לפני חמישה חודשים מריה גומז, שכל חייה הצביעה לדמוקרטים, הודיעה לבנה בן ה-21 שהיא מתכוונת לבחור בדונלד טראמפ. הבן לא סלח, וניתק איתה קשר. "הוא אמר לי במפורש: 'את לא אמא שלי יותר בגלל שאת מצביעה לטראמפ'", מספרת גומז בת ה-41, מטפלת סיעודית ממילווקי.
השיחה האחרונה בין השניים הייתה כל כך קשה, שמריה לא משוכנעת שהיא ובנה יכולים לשקם את היחסים – גם אם טראמפ יפסיד לג'ו ביידן. "הנזק נעשה. בראש של האנשים טראמפ הוא מפלצת. זה עצוב. יש אנשים שלא מדברים איתי יותר, ואני לא בטוחה שזה ישתנה", אומרת גומז, שמעריצה את טראמפ בזכות המדיניות הכלכלית שלו והמאבק במסתננים.
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. גם אם יפסיד, אמריקה לא תחלים מהר
(צילום: MCT)
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
הזוג טראמפ בעצרת בפלורידה
(צילום: EPA)
גומז היא לא היחידה שחוששת שיהיה קשה – ואולי בלתי אפשרי – לאחות את הקרעים במשפחות שמפולגות סביב הנשיא טראמפ, גם אם יעזוב את הבית הלבן. מתוך 10 מצביעים ששוחו עם רויטרס – חמישה תומכי טראמפ וחמישה תומכי ביידן – הרוב מאמינים שכהונתו הסוערת של הנשיא הרסה לתמיד את היחסים בין תומכי הנשיא הרפובליקני למתנגדיו.
רבים מבוחריו של הנשיא מעריצים אותו, ומשבחים אותו על מדיניות ההגירה ומינוי השופטים השמרנים לבית המשפט העליון. הם מאמינים שהרטוריקה שלו – בוטה וישירה – היא הדרך הנכונה. הדמוקרטים חושבים שאיל הנדל"ן ומנחה הריאליטי שהפך לנשיא מאיים על הדמוקרטיה האמריקנית. הם טוענים שטראמפ הוא שקרן סדרתי וגזען, ומאשימים אותו בניהול כושל של משבר הקורונה. טראמפ נוהג לדחות את הטענות נגדו ולכנות אותן "פייק ניוז".
11 צפייה בגלריה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
תומכי טראמפ בעצרת בצפון קרוליינה
(צילום: gettyimages)
כשטראמפ מפגר אחרי ביידן בסקרים בארה"ב מתחילים לשאול איך אמריקה המשוסעת תחלים מכהונתו של הנשיא – אם יפסיד. "לצערי אני לא חושבת שהחלמה לאומית היא דבר פשוט כמו להחליף נשיא", אומרת ג'יימי סאל, פסיכותרפיסטית במרכז רוצ'סטר למדעי ההתנהגות במישיגן. "זה לוקח זמן ודורש מאמץ", היא אומרת, ומדגישה שכדי שההליך יתבצע שני הצדדים צריכים להביע נכונות. סאל מציינת שהמתיחות ביחסים האישיים מחריפה בהתחשב במצב הפוליטי, החברתי, והבריאותי בארה"ב. היא פוגשת לעיתים קרובות מטופלים שהסתכסכו עם ההורים, האחים וקרובים אחרים בגלל פוליטיקה.

לדמוקרטים אין חברים שתומכים בטראמפ. וההפך

הניצחון של טראמפ ב-2016 פילג משפחות, קרע חברויות וגרם לסכסוכי שכנים. רבים בחרו לפרוק את הזעם – או לחגוג את הניצחון – בפייסבוק ובטוויטר. בשני הצדדים היו התבטאויות קשות.
מכון הסקרים האמריקני Pew פרסם בספטמבר שקרוב ל-80% מתומכי טראמפ וביידן העידו שיש להם רק חברים בודדים – אם בכלל – שתומכים במועמד היריב. מכון "גאלופ" פרסם בינואר שבשנה השלישית של כהונתו הגיע הקיטוב המפלגתי לשיא: 89% מהאמריקנים אמרו שהם היו מרוצים מתפקודו של טראמפ ב-2019, לעומת 7% בלבד מהדמוקרטים.

