ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, שהיו לישראלים הראשונים שקיבלו חיסון נגד נגיף הקורונה, קראו לאזרחי המדינה ללכת בעקבותיהם. ואולם, לפני תחילת המבצע לכלל האוכלוסייה בקופות החולים, טענו אתמול (שבת) מבוטחים רבים כי אינם מצליחים לזמן תור לחיסון דרך המוקדים והאתרים.
בקופת החולים מכבי החלו בקביעת התורים דרך המוקדים כבר ביום חמישי. המערכת מאפשרת זימון לשני תורים במקביל דרך האתר - למנה הראשונה וגם למנה השנייה שצריכה להינתן אחרי 21 ימים. בקופות החולים מאוחדת וכללית החלו גם כן בקביעת תורים דרך המוקדים והאתר ביום חמישי, ובקופת החולים לאומית יתחילו בקביעת התורים היום.
3 צפייה בגלריה
החיסון
החיסון
מבצע החיסונים החל, אבל יש מבוטחים מאוכזבים
מכבי פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה כי "מוקד השירות הטלפוני קיבל מאז יום חמישי אחר הצהריים עשרות אלפי שיחות לקביעת תור לחיסון. העומס יצר עיכוב במענה על אף ההיערכות הנרחבת למבצע החיסונים. אנו מתנצלים על העיכוב ופועלים לחזור לכל מי שהשאיר פרטים בימים הקרובים. לפי הנחיית משרד הבריאות, יכולים להתחסן בימים הקרובים בני ובנות 60 ומעלה בלבד. כל מי שגילו נמוך מ-60 מתבקש להמתין לפתיחת האפשרות להתחסן גם לקבוצות נוספות".
גולשים רבים זעמו על חוסר היעילות של מוקדי הזימון במכבי ועל כך שאי אפשר לזמן את החיסון דרך אתר האינטרנט של הקופה. אחת מהם כתבה: "אני מנסה מיום חמישי לתאם חיסון לאישה בת 77 בסיכון ואין מענה במוקד הטלפוני. ממש בושה, זה קורה במקום לשלוח זימון כמו בכללית בהודעה או להתקשר לאוכלוסייה המבוגרת בסיכון שגם ככה בקושי מסתדרת עם כל המצב הזה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראשון המחוסנים, ראש הממשלה נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
גולש אחר כתב: "תפעילו אפשרות להזמין תור באתר, בדיוק כמו שאפשר לזמן תור באתר שלכם לכל דבר אחר. בקופות חולים אחרות, כמו מאוחדת למשל, זה קיים. זה בלתי אפשרי להתקשר אליכם!!! מי שרוצה לזמן תור, צריך להתפטר מהעבודה ולחכות כל היום בתור המעצבן הזה ב'מכבי ללא הפסקה', שאפילו לא אומר כמה אנשים יש לפניך".
עוד גולש זעם: "לא הגיוני לחכות שעתיים וחצי על הקו לתגובה, זה בדיוק מה שקורה איתי עכשיו. אין אפשרות להזמין תור באתר (בניגוד לחיסון השפעת, שיש אפשרות). אני מחכה בטלפון כבר יותר משעתיים וחצי, ושומע כל הזמן את התקליט המעצבן של 'מכבי שירותי בריאות', שמסביר 'אנו מטפלים בפניות קודמות וכו'. אני מתקשה להאמין שכל כך הרבה אנשים מחכים במשך שעות על הקו בסבלנות, ואם בכלל הקו של מכבי מאויש, כנראה שיש עובד אחד שעונה על הפניות, ושכל המטלפנים יסבלו בשקט".

"ניתקתם לאבא שלי אחרי שחיכה שעה וחצי"

גולשת נוספת הביעה גם היא תרעומת על העומסים הכבדים. לדבריה, "מיום חמישי מנסים לקבוע לשני מבוגרים מעל גיל 70 עם מחלות רקע ובסיכון גבוה עד ייאוש, ובחמישי ניתקתם לאבא שלי אחרי שעה וחצי שחיכה. אתמול שעה וארבעים חיכיתי והיום אני עדיין מחכה, כבר שעתיים וחצי.
