הרשות הפלסטינית העבירה לסעודיה וארה"ב רשימה מפורטת של דרישות לוויתורים ישראליים לטובת הפלסטינים - בתמורה לנורמליזציה עם הממלכה. לפי רשת BBC, הפלסטינים דורשים בין היתר העברת חלקים בגדה המערבית שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה (שטחי C) לידי הרשות הפלסטינית וכן "הפסקה מוחלטת" של הרחבת ההתנחלויות.
בנוסף, וכפי שכבר דווח בכלי תקשורת אמריקניים - על הפרק גם חידוש התמיכה הכלכלית הסעודית ברשות, שהואטה ב-2016 - ונעצרה לחלוטין לפני שלוש שנים, להיקף של 200 מיליון דולר בשנה.
1 צפייה בגלריה
הפלסטינים דורשים מהסעודים והאמריקנים חזרה למו"מ עם ישראל, אך לא רק
הפלסטינים דורשים מהסעודים והאמריקנים חזרה למו"מ עם ישראל, אך לא רק
הפלסטינים דורשים מהסעודים והאמריקנים חזרה למו"מ עם ישראל, אך לא רק
(צילום: AFP, REUTERS/Julia Nikhinson, AFP/HO/SPA, עמית שאבי)
דרישה נוספת של הפלסטינים היא פתיחת מחודשת של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, שהושבתה על ידי הנשיא דונלד טראמפ. לפי הדיווח ב-BBC, ברשות אף דורשים חזרה למשא ומתן בתיווך האמריקני בין ישראל לפלסטינים, שהתקיים לאחרונה בשנת 2014 תחת מזכיר המדינה דאז ג'ון קרי.
מוקדם יותר השבוע העריך גורם מדיני בכיר כי סוגיית הוויתורים לפלסטינים סביב ההסכם עם סעודיה תיפתר, ואמר כי "זו לא הפעם הראשונה שזה עולה במגעים איתנו. אם אכן נגיע לשלום, אני מעריך שתראו איך פתרנו את זה". הוא רמז כי מה שיהיה מקובל על ראש הממשלה בנימין נתניהו, יהיה מקובל גם על יתר חברי ממשלתו – בהם השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שמתנגדים אפילו לרוב ההקלות שמוצעות לפלסטינים בקבינט.
"אם ראש הממשלה יהיה שלם עם הצעדים עם הפלסטינים - יהיה רוב מוצק בממשלה שיתמוך בהסכם עם סעודיה", אמר הגורם.
בתוך כך, משלחת פלסטינית הגיעה שלשום לסעודיה, ובמהלך ביקורה נפגשה גם עם ברט מקגורק, בכיר במועצה האמריקנית לביטחון לאומי. המשלחת והיועץ האמריקני הבכיר דנו בין היתר על הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ומה הפלסטינים יקבלו במסגרת הגעה להסכם שכזה. זו הפעם ראשונה שבה משלחת אמריקנית נפגשת עם משלחת פלסטינית בסעודיה כדי לדון בפרטי הנורמליזציה.
לפי דיווח של העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" בשבוע שעבר, גורם פלסטיני אמר כי "ההנהגה הפלסטינית מהמרת שסעודיה, הנחשבת למנהיגת העולם המוסלמי, לא תלך לנורמליזציה בלי להשיג מחיר פוליטי משביע רצון שמחזק את מעמדה ונתמך על ידי הפלסטינים בו זמנית".