האחות הוותיקה חלא ליטוין עובדת במרכז הרפואי שיבא בתל השומר כבר 14 שנים, אלא שספק אם את היום הזה היא תשכח. במסגרת עבודתה ליטוין חיסנה מטופלים רבים והיא מכירה היטב את התהליך, אבל אתמול (א') ליטוין חיסנה את שגב הראל - המתנדב הראשון שקיבל את החיסון לנגיף הקורונה של המכון הביולוגי - ואפילו היא לא יודעת אם המנה שהזריקה מכילה את החיסון האמיתי - או שמא מדובר בחיסון דמה (פלצבו).
3 צפייה בגלריה
שגב הראל וחלא ליטוין בשיבא
שגב הראל וחלא ליטוין בשיבא
ליטוין עם המתנדב הראשון, שגב הראל
(צילום: דוברות בית החולים שיבא תל השומר)
"זה היה יום מאוד מרגש והיסטורי", סיפרה ליטוין בשיחה עם ynet. "להיות שותפה לדבר כזה, זה משהו נפלא, לדעתי". כאחות האחראית ביחידה לניסויים קליניים של שיבא, היא ידעה כבר מזמן שכשיגיע יום הניסוי – תהיה זו היא שתזריק אותו למתנדב הראשון.
"מאז שהתחלנו לעבוד על הקמת היחידה למחקרים קליניים והבנו שנשתתף בניסוי הבנתי שאני אהיה זו שתזריק אותו", סיפרה ליטוין. "אמנם אני יודעת להזריק, אבל היום הידיים רעדו לי. ניסיתי לא להראות את ההתרגשות כדי ששגב ירגיש בנוח. הבוקר קיבלנו אותו, עשינו לו בדיקות כדי לוודא שהכול תקין. חיכינו לקבלת החיסון מבית המרקחת וברגע שהגיע – שגב קיבל אותו".
כחלק מהניסוי, אחד המתנדבים שחוסנו היום קיבל את מנת החיסון האמיתי ואילו השני את חיסון הדמה (פלצבו). בשני בתי החולים לא יודעים איזו מנה קיבל כל אחד מהמתנדבים. "אני לא יודעת אם נתתי את חיסון הפלצבו או לא", מסבירה ליטוין. "לא הייתה לי תחושת בטן וניסיתי לשים את זה בצד ולא לחשוב מה אני מזריקה. הצלחתי איכשהו. בתי בת השנתיים וחצי ראתה אותי בטלוויזיה. אמרתי לה שכשהיא תהיה גדולה אני אסביר לה הכול".

3 צפייה בגלריה
שגב הראל
שגב הראל
"יום מרגש והיסטורי"
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
במהלך היום שוחחו השניים גם על נושאים שאינם קשורים בניסוי. "ניגשתי אליו והדרכתי אותו על מה צפוי", אמרה ליטוין. "שאלתי אותו מה הוא עושה בחיים ואיך הוא מרגיש. חשבתי שצריך המון כוחות נפשיים כדי לקבל החלטה כזו, ושהוא בחור אמיץ שעשה את הצעד הזה".
כעת נערכת ליטוין, כמו גם שאר חברי היחידה, להמשך הניסוי. בשלב הראשון יתחסנו בשיבא כ-40 מתנדבים ומספר דומה של מתנדבים יתחסן בהדסה. "אין ספק שזה אחד המחקרים המשמעותיים ביותר שלקחתי בהם חלק. כל העיניים היו נשואות אלינו ואני מקווה שזו תהיה התקווה".

הצפי לסיום הניסוי - אביב 2021

לפי משרד הביטחון, שלב הניסויים הקליניים בבני אדם ייארך כמה חודשים ויכלול שלושה שלבים. בחלק הראשון ייערכו בדיקות בטיחות על 80 מתנדבים בריאים בני 18 עד 55 בבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה בירושלים. אתמול החל, כפי שצוין, הניסוי על שני מתנדבים ובהתאם לתגובותיהם לחיסון - הוא יורחב בהדרגה עד ל-80 איש (40 בכל מרכז רפואי).
3 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
החיסון של ההמכון הביולוגי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
בחלק השני ייערכו בדיקות רחבות על 960 מתנדבים בריאים בני 18 ויותר. הניסוי בחלק זה צפוי להתחיל במהלך דצמבר. הוא יתקיים במקביל בכמה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ ונועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו.
החלק השלישי כולל ניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות של עד 30 אלף מתנדבים. הניסוי מתוכנן להתחיל בחודשים אפריל-מאי 2021 (בכפוף להצלחת שני השלבים הראשונים). מדובר בשלב האחרון, שלאחר סיומו המוצלח ניתן יהיה לאשר את החיסון ולחסן את כלל האוכלוסייה. עם זאת, ההערכה בישראל היא שהשלב השלישי של הניסוי לא ייערך בארץ או לפחות חלקו יתקיים בחו"ל.
פורסם לראשונה: 22:55, 01.11.20