11 צפייה בגלריה
תומכים של דונלד טראמפ במדינת ניו יורק ארה"ב
תומכים של דונלד טראמפ במדינת ניו יורק ארה"ב
שיירת מכוניות של תומכי טראמפ בניו יורק
(צילום: gettyimages)
גייל מקורמיק, בת 77, נפרדה מבעלה וויליאם בן ה-81 אחרי שהצביע לטראמפ ב-2016. "אני חושבת שייקח הרבה זמן להחלים מהמורשת של טראמפ", היא אומרת. השניים עדיין נפגשים, למרות שגייל גרה בוונקובר והוא באלסקה. שניים מהנכדים שלה לא מדברים איתה בגלל שהיא תמכה בקלינטון ב-2016. היא חשה ניכור כלפי קרובים אחרים וחברים שתומכים בטראמפ. היא לא יודעת איך אפשר להתגבר על המחלוקות, מכיוון שכל אחד מאמין שמערכת הערכים של האחר שונה לחלוטין.

"הצדדים לא רוצים שיהיה להם שום דבר במשותף"

רוזאנה גואדגנו, מצביעה דמוקרטית בת 49, מספרת שאח שלה מתכחש אליה מאז שסירבה לתמוך בטראמפ ב-2016. בשנה שעברה אמא שלהם עברה שבץ והאח – שחי בקליפורניה באותה עיר של אמו – לא סיפר על כך לאחותו. חצי שנה לאחר מכן האם הלכה לעולמה. מי שהודיעה לרוזאנה על מותה של האם הייתה גיסתה, ששלחה לה מייל.
"לא שיתפו אותי בשום דבר שהיה קשור למוות שלה, זה היה הרסני", אומרת רוזאנה, פסיכולוגית מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. רוזאנה עדיין אוהבת את אחיה, אבל לא מאמינה שהיא תוכל להשלים איתו – ללא קשר לתוצאות הבחירות הקרובות.
11 צפייה בגלריה
תומכים של טראמפ צופים ביחד ב עימות בחירות 2020
תומכים של טראמפ צופים ביחד ב עימות בחירות 2020
צופים בטקסס בעימות בין טראמפ לביידן
(צילום: AFP)
שרה גוט, מתורגמנית בת 39 מדנבר בקולורדו, מספרת שהחליטה לנתק קשר עם כמה חברים שתומכים בטראמפ. היא מסרבת להשלים עם תמיכתם בנושאים כמו הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם בגבול מקסיקו, או עם ההקלטה שפורסמה בקמפיין 2016 שבה תועד טראמפ משמיע אמירות קשות נגד נשים. אחרי בחירות 2016 שרה ניתקה לכמה חודשים את הקשר עם אביה, בגלל שבחר בטראמפ. כיום השניים מדברים – אבל לא על פוליטיקה.
גוט אומרת שחלק מהחברים שלה לא מסוגלים לקבל את התמיכה שלה בביידן, שתומך בזכות של אישה לבצע הפלה. "היו לנו מחלוקות קשות כל כך על דבר כל כך בסיסי. זה מראה ששני הצדדים לא באמת רוצים שיהיה להם שום דבר במשותף. אני לא מאמינה שזה ישתנה בעידן שאחרי טראמפ".