"האם נראה לכם הגיוני? האם זו קופת החולים המתקדמת שאתם משווקים? במאוחדת אפשר באינטרנט לקבוע ואפילו בכללית ניתן לקבוע בלי ייאוש. תתקשרו לאוכלוסיות הסיכון שלכם ואל תייאשו אותם, או לפחות תפתחו כבר את האפשרות לקבוע באתר. וכמובן אין בשום מקום אפשרות להשאיר פרטים אז למה הפוסט המטעה שלכם?".
3 צפייה בגלריה
החיסון
החיסון
המתחסן השני: שר הבריאות אדלשטיין
( צילום: תומר אפלבאום)
בקופת החולים כללית טענו כי ניתן לזמן תור דרך הטלפון ודרך אתר האינטרנט, ודיווחו כי עד כה זימנו תור 30 אלף איש להתחסן. גם כלפי כללית טענו גולשים כי הם אינם מצליחים לקבוע תור לחיסון וזעמו על העומסים.
"בלתי אפשרי להשיג אתכם, המתנתי שעות למענה והתנתק. גם האפליקציה לא נתנה לי מענה", כתבה גולשת בעמוד הפייסבוק של קופת החולים כללית. גולשים אחרים כתבו: "באתר אין תורים. למה אתם כותבים סתם", וגם "חיכיתי מעל שעתיים על הקו ונותקתי כעת".
גולשת נוספת כתבה: "נכנסתי לרפואה יועצת, 'חיסון קורונה' באתר שלכם, והגעתי למסך שבו נאמר שמרכז החיסון הוא בהיכל שלמה, אבל כפתורי זימון התורים אינם פעילים. כשהכנסתי גם את שם הרופא, נאמר לי שאין תורים. אני הרבה מעל גיל 60".
גולש שמבוטח בקופת החולים מאוחדת ציין כי אי אפשר לקבוע תור לחיסון. לדבריו, "כדי שקמפיין חיסונים יעבוד כדאי שתהיו זמינים במרפאות המחסנות". עם זאת, בקופת החולים עדכנו שהגולש הצליח בסופו של דבר לקבוע מועד לחיסון.
מקופת החולים מכבי נמסר בתגובה: "בימים הקרובים יעלה זימון לחיסון קורונה גם באונליין. חברי מכבי יוכלו לזמן באתר ובאפליקציה את שני התורים למנה הראשונה והשנייה בבת אחת, ולא למנה אחת בלבד. כך יובטח שהם יגיעו לכיסוי חיסוני מלא ולא חלקי".
מקופת החולים מאוחדת נמסר: "מאז שפתחנו את המוקדים לקביעת תור לחיסון קורונה, קבעו 8,371 מבוטחים תור לחיסון. 45 אחוז מהם ביצעו זאת דרך האפליקציה והאתר, ללא צורך לפנות למוקד. אם מישהו נתקל בקושי לקבוע תור, הוא מוזמן לפנות בכל אחת מדרכי ההתקשורת הרבות של מאוחדת המפורטות באתר ובאפליקציה. אנחנו מתרשמים שהדברים עובדים היטב עד כה".
פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל קופת החולים כללית, אמר השבוע: "אנחנו ערוכים לחסן עשרות אלפי אנשים ביום, אך כמות החיסונים שאמורה להגיע אלינו השבוע היא מצומצמת, ועומדת נכון לעכשיו על כ-30 אלף בלבד. אנחנו נערכנו למאות נקודות חיסון ברחבי הארץ, ומספר הנקודות שאנחנו פותחים השבוע עומד על 16.
"מספר החיסונים ומספר התורים תלוי בכמה חיסונים משרד הבריאות מעביר לקופות החולים. ככל שמשרד הבריאות ישחרר יותר, אנחנו מיד נפתח יותר עמדות. אנחנו ערוכים למאות עמדות ברחבי המדינה, השאלה היא כמה חיסונים אנחנו מקבלים".
פורסם לראשונה: 23:19, 19.12.20