2 צפייה בגלריה
נגיף בית חולים איכילוב
נגיף בית חולים איכילוב
נגיפי אבעבועות הקוף. החשוד כחולה ראשון אובחן בבית חולים איכילוב
(צילום: מוטי קמחי)
בית החולים איכילוב עדכן אתמול (שישי) על חשד למקרה ראשון של אבעבועות הקוף בישראל. החולה הוא גבר בשנות ה-30 לחייו שחזר מטיול במערב אירופה, שם נחשף לחולה עם אבעבועות הקוף - והגיע למיון עם נגעים מחשידים לנגיף זה. מבית החולים נמסר כי הוא במצב קל ויאושפז לצורך הערכה והשגחה בחדר בידוד.
הצוות הרפואי ייטול דגימות מהשלפוחיות שעל גופו, שיישלחו למעבדת PCR - ובתוך כיומיים תתקבל התשובה אם אכן מדובר בנגיף אבעבועות הקוף. משרד הבריאות החל במקביל בביצוע חקירה אפידמיולוגית ובתיאום העברת דגימה קלינית לאישור האבחנה במכון הביולוגי. משרד הבריאות קורא למי שחזר מחו"ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא.
בינתיים מקרי הדבקה נוספים מדווחים בארה"ב ובבריטניה, וארגון הבריאות העולמי כינס דיון שבו יוחלט בין היתר אם להמליץ על מתן חיסון לאוכלוסיות בסיכון. עשרות אנשים באירופה, ארה"ב וקנדה כבר נדבקו במחלה הוויראלית, הגורמת לנגעים בגוף שלרוב חולפים מאליהם. כל המקרים המדווחים עד כה הם קלים, אך בכעשירית המקרים עלולה להוביל לתמותה ולסיבוכים קשים. הריבוי היחסי של המקרים תוך זמן קצר במדינות רבות הופך להתפרצות עולמית של מחלה שהייתה עד כה בתחומי אפריקה.
קנדה כעת חוקרת מספר מקרים חשודים באזור מונטריאול, לאחר שבספרד ופורטוגל דווחו 40 מקרים חשודים, ובבריטניה דווח על תשעה מקרים. כל החולים שדווחו בפורטוגל, רובם צעירים שסבלו מנגעים בעור, וכולם במצב יציב. גם בארה"ב במזרח מסצ'וסטס, אושר השבוע מקרה נדיר של הנגיף באדם שביקר לאחרונה בקנדה. בשל החשש שהנגיף יגיע גם לישראל העביר שלשום משרד הבריאות הנחיות לצוותים רפואיים להעלאת מודעות למחלה.
2 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף
התסמינים: פריחה שלפוחיתית וחום. נגעים של אבעבועות הקוף בעור
(צילום: רויטרס)
במרבית המקרים מדובר במחלה קלה החולפת תוך שבועיים עד חודש, והיא מידבקת רק במגע קרוב מאוד. ארגון הבריאות העולמי מסר שבמקרים רבים זוהה הנגיף בגברים הומואים או ביסקסואלים שקיימו יחסי מין עם גברים. גם משרד הבריאות מסר כי מידע המגיע מרשויות בארצות שבהן התגלו חולים בימים האחרונים מעיד שיש ריבוי מקרים בקרב גברים מקהילת הלהט"ב - אך לא רק מהקהילה. עד עתה לא היה ידוע שהווירוס מתפשט דרך יחסי מין, אולם מגע קרוב של אנשים, בגדיהם או כלי המיטה עלול לגרום להדבקה.
ד"ר רותי גופן, מנהלת שותפה של המרפאה הגאה של מכבי בכיכר הבימה, אמרה כי "בשלב זה אנחנו עוקבים אחרי הידיעות שמגיעות מארגוני בריאות בעולם לגבי התפרצות אבעבועות הקוף ופועלים בהתאם להנחיה שהתקבלה ממשרד הבריאות. מסיבה שטרם ברורה לנו חלק גדול מהנדבקים הם גברים מהקהילה הגאה, עוד לא ברור לנו מדוע. אולי זה קשור לכך שאחת מדרכי ההדבקה המוכרות במחלה היא קרבה ממושכת. נמשיך לעקוב ולעדכן ככל שנדע פרטים נוספים, אך חשוב שלא לקפוץ למסקנות בשלב כה מוקדם. בשלב הנוכחי מומלץ שאנשים שחזרו מחו"ל לאחרונה ופיתחו מחלת חום ופריחה ייגשו מידית לבדיקה רפואית".
נגיף אבעבועות הקוף שייך לאותה משפחה של נגיף אבעבועות שחורות שהוכחד מהעולם בשנות ה-80. הנגיף נחשב לקטלני ביותר, ומבצע החיסונים האגרסיבי של ארגון הבריאות העולמי הביא להכחדתו המוחלטת. מאז שנות ה-80 לא קיים חיסון זמין, ועל פי ההערכות, החיסון שניתן אז מגן גם בפני נגיף אבעבועות הקוף החדש. כעת נמצאים בבדיקות אחרונות חיסונים חדשים שאמורים להגן בפני נגיף אבעבועות הקוף.
לפי ארגון הבריאות העולמי, ההתפרצות כעת של אבעבועות הקוף היא הגדולה והנרחבת ביותר שנראתה באירופה - כשמספר הנדבקים ביבשת כבר עבר את 100 המקרים. מקרי הדבקה אושרו בבריטניה, ספרד, פורטוגל, בלגיה, צרפת, איטליה, גרמניה, ומחוץ ליבשת – מקרה חשוד אחד כאמור בישראל, ומקרים נוספים בקנדה וארה"ב.
במקביל ארה"ב ובריטניה נערכות לרכישת מיליוני מנות חיסון נגד נגיף אבעבועות הקוף. החיסון הוא למעשה חיסון נגד נגיף אבעבועות שחורות שנכחד מהעולם ולפיכך החיסונים לא היו זמינים. החיסון ככל הנראה לא יינתן באופן גורף, הן משום שהנגיף אינו מועבר בקלות אלא דורש מגע קרוב מאוד, והן בשל העובדה שבמרבית המקרים מדובר במחלה קלה יחסית. ככל הנראה שהחיסון יומלץ רק לאוכלוסיות בסיכון ובהם נשים בהיריון, קשישים, או אלה הסובלים מדיכוי חיסוני בשל מחלה או תרופה.
פורסם לראשונה: 21:35, 20.05.22