"השנאה של הדמוקרטים מדהימה אותי"

דייב וואלאס, בן 65, הוא תומך נלהב של הנשיא הרפובליקני. וואלאס, שפרש לגמלאות אחרי שעבד כמנהל מכירות בתעשיית הנפט במערב צ'סטר בפנסילבניה, אופטימי יותר לגבי הסיכויים לאחות את הקרעים בעידן שאחרי טראמפ. וואלאס מספר שהתמיכה שלו בטראמפ גרמה לעימותים בינו לבנו וכלתו.
"השנאה לטראמפ בקרב הדמוקרטים מדהימה אותי", אומר וואלאס. "אני חושב שזה טראמפ, זה מה שהוא גורם לאנשים להרגיש. אני חושב שהמתיחות תירגע כשנחזור לפוליטיקאי נורמלי שלא מעצבן אנשים".

11 צפייה בגלריה
תמונת קרטון של ג'ו ביידן ב אירוע בחירות של קמלה האריס ב פאלץ ביץ' פלורידה ארה"ב
תמונת קרטון של ג'ו ביידן ב אירוע בחירות של קמלה האריס ב פאלץ ביץ' פלורידה ארה"ב
עצרת "דרייב אין" של ביידן בפלורידה
(צילום: MCT)
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
ג'יי ואן באבל, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ניו יורק, אומר ש"הקנאות הפוליטית" באמריקה היא כבר לא סוגיה שבטית, אלא מוסרית. "בגלל שטראמפ הוא אחד הדמויות המפלגות ביותר בהיסטוריה האמריקנית כשזה נוגע לנושאים וערכים מרכזיים, אנשים לא מוכנים להתפשר. זה לא משהו שאפשר להעלים".
ג'קלין המונד, ברמנית בת 47 מאשוויל בצפון קרוליינה, כבר לא מדברת עם אמה קרול – בגלל שהיא תומכת בטראמפ. היא גם אוסרת על הבן שלה לשוחח עם סבתו. ג'קלין רוצה לשקם את היחסים, אבל מאמינה שזה יהיה קשה – גם אם טראמפ יפסיד. "טראמפ הוא כמו רעידת אדמה שמחלקת שתי יבשות. אחרי שכדור הארץ מחולק בצורה הזאת, אין דרך חזרה. זאת נקודת ציון בהיסטוריה שלנו שבה אנשים היו צריכים לבחור בצד אחד או בצד השני. כשבחרת צד זה המסלול שלך להמשך חייך".
11 צפייה בגלריה
בוני קופלין תומכת ביידן ניתקה קשר עם קרובי משפחה תומכי טראמפ
בוני קופלין תומכת ביידן ניתקה קשר עם קרובי משפחה תומכי טראמפ
בוני קפלין. "מסתכלת אחרת" על הקרובים שתומכים בטראמפ
(צילום: רויטרס)

המונד מספרת שהפעם הראשונה שבה הקשר עם אמא שלה נקלע לקשיים היה אחרי בחירות 2016. כשנסעה עם אמה במכונית היא הביעה תמיכה בקלינטון. האם לא הבליגה. "היא עצרה את הרכב ואמרה לי לכבד את הדעות שלה, ושאם אני לא מכבדת אותן שאצא מהרכב".
בוני קופלין בת ה-65 הצביעה רוב חייה לרפובליקנים. בבחירות 2016 החליטה שלא לתמוך בטראמפ וגם לא בדמוקרטים, אלא למועמד ממפלגה אחרת. הפעם היא תבחר בביידן – ואף ערכה אירוע בחירות קטן למענו בפנסילבניה.
קופלין גדלה במשפחה רפובליקנית ושמרנית במיזורי. ניצחונו של טראמפ העכיר את היחסים בינה לאחותה, אביה וחלק מבני הדודים שלה – כולם תומכי טראמפ. קופלין אומרת שהיא עדיין אוהבת אותם, אבל "מסתכלת עליהם אחרת". היא מסבירה: "זה מכיוון שהם מוכנים לתמוך במישהו כל כך חסר לב שלא מגלה שום אמפתיה לאף אחד בשום מצב". היא חוששת שאם ביידן ינצח, הקרובים שלה שתומכים בטראמפ לא יקבלו את ההפסד.