זה קרוב ל-20 שנה, כבר נחשף בתקשורת האמריקנית, והערב הוא זוכה לאישור רשמי מסוכנות הגרעין. בדו"ח מציינת סבא"א כי איראן "טרם סיפקה תשובות" על הגילוי של "חלקיקי אורניום אנתרופוגניים", כלומר כאלה שמקורם בפעילות אנושית.
5 צפייה בגלריה
פקחי סבא"א במתקן האיראני בנתנז
פקחי סבא"א במתקן האיראני בנתנז
פקחי סבא"א במתקן האיראני בנתנז
(צילום: AP)
לפי הדו"ח הרבעוני של סבא"א על תוכנית הגרעין, נכון ל-16 בפברואר ייצרה איראן 17.6 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של 20%. בסך הכול גדל מאגר האורניום המועשר שלה מ-2,442.9 ק"ג ב-2 בנובמבר ל-2,967.8 כעת. הסכם הגרעין מ-2015, שעליו חתומות איראן, ארה"ב, גרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה, מתיר לאיראן להחזיק רק ב-202.8 ק"ג של אורניום מועשר, וגם האורניום הזה יכול להיות מועשר רק עד לרמה של 3.67%.

מקשיחים עמדות לקראת המו"מ

איראן, נזכיר, החלה בשנה שעברה להפר עוד ועוד התחייבויות שנתנה במסגרת הסכם הגרעין, וזאת בתגובה על כך שתחת הנהגת דונלד טראמפ פרשה ארה"ב מההסכם והחזירה את כל הסנקציות שלה על טהרן. טראמפ הסביר את הפרישה בכך שהיה זה הסכם גרוע שאִפשר לאיראן להמשיך את פעולות הטרור שלה ברחבי העולם. הרפובליקה האיסלאמית הזהירה כי אם מדינות אירופה לא יפצו אותה על הנזק הכלכלי שנגרם לה מהחזרת הסנקציות האמריקניות אין לה טעם להישאר בהסכם, וכי היא תפרוש ממנו. את התרת ההתחייבויות שלה עושה איראן באופן הדרגתי, כשבכל פעם היא מצרפת עוד הפרה. הממשל החדש בארה"ב בראשות הנשיא ג'ו ביידן אותת שהוא נכון לחזור להסכם הגרעין, ובימים אלה נערכים הצדדים לדיונים בעניין, אבל כעת נראה שאיראן מקשיחה עמדות כדי להגיע בעמדה טובה יותר למשא ומתן.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. מאותת על כוונה לחזור להסכם
(צילום: EPA)
ממש היום הודיעה איראן כי החלה לאכוף את ההגבלות החדשות שהבטיחה להטיל על פקחי האו"ם המוצבים במדינה ואמורים לוודא שהיא אינה מפתחת נשק גרעיני. ההגבלות הללו נקבעו בחוק שאישר בדצמבר הפרלמנט האיראני, הנשלט בידי אנשי המחנה השמרני יותר באיראן. החוק קבע כי אם עד 23 בפברואר, כלומר היום, לא ידאגו המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין להקל את הסנקציות על מגזרי הנפט והבנקאות האיראניים, טהרן תמנע ביקורים שעוגנו בהסכם הגרעין. החוק מורה לממשלה האיראנית למנוע מפקחי סבא"א לקבל גישה בהתראה קצרה לכל אתר שאינו מוכרז כאתר גרעין, ושאותו הפקחים מחשיבים כחיוני לאיסוף המידע שלהם. עוד קבע החוק כי איראן תחדל לתת לסבא"א גישה לצילומי וידאו מתוך מתקני הגרעין שלה, צילומים שבאמצעותם אמורה סוכנות הגרעין לפקח על הנעשה בהם.
ביום ראשון השבוע, בתום ביקור קריטי שערך בטהרן מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי, הודיעו איראן וסבא"א כי הגיעו לסיכום שלפיו אף שטהרן תצמצם את שיתוף הפעולה שלה עם הפקחים ותפסיק את הביקורים-בהתראה-קצרה שלהם באתרים לא מוצהרים, הפיקוח "החיוני" של סבא"א יימשך. פרטי ההסכם נותרו חסויים, אבל גרוסי הסביר שהסיכום שהושג קובע שימוש במערכת שתתנהל כ"קופסה שחורה": כמו בקופסאות שחורות של מטוסים תמשיך איראן לשמור את ההקלטות ממתקני הגרעין עבור סבא"א, והיא תעביר אותן אליה בהמשך כדי שתוכל לבדוק את כולן בדיעבד. עד כה נהגה איראן להעביר לסבא"א כמה פעמים בשבוע את ההקלטות שנאספו עד אותה העת, כדי שתבדוק אותן בסמוך להתרחשויות.
5 צפייה בגלריה
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן עם דובר סוכנות הגרעין של איראן
ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי גרעין ביקור איראן עם דובר סוכנות הגרעין של איראן
מזכ"ל סבא"א גרוסי (מימין) בסוף השבוע בטהרן. "אם לא יהיה הסכם, ממילא הכול נהרס"
(צילום: EPA)
אלא שהודעה נפרדת של סוכנות הגרעין האיראנית מבהירה כמה הסיכום הזה שברירי. לפי הסוכנות האיראנית, סוכם כי היא תשמור את ההקלטות בידיה למשך שלושה חודשים, אבל תעביר אותן לסבא"א רק אם יוסרו סנקציות מעל איראן. לדבריה אם הסנקציות לא יוסרו בפרק הזמן הזה – ההקלטות יימחקו.
גרוסי מצדו הגן היום על הסיכום שהושג: "השיטה הזו תאפשר לנו להמשיך לתעד את כל הפעולות שהם מבצעים במהלך התקופה הזו, כך שבסופו של דבר נוכל לשחזר את כל המידע הזה. במילים אחרות, נדע בדיוק מה קרה, כמה רכיבים בדיוק יוצרו, כמה חומר עובד או הועשר וכן הלאה. יש מי שאומרים שבסופו של דבר אם איראן תרצה ולא יושג הסכם גרעין היא תוכל להשמיד את המידע הזה. כן, אבל אם בסופו של דבר לא יהיה הסכם אז ממילא הכול נהרס. גם ככה כבר לא יהיה יותר אמון".
גרוסי טען כי אם לא היה מגבש את ההסכם שגובש בסוף השבוע, היה נוצר מצב בלתי הפיך – לא היה נותר שום תיעוד לפעולות ההעשרה של איראן ולפעולות אחרות שלה שעליהן מפקחת סבא"א.